מדעני יבמ פיתחו את ה”פנס” הזעיר בעולם דק פי 50,000 משערת אדם

מדענים במעבדות יבמ בניו יורק בנו את ה”פנס” (מתג האור) הקטן בעולם: שבב מוצק המפיק אותות אור.

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/ibmnanotube2.html

פריצת דרך טכנולוגית זאת, המצוייה בשלבי ניסוי ופיתוח, ממחישה את ההתקדמות המהירה בהבנת אופן הפעולה של מכשירים הפועלים ברמה המולקולארית. המערכת מהווה הדגמה ראשונה מסוגה לאפשרויות השימוש הייחודיות בננו-צינוריות (nanotube) הבנויות כמולקולה בודדת מסדרת טבעות של פחמן, ביישומים בתחום האופטו-אלקטרוניקה – המהווה בסיס לתעשיית התקשורת המהירה.

ננו צינוריות מבוססות פחמן הן דקות פי 50,000 מעובי שערה ממוצעת של אדם.

המחקר נעשה במסגרת מאמצי המדענים למצוא תחליף לשבבי הסיליקון הרגילים, אשר על פי הדעה המקובלת, תוך 10-15 שנה יהיה קשה מאד להמשיך לשפר את ביצועיהם.

ההתבססות על מולקולה בודדת – צינורית ובה מספר טבעות של אטומי פחמן – היא המאפשרת להגיע למימדים הקטנים ביותר של מתג האור. הוכחת היכולת הזאת מהווה צעד משמעותי בדרך להבנת אופן ההולכה החשמלית והתכונות האופטו-אלקטרוניות של הננו-צינוריות העשויות פחמן. הפיתוח צפוי להאיץ את העבודה בתחום. היעד בטווח הרחוק יהיה בניית ננו-צינוריות כאלה המשולבות בשבבי סיליקון – באורח ההופך כל שבב כזה למערכת תקשורת אופטית על גבי רכיב בודד.

מדעני יבמ הצליחו לבנות טרנזיסטור, המסוגל לשמש בעת ובעונה אחת כמתג – וכמערכת פולטת-אור. שימוש בשער הטרנזיסטור, מאפשר להפעיל או לכבות את המתג החשמלי – ואיתו את האור. למעשה, משלב הטרנזיסטור הזה שני אופני מיתוג: אלקטרונים – מיתוג חשמלי ופוטונים – מיתוג אור.

ידען ננוטכנולוגיה