מדענים: ניתן לגדל בשר למאכל מבלי להרוג חיות

איאן סמפל, גרדיאן, חדשות וואלה

דילמה לצמחונים?

זו תהיה בעייתם האולטימטיווית של הצמחונים, המאמינים שבשר הוא תוצאה של רצח חיות. המהפכה בייצור מזון מעובד עשויה להביא לצלחות שלנו בשר שגודל מתאי בעלי חיים מבלי שאף פרה, כבש או חזיר יישחטו לשם כך. מאמר, שפורסם לאחרונה בכתב עת העוסק בביוטכנולוגיה תאר שיטה חדשה, אותה מגדירים חוקרים כפתרון למחסור במזון בעולם. אפשר יהיה לגדל נתחי בשר במעבדה, במקום לחתוך אותם מבעלי חיים שגודלו בחוות.

לפי המאמר, מדענים ניצלו את הטכנולוגיה המתקדמת של הנדסת רקמות, שבה תאים בודדים מוכפלים לרקמות שלמות, כדי להתאימה לתעשיית המזון. “תיאורטית, תא אחד יכול לספק את צריכת הבשר העולמית”, אמר ג'ייסון מאתני, מדען בתחום החקלאות מאוניברסיטת מרילנד.

לדברי החוקרים, בשר שיגודל במעבדות יהיה ידידותי יותר לסביבה, וניתן יהיה לייצרו באופן שיהיה בריא יותר מבשר טבעי, תוך פיקוח על מרכיביו התזונתיים וביקורת שתמנע התפתחות מחלות שמקורן במזון.

ייתכן שגם צמחונים יתפתו לאכול בשר כזה, כיוון שהתאים הנדרשים לגידולו יילקחו מה”תורמים” מבלי לגרום להם סבל. ניסויים שנערכו עבור סוכנות החלל האמריקאית (נאס”א) הראו שאפשר לגדל נתחי דג אכיל בצלוחיות מעבדה, אף שעד כה איש לא טעם אותם.

במקביל, מאתני ועמיתיו מקדמים את רעיון “הבשר המלאכותי” צעד אחד קדימה, במטרה לייצר אותו בקנה מידה תעשייתי. בחזונם הם רואים גידול תאי שריר על יריעות ענק שיימתחו תדירות, כדי להפעיל את התאים במהלך הגדילה. כשמספר התאים יהיה מספיק הם “יקולפו” מהיריעות ויעובדו לצורות שונות, כגון נתחי עוף. “אם לא נמתח אותם פשוט, נאכל דייסה”, הסביר מאתני.

הרעיון על גידול בשר שלא בדרך המסורתית, אלא מהיסוד – מתא בודד – הועלה לראשונה לפני כ-70 שנה. וינסטון צ'רצ'יל כתב ב-1932, כי “בעוד 50 שנה לא נגדל תרנגולת שלמה רק כדי לאכול את החזה או את הכנף. נגדל את החלקים האלה בנפרד”. כיום נראה שחזונו של צ'רצ'יל הופך למציאות.

עם זאת, סטייקים שגודלו במעבדה לא יוכנסו לתפריט שלנו בעתיד הקרוב. לדעת מדענים, מדע הנדסת הרקמות מתקדם דיו כדי לייצר בשר הומוגני וחסר טעם ייחודי, אך טרם נמצאה השיטה לגידול נתחי בשר עסיסיים ובעלי מרקם מיוחד. “נכון לעכשיו, אפשר לייצר משהו דומה לבשר משומר בעלות גבוהה מאוד, אבל הידע הנדרש לגידול משהו בעל מבנה מורכב כסטייק, עדיין רחוק מאיתנו”, אמר מאתני.

קרי בנט מאגודת הצמחונים הבריטית אמרה בתגובה, כי “זו ללא ספק התפתחות מעניינת שתעורר תגובות שונות מצמחונים, בהתאם לסיבה שבגללה בחרו להיות צמחוניים מלכתחילה. אגודת הצמחונים חוששת, שלמרות הסיכוי שהפיתוח יפחית את מספר בעלי החיים בחוות הגידול המתועשות, יש עדיין סימני שאלה באשר למקור התאים ולדרך בה יילקחו מהחיות התורמות. זה לא יתאים לאדם שוויתר על אכילת בשר משום שלדעתו זה לא מוסרי, או למישהו שלא רוצה לאכול דברים לא טבעיים”. היא הוסיפה, כי “באופן אישי זה לא קוסם לי, אבל אני מניחה שאם הם ייצרו נתחי עוף, לא יהיה הבדל משמעותי בטעם”.