מדענים: כדאי לדבר בשפת השימפנזים

אלכס דורון

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/apelanguage.html

אם בני-האדם היו מתנהגים כמו “קרוביהם”, השימפנזים , היתה מושגת ביניהם תקשורת יותר טובה. כך טוענים מדענים מהחברה המלכותית הבריטית לזואולוגיה. כדי לאשר את השערותיהם בנושא זה החלו החוקרים לאתר מאה מתנדבים בלונדון, שיסכימו “ללמוד לדבר שימפנזית” בחיי היומיום. כך תיבחן אמיתות התיאוריה. החוקרים הבריטים טוענים כי בני-אדם צריכים “לדבר הרבה יותר בידיים”, לסגל תנועות מאיימות “ולהיראות גדולי-ממדים” על מנת להדגיש יותר סמכות כלפי אחרים. בקיצור, להתנהג כמו השימפנזים. השימפנזים הם היצורים הקרובים ביותר לאדם ובינם לבין בני-אדם יש הרבה מהמשותף. החוקרים הבריטים טוענים כי ניתן ללמוד מדפוסי התנהגות של שימפנזים כיצד ניתן לפתור עימותים שמתעוררים במקומות עבודה וגם כיצד להביע טוב יותר רגשות. ייתכן שגם להדק את הקשרים והתקשורת בין בני האדם.
על המתנדבים לניסוי יוטל להתחייב להימנע לתקופת מה מ”ביטויי רגשות והתנהגות אנושית” ולהחליפה ב”שפת השימפנזים” שאותה ילמדו במיוחד. הם יידרשו לדווח לצוות המחקר כיצד הגיבו קרובים, בני משפחה ועמיתים לעבודה.
למשל, במקום לסנן גידופים מאחורי הגב של הבוס, צריך להפגין כלפיו, פנים אל פנים, תחושה של פחד וחששות באמצעות שפת הגוף, חשיפת השיניים, “הורדת הראש” וגירודו וכיו”ב. ובמקום לברך חבר ב”הלו” – להושיט לעברו את הזרוע ולגרגר “הו, הו, הו”. ” בני-האדם אינם מתקשרים ביניהם מספיק, וגם לא מצטיינים בכך בעוד שהשימפנזים עושים זאת טוב הרבה יותר”, אמר הפסיכולוג הארגוני פרופ' קארי קופר.

ידען האבולוציה – עליית האדם