מדענים חשפו את “פרומתיאה” – הסוסה המשובטת הראשונה בעולם * אמה ילדה העתק של עצמה

הסוסה המשובטת ואמה. האם תרמה את התא ונשאה את העובר. המקור: נייצ'ר

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/susameshubetet.html

אחרי שמדענים שיבטו כבשים, עכברים, עזים, ארנבות, חתולים, חזירים ופרדים, הגיעה תור הסוסים. מדענים איטלקים מדווחים בגיליון האחרון של כתב העת Nature שהצליחו לשבט סוסה. לדבריהם, החידוש הוא בכך שהסוסה שתרמה את התא ממנו התפתחה הסייחה, היא גם זו שנשאה אותה ברחמה. כלומר, הסוסה המליטה עותק של עצמה.

בעת שיבוט הכבשה “דולי” – בעל החיים הראשון בעולם ששובט, – מוזג תא שנלקח מדופן עטין של כבשה, עם ביצית של כבשה ממנה הוצא גרעין התא. גרעין תא העטין השתלט על הביצית וקבע את מהלך התפתחותה לעובר ולבסוף לטלה. מאז, ביצעו מדענים שיבוטים של בעלי חיים אחרים באותה שיטה.

המדענים האיטלקים ביצעו 513 ניסויים שהביאו ליצירת 328 עוברים. אך בסופו של התהליך נותרו רק עם ארבעה הריונות. שתיים מהסוסות הפילו כחודש לאחר ההריון וסוסה שלישית הפילה ביום ה-.187 נותרה סוסה אחת, שנשאה ברחמה עובר שהתפתח מתא עור שנלקח ממנה ומוזג עם ביצית סוסה שהגרעין שלה הוסר.

336 ימים לאחר ההפריה, ב-28 במאי, נולדה הסייחה “פרומתיאה” בלידה טבעית. בדיקות די-אן-אי אימתו כי היא זהה גנטית לאמה הפונדקאית שגם הרתה אותה.

ידען השיבוט – בעלי חיים