מדענים: התקרבנו לפתרון מקור הקרינה הקוסמית

צוות בינלאומי של אסטרונומים סבורים כי פתרו מסתורין בן מאה שנה – מקורן של הקרניים הקוסמיות, לאחר שיצרו באמצעות 4 טלסקופים תמונה המראה כי מקור הקרניים עשוי להיות משאריות של סופרנובה

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/cosmicrays051104.html

צוות בינלאומי של אסטרונומים סבור כי פתר מסתורין בן מאה שנה – מקורן של הקרניים הקוסמיות. באמצעות שימוש במערך של ארבעה טלסקופים באפריקה, יצרו המדענים את התמונה הראשונה המראה כי מקור הקרניים הקוסמיות עשוי להיות משאריות של סופרנובה, התפרצות רבת עוצמה של כוכב בסוף ימיו.

“זו הפעם הראשונה שהצלחנו לצלם את המקור”, אמר דייויד ברג (Berge), אסטרופיסיקאי ממכון 'מאקס פלאנק' בהיידלברג, גרמניה. “המדענים סברו די מזמן שהתפוצצויות סופרנובה הן אכן המקור, אך לא היו להן עדויות תומכות”, הוסיף ברג, שדיווח על הממצאים בכתב העת המדעי נייצ'ר .
הוא ועמיתיו בבריטניה, ארמניה, צרפת, אירלנד, נמיביה, דרום אפריקה וצ'כיה, חקרו את השרידים של סופרנובה שאורה הגיע לכדור הארץ לפני אלף שנה והשאירה מעטפת של שברים. “מכיוון שצפיפות האנרגיה בקרניים הקוסמיות היא כה גדולה, הן משחקות תפקיד חשוב בהתפתחות הגלקסיה שלנו. אנו כעת בשלב שבו מה שאנו רואים יכול להוכיח כי הקרניים הקוסמיות באות משאריות סופרנובה”, הוסיף.
פרופ' איאן האלידיי (Halliday), ראש מחלקת פיסיקת החלקיקים ומועצת המחקר האסטרונומי (PPARC), הקרן שמימנה את המחקר בירך על הממצאים: “תוצאות אלה מספקות את ההוכחה החד משמעית כי סופרנובות מסוגלות לייצר כמויות גדולות של קרניים קוסמיות המתפזרות ברחבי הגלקסיה – משהו שחשדנו בו מזמן אך מעולם לא הצלחנו לאשר”.

ידען אסטרופיסיקה 2 – כוכבים וגלקסיות