מדענים גילו גולגולת של יצור נדיר מעידן הדינוזאורים

נא להכיר: הקדוזאורוס אנדינינזיס

קנת צ'אנג

גולגולת הקדוזאורוס אנדינינזיס, לצד הדמיה ממוחשבת של תנין ימישערך ה”נשיונל ג'יאוגרפיק”

ארגנטינה. המדענים מכנים אותו “גודזילה”, אבל למעשה, הוא מתאים יותר לסרט אחר – משהו בין “מלתעות” ל”פארק היורה”. היצור המדובר, שעל גילויו דווח ביום חמישי בכתב העת המקוון “ScienceExpress”, הוא תנין ימי גדול שחי לפני 135 מיליון שנה, בעיצומו של עידן הדינוזאורים.
“זה כמו תנין עם ראש של דינוזאור”, הסביר ג'יימס קלארק, פרופסור לביולוגיה באוניברסיטת ואשינגטון, שלא היה מעורב במחקר. “זה משהו חדש ויוצא דופן. בתחום של חקר המאובנים של התנינים הימיים, זה סיפור גדול”.
בניגוד לתנינים של ימינו, לתנין שנתגלה יש חוטם קצר, האופייני לדינוזאור ממין טירנוזאורוס רקס. מלתעותיו, שאורכן כמעט חצי מטר, כוללות 52 שיניים גדולות ומחודדות, מהסוג שמסוגלות לקרוע לגזרים פיסות בשר מגופו של יצור אחר. “אני משער שזה לא היה מראה יפה”, אמר דייגו פול, חוקר מהמכון לביולוגיה מתמטית באוניברסיטת אוהיו, שהיה חבר בצוות המחקר. “זאת חיית טרף מראש שרשרת המזון. החיה הזאת היתה אחת האחרונות במשפחתה, וללא ספק מהיצורים המוזרים ביותר של משפחת התנינים”, הוסיף.
אף שאורכו הגיע לכארבעה מטרים, הוא לא היה התנין הארוך ביותר בתקופתו, וגם לא היחיד שחי במים. אך המיוחד בו הוא ההבדל הבולט בינו לבין תנינים אחרים, שבדרך כלל הם בעלי חוטם ארוך וצר, ושיניים קטנות וחדות שנועדו לתפוס דגים. בנוסף, במקום ארבע רגליים, היו לו ארבעה סנפירים דמויי פדאלים, וזנב מאונך, כמו של דגים.
בראש המחקר, שמומן בסיוע חברת נשיונל ג'יאוגרפיק, עמדה זולמה גספריני, פליאונותולוגית מהאוניברסיטה הלאומית של לה פלאטה בארגנטינה, שחשפה מאובן של גולגולת שלמה של התנין מהמין הבלתי מוכר, המכונה קדוזאורוס אנדינינזיס. המאובן נתגלה כבר בשנת 1996 באזור פטגוניה, אולם המאמר שהתפרסם עכשיו מסכם תשע שנות מחקר, שבמהלכן היו צריכים החוקרים גם להסיר בזהירות את כיסוי האבן שעטף את המאובן.
חשיפת שלד הגולגולת השלם מלמדת פרטים חדשים על המין הבלתי מוכר. לדברי מארק נורל, אוצר פליאונתולוגיה במוזיאון הטבע האמריקאי, ייתכן שמבחינה אקולוגית, תפקידו של התנין הזה היה זהה לזה של הלוויתנים הטורפים של ימינו. ולפי ד”ר פול, הוא ניזון ככל הנראה מזוחלים ימיים, כמו האיכטיוזאורים, שנראו כמו דולפין, או פלסיוזאוזרים, הזוחלים הימיים האיטיים בעלי הצוואר הארוך.
למרות צורתה של הגולגולת, שאורכה כ-33 סנטימטרים, שאינה אופיינית לתנינים, היא כוללת כמה מאפיינים מיוחדים, ובהם צורת הנחיריים, ארובות העיניים והחלק העליון של החיך, שהוכיחו שבכל זאת מדובר בתנין. בבדיקה דקדקנית של הגולגולת שערך ד”ר פול והשוואתה עם תנינים ימיים אחרים בני אותו גיל, נמצא כי המין הבלתי מוכר דומה לקבוצת התנינים בעלי הסנפירים והזנבות דמויי הדגים. בתקופה שבה חיו הדקוזאורים, האזור שבו נמצאו המאובנים היה ממוקם הרבה יותר צפונה, ונמצא עמוק מתחת למים, בתחתית מפרץ טרופי עמוק שהיה מחובר לאוקיאנוס השקט.