מדענים בארה”ב גידלו עכברים “חכמים”

לונדון (רויטרס). מדענים בארה”ב טוענים שהצליחו לגדל זן של עכברים “חכמים”, באמצעות הוספת גן למוחם, ובכך הוכיחו שניתן לשפר את האינטיליגנציה של יונקים, בהם בני האדם.
העכברים מזן המכונה “דוגי” – על שם דמות בסדרת טלוויזיה אמריקאית על ילד פלא – קיבלו עותקים נוספים מגן שנקרא “,”NR2B שעזר להם ללמוד מהר יותר ולשפר את הזיכרון. הגן עשוי לאפשר טיפול תרופתי בקשיי למידה ובמחלות שקשורות לאובדן או הידרדרות של זיכרון, כמו מחלת האלצהיימר.

כשהעכברים גדלים, נשמרים במוחותיהם מאפיינים של עכברים צעירים, שיכולים לעזור בשיפור הלמידה בשלב מאוחר יותר בחיים, כך מסבירים ג'ו טסיין, נוירוביולוג באוניברסיטת פרינסטון, ועמיתיו מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT( ומאוניברסיטת ואשינגטון.

המחקר גילה שיש פונקציה ביוכימית משותפת בבסיס כל סוגי הלמידה. המחקר גם חיזק תיאוריה לפיה זיכרון נוצר כאשר שני תאי עצב יוצרים קשר חזק לטווח-ארוך (LTP))
NR2B הוא “מפסק” חיוני, ששולט על יכולת המוח לקשר בין אירוע אחד לשני. הוא פועל יחד עם רצפטור מוחי שנקרא ,NMDA שפועל כמו תחנת איתות במוח. ככל שאנשים מזדקנים – ה-NMDA מגיב פחות ופחות, ולכן הלמידה נעשית קשה יותר. בנוסף להכפלת הגן NR2B אצל העכברים, טסיין גם תיכנת את הגנים המשוכפלים כך שעם הזדקנותם, פעילותם גברה במקום להאט, דבר שאיזן את פעילות הגן. צוות חוקרים ב-MIT פיתח בדיקה שמודדת את התפקוד של רצפטורים ל-,NMDA כדי לוודא שהגן מגביר את פעילות הרצפטור.

בפרינסטון, עברו עכברי הדוגי סדרת מבדקים לבחינת יכולת הלמידה המשופרת שלהם. המבחנים גילו שהעכברים זכרו חפצים למשך זמן ארוך פי ארבעה עד חמישה מעכברים רגילים, ולמדו מהר יותר. העכברים הוכנסו לבריכות מים שבתוכם היה משטח חבוי שבעזרתו אפשר לטפס ולצאת מתוך המים. עכברי הדוגי מצאו את המשטח אחרי שלושה ניסיונות, בשעה שעכברים רגילים מצאו אותו רק אחרי שישה ניסיונות.

פורסם ב”הארץ” בתאריך 02/09/1999