מדענים איתרו קשר בין נגיף סמוי למחלת הסכיזופרניה

קישור ישיר לדף זה: http://www.hayadan.org.il.schyso100401.html

מדענים גילו, כי ייתכן שקיים קשר בין וירוס ה”חוטף” חלק מהצופן הגנטי האנושי, למחלת הסכיזופרניה. לטענת המדענים, הנגיף הסמוי – שלא חדר לתאים – הצליח לפלוש ל-DNA האנושי לפני מיליוני שנים ועבר בתורשה מדור לדור. מומחים סבורים, כי לחלק מפעילויות הנגיף הרדום ב-DNA ישנן השפעות לא ידועות על תפקוד המוח, באופן התורם לעלייה במספרם של מקרי הסכיזופרניה.

במחקר שנעשה על ידי צוות מבית הספר לרפואה ע”ש ג'ונס הופקינס שבבאלטימור, נבדקו נסיינים שאובחנו כחולי סכיזופרניה ומתנדבים בריאים, בניסיון לאתר את הנגיף הסמוי ב-.DNA לדברי החוקרים, בנוזל שנלקח מעמוד השדרה ומהמוח של חולי סכיזופרניה, התגלתה באופן בלתי צפוי רמה גבוהה במיוחד של סימנים המעידים על קיומו של הנגיף הסמוי. זאת, לעומת רמה נמוכה מאוד של סימנים שנמצאה בקרב הנבדקים האחרים
במחקר.

על אף פרסומם של ממצאי המחקר, מסתייגים החוקרים ואומרים כי תוצאותיו עדיין לא מספקות תשובה מלאה לשאלת תולדות מחלת הסכיזופרניה.

נגיפים סמויים – פולשים זעירים

נגיפים, שהינם קטנים יותר מחיידקים, הם מעין מארז של חומר גנטי העטוף במעטה של חלבון. ישנם נגיפים, דוגמת נגיף השפעת, שביכולתם לפלוש לתאים של בני אדם, להתרבות בתוכם ואז לפרוץ ולזהם תאים אחרים.

נגיפים סמויים, לעומת זאת, פועלים בדרך אחרת, מתוחכמת יותר. הם בנויים מחומר גנטי הנקרא ,RNA שביכולתו לייצר DNA שמתמזג עם המידע הגנטי המוכל בתא עצמו. למעשה, נגיף מסוג זה יכול להורות לתא לייצר שכפולים נוספים של עצמו שיכולים להתפרץ ולזהם תאים נוספים.