(או: אמביציות הנדסיות) * הביקורת לעגה להצעות לחבר את צרפת ואנגליה במנהרה מתחת לים, אבל לפני עשור המטרה הושגה והשאר זה היסטוריה. אז איזה תכניות גרנדיוזיות מתכננים לנו הלאה?

https://www.hayadan.org.il/futurengineering.html
המנהרה המפורסמת מתחת לתעלת לה-מאנש סבלה קשיים מרובים: אש, חיבור פסי-רכבת איטיים, חובות עצומים ומרד מחזיקי מניות. אבל למרות זאת, התיאבון הנצחי למבצעים הנדסיים שאפתניים חזק מתמיד.
אם יתאפשר להם, למהנדסים, נראה בעשור הבא את השלמתן של מנהרות-מקשרות-יבשות, שדות תעופה על איים מלאכותיים ואת הגשרים הארוכים ביותר שנראו אי-פעם.
מגדלי פטרונס, במלזיה, המתנשאים לגובה 452 מ', הנחשבים היום למגדלים הגבוהים בעולם יחוירו לעומת הפרוייקטים המתוכננים היום בדובאי, סין וטייוואן.
מדברים אפילו על מעלית חלל אשר תישא אנשים מכדה"א לכוכבים בלי הצורך בחלליות המסורבלות.
מהיר וזול
אלה המטילים ספק ביכולות ההנדסיות להפוך את הפרוייקטים הגחמניים למציאות מבטלים אותם על הסף. הבעיה היחידה, הם טוענים, היא מציאת התומכים.
"אין שום דבר בתעשיה שאיננו יכולים לעשות, זה רק עניין של מחיר", אומר בוב מקיטריק מחברת יעוץ הנדסי סקוט וילסון, ונשיאו לשעבר של המכון להנדסה מבנית. תובלה ונסיעות הם בין התחומים שעוד נראה בהם חידושים רבים – הדרישה לדרכים זולות, מהירות ונוחות להגיע ממקום למקום תספק לנו את המומנטום הנחוץ להתחיל פרוייקטים כאלה.
ההתפשטות המתוכננת של שדה"ת הית'רו ושדות-תעופה אחרים נראית כהתפתחות חיונית לשגשוג הכלכלי העתידי של בריטניה – אך עם זאת היא בלתי-פופולרית בקרב התושבים ואנשי איכות הסביבה. אבל המהנדסים מאמינים שיש להם פתרון. "אם נבקש להיות חדשניים מאד נוכל לבנות את שדות התעופה על איים מלאכותיים, רחוקים מהחוף", אומר מר מקיטריק. הוא מציע בפשטות חיבור של מספר מתקני קידוח ביחד, שיהיו קשורים לחוף באמצעות מנהרה אשר "יפחיתו את הרעש ויעקפו בניינים באיזורים מאוכלסים בצפיפות".
פרוייקטים פנטסטיים
יש כנראה התלהבות כללית ממנהרות, עם הצעות שאפתניות רבות המוצגות גם אם המימון שלהן עדיין לא ברור.
ספרד ומרוקו הסכימו על תכנית של ניסויים הנדסיים למנהרת-רכבת מתחת למיצר גיברלטר. ההחלטה אם ללכת על זה תתקבל תוך 4 שנים.
מייק כריימס, מהמכון להנדסה אזרחית אומר שמדברים גם על מנהרה המחברת את בריטניה עם אירלנד. הוא הוסיף שמנהרה כזאת תונח על קרקעית הים ולא מתחת לאדמה מתוך כוונה לחסוך כסף. "דבר כזה יהיה יקר, ויעלה כנראה מליארדים של ליש"ט ויהיה ארוך יותר ממנהרת התעלה אבל אירופה להוטה לעשות זאת" הוא אמר. הוא הוסיף: "אלה הם פרוייקטים פנטסטיים אשר השגת המימון להן קשורה יותר לרצון פוליטי. מהנדסים אזרחיים יהיו מעוניינים לבצע אותם אבל הם לא יהיו תמיד בראש סדר העדיפויות של הממשלה".
דרישה גדולה
ויש גם גשרים.
גשר הסתתים (Stonecutters ) בהונג-קונג, שאורכו 1.6 ק"מ, ואשר בנייתו צפוייה להסתיים בתוך ארבע שנים, צפוי להיות הגשר הארוך ביותר בעולם המתוח על כבלים.
הצעה נוספת: גשר באורך 3.7 ק"מ שיונח במיצר מסינה בין סיציליה לקלבריה בדרום איטליה. אבל השאלה הנצחית היא מהיכן ישיגו את מימון 3 מיליארד ליש"ט. אם יושלם, הוא יהיה הגשר התלוי הארוך ביותר בעולם.
מדברים גם על חיבור סרי-לנקה עם תת-היבשת ההודית במיצר Palk על ידי גשר, שייבנה על פני 30 ק"מ של אדמה-חוצת-ים אשר לא ידוע אם נבנתה על ידי אדם אבל עדיין אפשר לראות אותה מהחלל.
"יש דרישה גדולה לשיפורים בתחום התובלה וזה, בעצם, כל העניין בפרוייקטים של הנדסה אזרחית" אומרים בחברת ההנדסה Arup, המעורבת בתכנית הונג-קונג.
מהנדסים אזרחיים גם להוטים לראות בהשלמתו של הכביש העל-מהיר הפן-אמריקאי בן ה-25.800 ק"מ שיקשר בין אלסקה לבין הקצה הרחוק של דרום-אמריקה. רוב הדרך כבר קיימת אבל עדיין קיימים פערים באיזור קולומביה ובדרך האנדים.
אספקת מים
נעזוב תובלה בצד. מומחי תעשיה רבים חוזים שפרוייקטים הקשורים למים יחלשו על ההנדסה האזרחית. "היכן שהיה מחסור במים לפני מספר קייצים דיברו על בניית קו-צינורות מצפון אנגליה לדרומה", אומר Ian Cross, מנהל מחלקת ההנדסה האזרחית באוניברסיטת פורטסמות'. "אם יהיה שוב מחסור כזה בעתיד, הנושא יעלה שוב". הוא גם מאמין שאותם מתקנים להתפלת מי ים, המשתמשים בהם במזה"ת, יהיה צורך לבנותם גם באיזורי אקלים צפוניים.
הסעה המונית
בעוד פרוייקטים אלה נראים שאפתניים מדי, הם מחוירים עד כדי חוסר משמעות כאשר משווים אותם לתכניות נאסא לבניית מעלית-חלל: 40.000 ק"מ של כבל רתום בין תחנת בסיס – קרוב לוודאי באוקיינוס – לבין לווין הנע במסלול, העומד באותה נקודה מעל הארץ בזמן שהוא סב על צירו. לווינים, מטענים ואנשים יובלו מעלה מטה לאורך הכבל במהירות ובזול.
"יש למעלית פוטנציאל לספק הסעה המונית לחלל באותה דרך שכבישים מהירים, פסי-רכבת, קוי כח וצינורות מספקים הסעה-המונית על פני כדור הארץ" אומרת נאסא.
נאסא מוציאה כעת מיליוני דולרים ספורים לחקור את הרעיון ובשעה שהיא מסכימה שהרעיון עדיין רחוק מלהיות מציאות, היא מאמינה שהוא יקרום עור וגידים במחצית השניה של המאה ה-21.
למרבה הצער, המעלית המהירה האפשרית לעת עתה, מסוגלת לעשות מרחק זה בארבעה חודשים.
לפי שעה, אולי זה הדבר שמהנדסים צריכים לתת עליו את הדעת.
תירגם: אלי בן דוד
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~840978323~~~215&SiteName=hayadan