מגע ראשון: הדמיית מסר מבינה חוצנית לכדור הארץ

פרויקט חדש בשם אות בחלל מדמה איך כדור הארץ יגיב לאות מחייזרים ומזמין את הציבור לעזור לפענח מסר חוצני (בערך)

הפרויקט “אות בחלל” מדמה קבלה ופענוח של מסר חוצני.

מה יקרה אם נקבל מסר מתרבות חוצנית? דניאלה דה פאוליס, אמנית בינתחומית מוכרת ומפעילת רדיו מורשית המשמשת כעת אמנית אורחת במכון SETI ובמצפה גרין בנק, אספה צוות של מומחים מהעולם, בכללם חוקרים מ-SETI, מדעני חלל ואמנים כדי להוציא לפועל את הפרויקט האחרון שלה, “אות בחלל”.

מטרת הפעילות הזאת היא לחקור את תהליך הפענוח והפירוש של מסר חוצני על ידי הפעלת קהילת SETI הכלל עולמית, אנשי מקצוע מתחומים שונים והציבור הרחב. התהליך הזה מצריך שיתוף פעולה גלובלי, כדי ליצור שיח שיגשר בין SETI, חקר החלל והחברה על פני תרבויות ותחומי מומחיות רבים.

כחלק מהפרויקט, ב-24 במאי 2023 מקפת המאדים אקסו מארס (TGO) של סוכנות החלל האירופית המקיפה את מאדים שידרה מסר מוצפן לכדור הארץ כדי לדמות קבלת אות מבינה חוצנית.

“בכל ההיסטוריה, האנושות חיפשה משמעות בתופעות חזקות ומשנות מצב”, אמרה דניאלה דה פאוליס, האמנית עם החזון שמאחורי פרויקט אות בחלל. “קבלת מסר מתרבות חוצנית תהיה חוויה שתגרום לשינוי עמוק אצל כל בני האדם. אות בחלל מציע הזדמנות ללא תקדים לעשות חזרה מוחשית ולהתכונן לתרחיש הזה באמצעות שיתוף פעולה בינ”ל, ולקדם חיפוש פתוח אחר משמעות בכל התרבויות והתחומים”.

שלושה מצפי רדיו אסטרונומיה מהמעלה הראשונה הנמצאים ברחבי העולם זיהו את המסר המוצפן: מערך הטלסקופים אלן (ATA) של SETI, הטלסקופ רוברט סי. בירד גרין בנק (GBT) במצפה גרין בנק (GBO) ומצפה התחנה הרדיו אסטרונומית מדיצ’ינה המנוהל על ידי מכון האסטרופיזיקה הלאומי האיטלקי (INAF). התוכן הספציפי של המסר המוצפן, שפיתחו דה פאוליס והצוות שלה, לא פורסם עדיין, כדי לאפשר לציבור לתרום לפענוח והפירוש של התוכן.

“הניסוי הזה הוא הזדמנות לעולם ללמוד איך קהילת SETI, בכל המיגוון שלה, תפעל ביחד כדי לקבל, לעבד, לנתח ולהבין את המשמעות של אות חוצני פוטנציאלי”, אמר מדען הפרויקט של ATA ד”ר וואאל פארה. “מעבר לאסטרונומיה, תקשורת עם חוצנים תצריך ידע רחב. באמצעות אות בחלל, אנו מקווים לעשות את הצעדים הראשונים לאסוף קהילה כדי לעמוד באתגר הזה”.

מכון SETI אחסן באופן מאובטח את הנתונים המעובדים יחד עם פיילקוין, רשת האחסון המבוזר הגדולה בעולם. שיתוף הפעולה הזה מבטיח את השימור והנגישות של הנתונים המעובדים, ואת הזמינות שלהם להמשך ניתוח ופענוח.

“אנו שמחים להשתתף עם SETI בפרויקט פורץ הדרך הזה”, אמר שטפאן פרפאט, מנהל צמיחת הרשת בפרוטוקול לאבס, החברה שמאחורי פיילקוין. “פתרונות האחסון המבוזר שלנו מתאימים באופן אידיאלי לאחסון אמין ומאובטח של כמויות הנתונים הגדולות שיוצר הפרויקט הזה”.

כל  מי שעובד על הפענוח והפירוש של המסר יכול לדבר על התהליך בשרת הדיסקורד של אות בחלל. אפשר להגיש ממצאים, מחשבות ותרומות אמנותיות ומדעיות דרך טופס ההגשה הייעודי באתר הפרויקט.

1. ציביליזציה ככול שמתקדמת יותר,צורכת יותר אנרגיה ממשאביי הפלנטה,תוך שינוי האטמוספרה שפוגע ומשמיד את הציביליזציה עצמה,זה הוא תהליך טבעי בכל היקום,ולכן מעט מאוד ציביליזציות עברו את צוואר הבקבוק הזה והצליחו לשרוד,כאשר השתמשו באנרגיה לו מזהמת אלטרנטיבית.

2. בזבוז זמן וכסף מוחלט כל הפרוייקט הזה וודאי של סימולציה של משהו שכנראה לא יקרה, בערך כמו אלה שמאמינים שהמשיח יגיע.
    אם יהיה מסר כלשהו הוא יגיע ממרחק כל כך רב שזה יהיה חסר משמעות לנסות “לתקשר” איתם, עד שיעבור מסר לצד שני או שהם יכחדו או שהאנושות תכחד או שקרה עוד לפני שהגיע המסר.
    ואם יש תרבות שיש לה טכנולוגיה מתקדמת מספיק להגיע לכאן בזמן סביר “המגע” שנרגיש ידמה למגע שנמלה מרגישה בזמן שמישהו רומס אותה אפילו בלי לשים לב.
    צריך לומר את מה שמתבקש, תחומים מסויימים של המדע הידרדרו לרמות של קוראים בקפה ושאר שרלטנים שמתימרים לחזות את העתיד רק שהם משקיעים בזה הרבה יותר כסף ונותנים לזה נופך רציני יותר וחבל.
    יהיה יותר רלוונטי אם וכאשר האנושות תצליח לצאת מכדור הארץ וממש להתישב בכוכבים אחרים וגם תחום זה כרגע מאוד ספקולטיבי.

3. הפרדיגמה אומרת שיש ואם זה לא עולה כסף אני מאמין.
    מאחר ויש מחיצות בתקשורת בין אדם לאדם וליצורים אחרים הדבר מחמיר את מצבנו.
    לסיכום כדאי לאמין כי זו אפשרות.

4. משתמש אנונימי זה אני,ועוד,,תיאור החייזרים חזותית וכללית הוא סינתטי,צלחות מעופפות מנצנצות בלילה תיאורים פיזיקליים מוזרים,עדויות של אנשים,חלקם רמאויות,או תופעות פיזיקליות,תרבויות חייזריות חייבות לעבור תהליכים תרבותיים דומים לשלנו,פילוסופיה,מתמטיקה,ספרות,ועוד הם חלק מתרבויות אוניברסליות,כמובן גם מלחמות,הם אמורים להיות דומים מאוד לנו וגם קצת שונים,מי שמחפש ייצורים חייזרים פלאיים יתאכזב,בכל מקרה סיכויי התקשורת עם חייזרים שואף לאפס

5. חייזרים ביקום נדירים ביותר,פרויקט סט”י להאזנה בתדרי רדיו כבר קיים יותר מ-60 שנה ולא התגלה דבר,
    ,בחיפוש כוכבי לכת דמויי ארץ באמצעות טלסקופים עדיין לא התגלה תואם ארץ.

6. מסר מוצפן ? .. גם מסרים בכדור הארץ עוד לא פענחנו. למשל היבהובי הגחליליות, התמנונים ודגי עומק , וכמו כן מספר בלתי נתפס של כוכבים וגלקסיות שמהבהבים בסוגי אורות שונים ותדרי רדיו שהאנושות גילתה רק לאחרונה, מעניין על איזה דרכי תקשורת אין לנו עדיין מושג, אולי בינה מלאכותית כמו OPENAI וכדומה יעלו כיתה עוד כמה שנים ותפקח את עינינו.