מאובן של דינוזאורית שעמדה להטיל ביצים התגלתה בסין

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/dinoegg170405.html

חלקי מאובן של נקבת דינוזאור, שמתה לפני שהספיקה להטיל שתי ביצים, התגלו לאחרונה על ידי צוות מדענים בינלאומי במחוז ג'יאנצ'י בסין.
החלקים שהתגלו כללו את אגן הירכיים של הדינוזאורית, שגילה 98-65 מיליון שנה ואורכו עומד על כשלושה עד ארבעה מטרים, וכן שתי ביצים. המדען טמאקי סאטו וחבריו אמרו כי מערכת הרבייה של הדינוזאור דומה לאלה של זוחלים קדומים וציפורים.

בניגוד לציפורים ובדומה לתנינים, לנקבת הדינוזאור שנמצאה יש שתי שחלות אך היא אינה מסוגלת להטיל את כל ביציה בבת אחת. חוקרים גילו בעבר קינים של נקבות דינוזאור דומות, בהם נמצאו 12 ביצים, והם סבורים כי הן הוטלו בזוגות.
הנקבה שייכת לסוג שנקרא תרופוד, שם כללי המתאר קבוצה רחבה של דינוזאורים בעלי שתי רגליים, רובם היו דינוזאורים אוכלי בשר שמדענים רבים סבורים שהם גם אבותיהם של הציפורים. ההערכה היא שאורך בעל החיים היה 3-4 מטרים.
החוקרים אומרים כי מערכת הרביה של היצור מזכירה את זו של התננים במובן זה שיש להם שתי שחלות ושתי צינורות שחלה שבהן יורדות הביצים, מתכסות בקליפה ולאחר מכן מוטלות. בניגוד לכך לעופות של היום מבצעת השחלה את שתי הפעולות.
“לא הגיוני שליצורים הללו היו יכולים להיות זוגות רבים של ביצים בעלות קליפה בגופן בו זמנית.” אומרת טאמאקי סאטו מהמוזיאון הקנדי לטבע באוטווה, שיחד עם צוותה כתבה את המאמר בסיינס.
אלמלא היצירה הסדרתית של הביצים וציפוים היה מאוד מהיר או שהיתה תקופה ממושכת של הטלת ביצים, השימור רק של שניים מצביע על כך שכל שחלה יוצרת בו זמנית עם השחלה