מאובן שהתגלה שופך אור על הרגלי האכילה של זוחל ימי קדום

למה יש לך צוואר ארוך כל כך

ג'ון נובל וילפורד ניו יורק טיימס, הארץ, וואלה!

איור משוער של הזוחל הימי, ששרידיו התגלו בדרום סין. מתיחת הצוואר הרחיבה את הוושט ויצרה כוח שאיבה

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/dino271004.html

הג'ירפות פיתחו את צוואריהן הארוכים כדי שיוכלו ללחך צמרות של עצים, הרחק מעל לכל המתחרים הפוטנציאליים. ההסבר הזה פשוט ומשכנע מבחינת המדענים.

הרבה יותר קשה היה להם למצוא הסבר לצוואר הארוך ביותר של כמה מהזוחלים הימיים הקדומים, המוכרים בשם פרוטורוזאורוס. אורך צווארם של חלק מהמינים האלה היה כפול מאורך גופם, וחוקרים חשבו עד כה כי מדובר בתוצאה של דפוסי גדילה ייחודיים ולא בהסתגלות פונקציונלית ספציפית.

כעת גילו חוקרי מאובנים מין נוסף של פרוטורוזאורוס בדרום סין, והם סבורים כי במאובנים אלה טמון הפתרון לחידת הצוואר הארוך. בדו”ח שפורסם בגיליון האחרון של כתב העת “Science” תיארו החוקרים כיצד היו הצווארים הארוכים אחראים ליכולתם של אותם זוחלים ללכוד את טרפם במים.

לדברי ד”ר אוליבייה ריפל ממוזיאון “פילד” בשיקגו, בעלי חיים ימיים הצדים בסביבה צפופה כמו מים נתקלים בבעיה, שבעלי חיים יבשתיים אינם סובלים ממנה. בנוסף לכך שכל תנועה מהירה שלהם לכיוון טרפם משמשת אות אזהרה מפני המתקפה הקרבה, היא גם יוצרת גל של לחץ המסוגל להרחיק מהם את הטרף.

הדגים וחלק מהצבים מתמודדים עם הבעיה באמצעות אכילה על ידי שאיבה. הם מושכים את הטרף לתוך פיהם על ידי הרחבה מהירה של חלל הפה. נראה שבאמצעות צווארו הארוך והחזק הצליח גם מין הפרוטורוזאורוס שהתגלה – שזכה לשם דינוספלוזאורוס אוריינטליס – לפתור את הבעיה באופן דומה.

המדענים – ד”ר ריפל, ד”ר מייקל לה-ברברה מאוניברסיטת שיקגו וד”ר צ'אן לי, חוקר במכון לחקר מאובנים של בעלי חוליות ופליאואנתרופולוגיה בבייג'ין – הסיקו כי כאשר הזוחל הימי הזה דחף את ראשו קדימה לכיוון טרפו, נטו הצלעות שלאורך צווארו כלפי חוץ. פעולה זו הרחיבה את קוטר הוושט של הזוחל, וכך נוצר כוח שאיבה.

כוח שאיבה זה “בלע” את גל הלחץ שיצרה הדיפת הראש של הזוחל, וכך גם הקטין את הסיכון שבאזהרת הטרף וגם הביא לבליעתו.

לדברי ד”ר לה-ברברה, מדובר ב”שיטת אכילה שלא היה ידוע קודם לכן על קיומה בקרב זוחלים ימיים”.

ידען הדינוזאורים