לראשונה: צילום שעשוי להיות של כוכב לכת סביב שמש אחרת * סוג חדש של כוכבי לכת

לראשונה: צילום של כוכב לכת מחוץ למערכת השמש * הצלחה של האבל * התמונה צולמה בידי מצלמת האינפרה אדום 'ניקמוס' של האבל

מגי מק'קי , New Scientist

האם זו תמונה הסטורית? שני עצמים שהקטן שבהם עשוי להיות כוכב לכת. צילום: טלסקופ החלל האבל

קישור ישיר לדף זה:

תמונה שנאס”א מגדירה אותה לא פחות מאשר הסטורית של כוכב לכת המקיף כוכב אחר, צולמה בידי טלסקופ החלל האבל. “כוכב הלכת” שקוטרו פי 5-10 מצדק מקיף ננס לבן הנמצא כמאה שנות אור מאיתנו.
האסטרונומים נוקטים במשנה זהירות, ואומרים כי יש צורך בנתונים נוספים כדי להיות בטוחים שזה אכן כוכב לכת ולא עצם הנמצא ברקע ואשר נתפס באותו שדה ראיה.
האישור יגיע לאחר שיתבצעו תצפיות נוספות שמראות כי שני העצמים אכן נעים ביחד בחלל.
במהלך 10 השנים האחרונות, גילו המדענים למעלה מ-120 כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש ואולם כולם נמצאו באמצעות תהליכים עקיפים ולא בצפיה ישירה.

כדור זוהר
התמונה החדשה של האבל צולמה בידי ג'ון דבס, Debes סטודנט לתואר שני באוניברסיטת מדינת פנסילבניה, כחלק מפרויקט חיפוש אחר כוכבי לכת המקיפים שמשות אחרות. הבעיה הגדולה בצפיה בכוכבי לכת כאלה אינה של רגישות אלא של ניגודיות.” אמר דנס לבי.בי.סי. “נוכחות כוכב אם בהיר עושה את כוכב הלכת עמום יחסית וקשה לצפיה.
זו הסיבה שדבס ועמיתיו חיפשו אחר כוכבי לכת סביב ננסים לבנים עמומים – כוכבים בסוף חייהם שהתכווצו לכדור זוהר בגודלו של כדור הארץ. “חקרנו שבעה ננסים לבנים וסביב שלושה מהם ראינו מה שעשויים להיות כוכבי לכת. באחד מהם, כוכב הלכת גדול כמה פעמים מצדק.” אמר.
העולם שעדיין אין לו שם נמצא מהשמש שלו במרחק דומה לזה של נפטון מהשמש שלנו.
כוכב הלכת החל את חייו לפני כמה מיליארדי שנים במרחק קרוב בהרבה לכוכב האם שלו. כוכב האם היה בעבר קרוב לודאי מאסיבי ובהיר בהרבה מהשנש שלנו. בסוף חייו הוא בוודאי התפשט והרס את כל כוכבי הלכת הקרובים אליו. רק אלו הרחוקים יותר יכלו לשרוד, וכאשר הכוכב איבד ממסתו, המסלולים שלהם התרחבו, בשל כוח המשיכה המופחת של כוכב הלכת.
דבס נשאר זהיר אודות העצם עד שיוברר בודאות שהוא קשור לננס הלבן. “אם זהו אכן כוכב לכת ולא מדובר בכוכב רקע הנמצא באותו קו ראיה, אנחנו צריכים לראות אותו נע עם הכוכב לאורך השמים בתוך כמה חודשים”.
דבס מתכנן תצפיות מעקב בטלסקופ החלל האבל ומטלסקופים קרקעיים.

נתגלה סוג חדש של כוכבי לכת רותחים ומהירים

אסטרונומים גילו שני כוכבי לכת חמים ומהירים מחוץ למערכת השמש. האסטרונומים אומרים, כי ייתכן שהענקים הגזיים הלוהטים מייצגים סוג חדש של כוכבי לכת. כך מוסר כתב העת ניו סיינטיסט.

כוכבי הלכת נתגלו בזמן מעברם מול הכוכב שלהם, מעבר שגורם להחלשת הבהירות של הכוכב. שני כוכבי הלכת הללו מתווספים לעוד שני כוכבי לכת, שנראו בעבר עוברים מול הכוכב שלהם.

כל 120 כוכבי הלכת האקסטרה-סולרים (כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש) שנתגלו עד כה למעט אחד משלימים הקפה סביב הכוכב שלהם בכשלושה ימי ארץ או יותר, אך שני כוכבי הלכת החדשים, שגודלם כגודלו של צדק, נעים במהירות אדירה ומשלימים הקפה בפחות מיומיים.

“הם עושים רושם של סוג חדש לגמרי, ולא ברור עדיין האם נוצרו בדרך אחרת,” אומר גילרמו טורס, אסטרונום במרכז ההרווארד סמיתסוני לאסטרופיסיקה בקיימברידג', מסצ'וסטס, ארצות הברית, שאישר את גילוי אחד מכוכבי הלכת.

התיאוריה נוכחית גורסת, שכוכבי לכת כגון צדק יכולים להיווצר במרחק מהשמש שלהם, שאינו קטן מהמרחק בין כדור הארץ והשמש. ואולם, במקרה כזה האינטראקציות הגרביטציוניות עם הגז בסביבה או עם כוכבי לכת אחרים עשוי לדחפם פנימה לכיוון הכוכב.

ככל הנראה, מרבית כוכבי הלכת האקסטרה-סולרים עברו את הנדידה הזאת והפכו למעין מצב של “צדק חם”. כוכבי הלכת החדשים שנתגלו, שמעריכים שהם נדירים במיוחד, זכו לכינוי “צדק רותח”. הם נמצאים במרחק מהשמש שלהם, הקטן כפי חמישים מהמרחק בין כדור הארץ והשמש. כוכב הלכת הקרוב ביותר הקודם שכן במרחק כפול מכך.

ייתכן שהקרבה של כוכבי הלכת החדשים לשמש שלהם גורמת להם לאבד חלק ממסתם לטובת הכוכב שלהם, אומר טורס. “עוד דבר מעניין הוא שהם כה קרובים לכוכב שלהם וכה חמים, והקרינה מהכוכב שלהם יכולה לשנות את המבנה שלהם.”

הענקים הגזיים נתגלו על ידי צוות, שבראשו עומד פרנסואה באושי ממעבדת האסטרופיסיקה במרסיי, צרפת. הצוות נעזר בספקטרוגרף על צלחת בקוטר 8.2 מטרים בטלסקופ VLT (Very Large Telescope) בפאראנאל, צ'ילה. שני כוכבי הלכת נתגלו בין רשימה של 41 כוכבים, שאורם מתעמעם ונבחרו על ידי אסטרונומים ממחקר ה-OGLE ממצפה לאס קמפנס בצ'ילה. ה-OGLE תר בשמיים מאז שנת 2000 אחר כוכבים, שאורם מתעמעם באופן מחזורי, שכן מאמינים שכוכבי לכת עשויים להימצא במערכות כאלה.

אפקט ההתעמעמות בדרך כלל מקורו בכוכבים אחרים או בננסים חומים, שעוברים מול הכוכב שלהם מנקודת המבט של כדור הארץ. מעבר ישיר של כוכב לכת בין כדור הארץ והכוכב שלו הוא אירוע נדיר.

שני כוכבי הלכת החדשים, שנקראים 113-TR-OGLE ו-132-TR-OGLE, נמצאים במרחק של 6000 ו-1200 שנות אור מכדור הארץ בהתאמה, באזור קבוצת הכוכבים הדרומית קארינה. 113-TR-OGLE מסיבי יותר מצדק בכ-35 אחוז, והוא משלים הקפה סביב הכוכב שלו כל 1.43 ימים. ה-132-TR-OGLE, שגודלו כזה של צדק, משלים הקפה סביב הכוכב שלו כל 1.69 ימים.

שיטת גילוי כוכבי הלכת האקסטרה-סולרים מאפשרת לאסטרונומים לקבוע את מסת כוכבי הלכת על ידי מדידת תנועת הכוכבים כלפי כוכבי הלכת.

מרבית כוכבי הלכת האקסטרה-סולרים נתגלו בעזרת המשיכה הכבידתית, שהם מפעילים על הכוכב שלהם, שגורמת לכוכב “לרקוד”. ואולם, לא ניתן להשתמש בשיטה זו כדי לאמוד את מסת כוכב הלכת.

טורס אמר ל-New Scientist, שגילוי שני כוכבי הלכת מאשר את העובדה, “ששיטת המעבר של כוכב הלכת בקדמת הכוכב שלו יעילה במיוחד לגילוי כוכבי לכת בגודל צדק.”

ב-2007 תשגר נאס”א את משימת קפלר, שתתור אחר מעברי כוכבי לכת בגודל כדור הארץ בקדמת הכוכב שלהם.

התגליות החדשות תתפרסמנה בגיליון הקרוב של המגזין Astronomy and Astrophysics.

תרגום: דיקלה אורן