סיקור מקיף

לקראת החזרה לחלל: כיצד פועלת מעבורת חלל

מיכל לוינשטיין, האגודה הישראלית לאסטרונומיה

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/howshuttleworks140705.html

טיסת מעבורת מורכבת מ-2 שלבים
שלב המאיץ – העלאת המעבורת למסלול הקפה.
שלב המקפת – הקפת כדור הארץ וחזרה לנחיתה.
מבנה המעבורת

מבנה המעבורת דומה לזה של מטוס – צורה אווירודינמית, בעלת כנפיים ומייצב כיוון אנכי.

תא הצוות של המעבורת נמצא בחלקה הקדמי. התא מדוחס וניתן לשהות בו ללא חליפות חלל. הוא מבודד מיתר חלקי המעבורת, כדי לבודד טוב יותר משינויי טמפרטורה קיצוניים במשך הטיסה. תא הצוות מחולק ל-3 מפלסים:
מפלס עליון – שבו מבוצע עיקר פעולות הבקרה במעבורת.
מפלס אמצעי – שבו מקומות שינה, ארוחות וטיפול נתונים, וכן תא לחץ (ממנו יוצאים לפעולות מחוץ למעבורת, לתא המטען או למעבדה).
מפלס תחתון – שבו מערכות אוויוניקה, מיכלי חמצן ומים ואחסון פריטים חיוניים למשימה.

חרטום המעבורת, הנמצא לפני תא הצוות, מכיל את מערכת ה-RCS הקדמית.

תא המטען של המעבורת נמצא בחלקה המרכזי. המעבורת מסוגלת לשאת עד 28 טון למסלול הקפה ולנחות עם 14.5 טון. ניתן להתקין בתא המטען זרוע מכאנית לטיפול במטענים, הנשלטת מעמדת הפיקוד בתא הצוות.

מכלול ההנעה של המעבורת נמצא בחלקה האחורי ומכיל:
3 מנועים ראשיים – המשמשים עם מאיצי הדלק המוצק ליצירת הדחף הרצוי להביא את המעבורת למסלול ההקפה. הם מופעלים ע”י מימן נוזלי.
2 מנועי תמרון – הנמצאים בחלקו העליון וב-2 צידיו – משמשים לתוספת דחף לכניסה למסלול, לתיקוני מסלול ולבלימה ביציאה מהמסלול לקראת החזרה.
מנועים קטנים יותר – 12 מכל צד – המשמשים לשינויי זווית של המעבורת.
14 מנועים קטנים נוספים – מותקנים בחרטום המעבורת ופועלים במשולב בבקרה של מחשבי המעבורת.
38 המנועים המשניים מופעלים ע”י דלק מונומתיל הידראזין ומחמצן חנקן-ארבע-חמצני – חומרים הניצתים במגע (היפרגוליים) – ולכן אין צורך במערכת הצתה למנוע.
מייצב הכיוון האנכי של המעבורת נמצא בחלקו העליון של מכלול ההנעה. הוא משמש לתיקוני כיוון לקראת הנחיתה ולהאטת המעבורת על מסלול הנחיתה.

גוף המעבורת מכוסה בחומרים מגנים בפני שינויי טמפרטורה על מעטה האלומיניום שלה שהטמפרטורה שלו לא תעלה על 200°c. המעבורת עוברת טמפרטורות של מינימום 140°c- במסלול ההקפה עד מקסימום 1,600°c במהלך הכניסה לאטמוספרה.

מיכל הדלק החיצוני של המעבורת הוא החלק הגדול ביותר – גובהו 47 מ' וקוטרו 8.7 מ'. הוא מיכל 2 מיכלים נפרדים:
מיכל תחתון – מכיל 100 טון מימן נוזלי לבעירת המנועים.
מיכל ביניים – מחבר בין המיכל התחתון למיכל העליון.
מיכל עליון (חיצוני) – מכיל 600 טון חמצן נוזלי, המחמצן את המימן הנוזלי לבעירת המנועים. הוא מצופה כולו בחומר בידוד דמוי קלקר. (במספר מקרים נותקו פיסות קצף מחומר הבידוד – אחד מהם במהלך שיגור ה”קולומביה” ב-16/1/2003 גרם לפגיעה במעטה הגנת החום של המעבורת ולאסון ב-1/2/2003).

ידען “בחזרה לחלל”
אתר האגודה הישראלית לאסטרונומיה

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~212819480~~~188&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.