לצדק יש כתם אדום שני

אבי בליזובסקי

למעלה, הכתם האדום החדש של צדק. צילום: כריסטופר גו. באדיבות אתר נאס”א

כריסטופר גו, תושב הפיליפינים צילם ב-27 בפברואר את צדק במצלמת CCD דרך טלסקופ 11 אינטש השם הרשמי של הסופה הוא Oval BA, אך “הכתם האדום הקטן” עשוי להיות שם טווב יותר. גודלו כמחצית מזה של הכתם האדום הגדול המפורסם. צבע שני הכתמים הללו דומה.
Oval BA הופיע לראשונה בשנת 2000 כאשר שלושה כתמים דומים התמזגו. באמצעות הטלסקופ האבל ושאר הטלסקופים, צפו האסטרונומים בתופעה המעניינת. מיזוג דומה יצר לפני מאות שנים את הכתם האדום הגדול, סופה שגודלה כפול מזה של כדור הארץ וגילה לפחות 300 שנה.
בתחילה היה Oval BA לבן, כצבע הסופות שמהן נוצר, אך בחודש האחרון, החלו הדברים להשתנות. האליפסה היתה לבנה בנובמבר 2005, והפכה לאיטה לחומה בדצמבר. באמצע פברואר 2006 היא הפכה לאדומה” דיווח גו. “כעת צבעה זהה לזה של הכתם האדום הגדול”.
“וואוו” אמר ד”ר גלן אורטון, אסטרונום ב-JPL שהתמחה בחקר סופות על צדק ועל כוכבי הלכת הגדולים האחרים. “זה משכנע. אננו עוקבים שנים אחרי צדק כדי לחכות ולראות אם Oval BA יאדים – ונראה שזה מה שקרה לבסוף. אמר. “אולי נקרא לו הכתם האדום הלא גדול?”
איש אינו יודע מדוע הכתם האדום הגדול עצמו הוא אדום. אפשרות אחת היא שהסופה סופחת חומרים ממעמקי שכבת הענים ומעלה אותו לגובה רב שבו הקרינה האולטרה-סגולה – באמצעות ריאקציה כימית לא ברורה – יוצר את צבע הלבנים האדום המוכר.
“הכתם האדום הגדול הוא הסופה החזקה ביותר בדק. למעשה, בכל מערכת השמש.” אומר אורטון. חלקה העליון של הסופה משתרע לגובה של 8 קילומטרים מעל שכבת העננים. נדרשת סופה חזקה מאוד כדי להעלות חומרים לגובה כה רב.” הוסיף.

התמונות של האבל המפרטות את הולדתו של oval BA בשנים 1997-2000.

Oval BA התחזק דיו כדי לגרום לאותה תופעה. כמו הכתם האדום הגדול גם הכתם הקטן עשוי להרים חומרים מעל העננים והקרנים האולטרה סגוליות מבצעות שינוי כימי הגורם לו להיות אדום. לפיכך, צבע אדום עמוק יותר משמעו שהסופה מתחזקת.
כמה מהכתמים האליפטיים על צדק נראו מדי פעם בצבעים נוטים לאדום. לדוגמה בסוף 1999, אך לא כל כך חזק ולא למשך זמן רב.” אמר ג'ון רוג'רס, מחבר הספר “צדק, כוכב הלכת הענק” המסכם מאה ויותר שנות תצפית בצדק באמצעות טלסקופים. “מעניין אם Oval BA יהפוך לכתם אדום קבוע.”
צדק מופיע כעת בשמי השחר. בטלסקופ קטן ניתן לצפות ברצועות העננים ובארבעת ירחיו הגדולים. טלסקופ 10 אינטש או גדול יות המצויד במצלמות CCD יאפשר לעקוב אחר הכתם החדש בקלות.

ידען צדק