לפחות עשרת אלפים חורים שחורים בשביל החלב מקיפים את החור השחור המרכזי

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/blackholes130105.html

עשרת אלפים ואולי אף עשרים אלף חורים שחורים קטנים מקיפים את החור השחור הגדול שבמרכז גלקסית שביל החלב. כך אומרים אסטרונומים שהשתמשו בטלסקופ החלל צ'אנדרה, המצלם בתחומי קרינת ה-X. מדובר בחורים שחורים קטנים ובעלי מסה קטנה, מסה של כוכב אחד או כמה כוכבים, שנדדו כנראה לליבה של הגלקסיה במהלך כמה מיליארדי שנים.
החוקרים חזו לא מכבר כי חורים שחורים ינוע לעבר המרכז בתהליך המכונה “”dynamical friction (חיכוך דינמי), כאשר הם מחליפים מיקומים עם כוכבים בעלי מסה קטנה יותר ודוחפים אותם לקצוות הגלקסיה.
הצוות מצא כמה גופים המועמדים כחורים שחורים בטווח של שלוש שנות אור מהחור השחור הסופר מאסיבי, וחישבו כי עשויים להיות שם אפילו 20 אלף חורים שחורים. במרכז נמצא איפוא, הריכוז הגבוה ביותר של חורים שחורים מאשר בכל מקום אחר בגלקסיה.
תהליך זה גם עשוי לעזור למדענים להעריך כיצד גדל החור השחור במרכז הגלקסיה. תוכנית זו היא חלק מפרויקט הניטור של האיזורים סביב סאגיטריוס A* (איי כוכבית) או בקיצור (Sgr A*, החור השחור הסופר מאסיבי שבמרכז הגלקסיה. ההכרזה נעשתה בידיו מייקל מונו מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס (UCLA) במפגש השנתי של האגודה האסטרונומית האמריקנית בסאן דייגו.
האיזור של מרכז הגלקסיה נצפה בידי צ'אנדרה 16 פעמים בשנים 1999-2004 תוך שימוש בספקטרומטר ה-CCD המתקדם של צ'אנדרה (ACIS). בצוות חברים גם ניל ברנט, פרדריק בגאנוף מ-MIT אנדריאה גז וג'סיקה לו. מרכז טיסות החלל מארשל בהאנטסוויל אלבמה מנהל את תוכנית צ'אנדרה עבור מרכז המשימות של נאס”א בוושינגטון, המצפה האסטרופיסי הסמיתסוני מנהל את ניווט הלווין ותפעולו ממרכז Chandra X-ray בקיימברידג' מסצ'וסטס.

חורים שחורים באסטרופדיה