למרות הכל כוכבי לכת דמויי כדור הארץ הם נדירים

במונחים קוסמיים, מערכת השמש שלנו היא בכל זאת מקום מיוחד

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/xs030804.html

יתכן שאנחנו לבדנו ביקום אחרי הכל. הגילויים במהלך העשור האחרון של למעלה ממאה כוכבי לכת סביב שמשות אחרות עודד מדענים רבים לשוב שמא כוכבי לכת הניתנים ליישוב עשויים להיות נפוצים אף הם. ואולם מחקר שנערך לאחרונה קורא להם לחשוב מחדש.
מרטין ביר (Beer) מאוניברסיטת לסטר בבריטניה ושותפיו, טוענים כי מערכת השמש שלנו היא יוצאת דופן בהשוואה למערכות כוכבי הלכת של השמשות האחרות. במאמר שפורסם בכתב העת המדעי המקוון- Arxiv1 הם הצביעו על העובדה שכוכבי לכת זרים שנתקלנו בהם עד כה, נוצרו בתהליכים שונים לחלוטין מאלו שבהם נוצרו כוכבי הלכת במערכת השמש. אם כך הדבר, אומר ביר, “אין סיכוי שייווצרו בהכרח הרבה כדורי ארץ.”
מרבית כוכבי הלכת סביב שמשות אחרות התגלו בזכות ההפרעה שהם גורמים לתנועת השמש שלהם. הפרעה קטנה זו נגרמת בשל השפעת כוח המשיכה של כוכב הלכת על השמש. השפעה זו היא זעירה, ורק בעשור האחרון נעשו הטלסקופים רגישים דיים כדי לאתרה. וגם אז ההפרעות מתגלות רק כאשר מדובר בכוכבי לכת ענקיים, לפחות בגודל של צדק – ענק הגז הגדול ביותר במערכת השמש. הטכנולוגיה הנוכחית אינה מאפשרת גילוי כוכבי לכת קטנים כמו כדור הארץ.
צדק אינו מאוכלס: הוא קר מדי והוא מורכב בעיקר מגז דחוס. לפיכך אין סיכוי שענק גז במערכת שמש אחרת יתמוך אף הוא בחיים. ואולם האסטרונומים טוענים בדרך כלל כי אם מגלים כוכב לכת כזה במערכת שמש מרוחקת, קרוב לודאי ששוכנים בה גם כוכבי לכת קטנים יותר, ויתכן שכמה מאותם כוכבי לכת קטנים במערכות אלה דומים לכדור הארץ.
וזה מה שביר ועמיתיו מבקרים. הם אומרים כי תכונותיהם של כמעט מרבית כוכבי הלכת הידועים שונות לחלוטין מאלו של צדק.

צדקים חמים

לפי הספירה אחרונה, ישנם לפחות 110 דוגמאות כאלה החל מעשירית ועד לפי 10 ממסת צדק. מרביתם בכל אופן, קרובים בהרבה לשמשות שלהם מאשר צדק קרוב לשמש שלנו. הם מכונים על ידי המדענים בשם צדקים חמים. מסלוליהם גם נוטים להיות לרוב הרבה יותר מאורכים מאלו של צדק או כדור הארץ, שני כוכבי הלכת שמסלוליהם סביב השמש קרובים מאוד למעגלים.
מאז הוציא קופרניקוס את כדור הארץ ממרכז היקום, נטו האסטרונומים להעריך שאין משהו מיחוד במקומנו ביקום. ואולם נראה שמערכת השמש שלנו איננה נורמלית. האם רק יד המקרה הפכה את צדק שונה מזה של כוכבי הלכת סביב השמשות האחרות? ביר ועמיתיו חושדים שלא. הם מציעים במקום זאת השערה לפיה מרבית כוכבי הלכת האחרים לא נוצרו באותו תהליך שיצר את מערכת השמש שלנו , ולפיכך אולי אין להם מלווים קטנים ומיושבים.

מתכונים שונים
כוכבי הלכת במערכת השמש שלנו הורכבו מיחידות קטנות יותר. ענן הגז והאבק שהקיפו את השמש זה עתה נוצרה התעבו לבועות קטנות, שהתנגשו והתגבשו ביחד ליצור גושי סלע שנקראו פלנטיסימלים. מיני-כוכבי לכת גיבוש של כמה פלנטיסמלים יצרו כוכבי לכת סלעיים כמו כדור הארץ ומאדים וכן את הליבות של ענקי הגז כמו צדק שמשך אליו את אטמוספירת הגז הסמיכה.
ואולם יש יותר מדרך אחת לבנות מערכת שמש. כוכבי לכת יכולים להיווצר ישירות מתוך ענן הגז והאבק המקיף את הכוכבים, ולקרוס תחת כוח המשיכה שלהם עצמם. תהליך זה, היוצר כוכבי לכת במגוון רחכ של מסלולים בעלי רדיוסים אקסנטריים, לא נראה שיכול ליצור כוכבי לכת סלעיים כמו אלו הנמצאים במערכת השמש שלנו ולכן התעלמו עד כה מהאפשרות הזאת. ואולם עדיין ניתן ליחס אותה למערכות שמש רבות שהתגלו. “לא יפתיע אותי אם יתגלה שאכן יש שתי דרכים שונות ליצירת מערכת כוכבי לכת” אמר ביר. “אבל כיצד נוכל לדעת שאכן זה המקרה? יתכן שהדרך הטובה ביותר היא לאסוף תצפיות רבות נוספות.” אמר ביר. “רק אז נוכל לדעת כמה מוזרה היא מערכת השמש שלנו.:

לידיעה בARXIV
לידיעה בנייצ'ר