ליונקים יש יותר משעון ביולוגי אחד

התבוננות בשעונים ביולוגיים חושפת, שלא כולם מכוונים לפי אור יום

לורה נלסון , Nature

קישור ישיר לדף זה:

חוקרים מארצות הברית הראו, שמוחותינו מכילים יותר משעון ביולוגי אחד. הם מאמינים, כי בעיות כגון ג'ט-לג (יעפת) נגרמות בשל חוסר תיאום בין השעונים.

מדענים יודעים זה מכבר, כי מוח היונקים מכיל שעון שליט אחד, שנקרא הגרעין הסופראכיאסמטי (superachiasmatic nucleus). הוא מורכב מאלפי תאי שעון, הפועלים כקוצבים עבור שאר הגוף. דפוס פעילות הגנים שלהם הוא מחזור של 24 שעות, אך איש לא ידע כיצד מאורגנים התאים האלה.

כדי לענות על השאלה הזאת, הנוירולוג הורסיו דלה איגלסיה מאוניברסיטת וושינגטון בסיאטל ועמיתיו שינו את מחזור ה-24 שעות הנורמלי של אור וחושך אצל חולדות למחזור של 22 שעות. לאחר מכן בחנו את דפוסי פעילות הגנים בתאים במוח החולדות.

באופן מעניין, פעילות הגנים בחלק מהתאים עברה למחזור החדש בן 22 השעות, בעוד שתאים אחרים דבקו במחזור הקודם בן העשרים וארבע שעות.

זה מעלה את אפשרות קיומם של לפחות שני שעונים נפרדים במוח, אומר דלה איגלסיה. אחד מהם רגיש לשינויים בתאורה, בעוד שהשני לא. המחקר, שהתפרסם בכתב העת Current Biology, מהווה האינדיקציה הראשונה לכך שהשעון מכיל קבוצות של תאים, הרגישים לגורמים שונים.

למרות שהחוקרים השתמשו בחולדות, הם מאמינים, כי הממצאים נכונים גם לגבי בני אדם. בתנאים נורמליים, שני השעונים מסונכרנים זה עם זה ואומרים לשאר הגוף מתי לבצע פעולות מסוימות, כגון הכנת הקיבה לקראת ארוחה או מתי לגרום לנו לחוש ישנוניים.

כאשר מופרע מחזור האור והחושך, לדוגמא לאחר טיסה לאזור זמן שונה, השעונים אינם עוד מסונכרנים, אומר דלה איגלסיה. יכול לקרות מצב, בו הגוף מוכן לפעולה, כולו טעון בהורמונים למצבי לחץ, בעוד שמחזור העירות והשינה עדיין במצב השינה.

“זה עשוי להסביר את חוסר העירנות, שאנו חווים בזמן ג'ט לג,” אומר דלה איגלסיה. רק לאחר כמה ימים שני השעונים יחזרו להיות מתואמים.

עם זאת, החוקרים עדיין לא יודעים הרבה דברים. למרות שאחד מהשעונים נמצא רגיש לאותות אור מהרטינה, אין להם כל מושג למה מגיב השעון השני.

כמו כן, האותות המגיעים מהמוח לשאר אברי הגוף, שלהם תאי זמן משלהם, מהווים גם הם תעלומה. “אין לנו מושג מה מקשר בין כל השעונים האלה,” אומר ראסל פוסטר, חוקר מוח באימפריאל קולג' לונדון.

תרגום: דיקלה אורן

הכתבה ב-Nature
ידען המוח

1. יש לי סברה שאחד השעונים רגיש לרעש. אני לא יודעת מה עם האחרים, אבל אני מאוד רגישה לרעש בסביבה שלי- ביום אני רגילה לשמוע ציפורים מצייצים ומכוניות נוסעות ואנשים מדברים, ובלילה אני רגילה לשמוע שקט ואולי איזו מכונית עוברת פה ושם. אם בבוקר שקט מדי או בלילה אני אשמע ציפורים, זה יחרפן אותי ואני לא אוכל לישון.