סיקור מקיף

להליכת החלל ביום רביעי תתוסף גם בדיקת הבליטות בגחון המעבורת

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/discovery020805.html

2/8/05 – שעה 06:30

תיקון אפשרי של חומר המילוי הבולט ממערכת הגנת החום בגחונה של המעבורת דיסקוורי הוסף להליכת החל המתוכננת השלישית.
“בחנו בקפידה ובאריכחות את נושא חומר המילוי” אמר מנהל המשימה וויין הייל הלילה. “בסוף היום, יש אי ודאות גדולה באשר למתרחש שם.”
באמצעות נתוני הדמיה שנאספו, מצאו אנשי נאס”א שני גושים מחומר מהילוי הזה שנדבקו לחלקה התחתון של חרטום המעבורת. המארג המצופה קרמיקה משמש לסתום את הפערים בין אריחי הגנת החום.
בשל העובדה שיש כאן סכנה כלשהי אף כי לא ברורה חומרתה החליטו מנהלי המשימה להוסיף משימת תיקון להליכת החלל האחרונה שתוכננה ושבה תבוצע הפרקטיקה של הסרה או הוספה של חומר מילוי, שעליו התאמנו האסטרונאוטים בהליכת החלל הראשונה ביום שבת, אך אז הם עשו זאת על משטח דמה ולא על האריחים האמיתיים.


האסטרונאוטים הרכיבו מחסן חיצוני בת. החלל * ממתינים להחלטה באשר לתיקון הבליטה
1/8/05 שעה 23:00

צמד האסטרונאוטים סואיצ'י נוגוצ'י וסטיב רובינסון, סיימו את הליכת החלל השניה שלהם ביום א' בשעה 16:56 שעון ישראל. הם החליפו את הגירוסקופט מבוקר המוממנטים בקורת Z1 של תחנת החלל הבינלאומית. מדובר באחד מארבעה גירוסקופים המספקים בקרת גובה שיוט לתחנה.
מכיוון שהם סיימו את משימתם לפני הזמן הם גם ביצעו עבודות שיקלו עליהם בהליכות החלל הבאות.
השניים יבלו שוב מחוץ למינעל האוויר של מעבורת החלל דיסקוורי פעם נוספת ביום רביעי. משימתם העיקרית תהיה התקנת פלטפורמת איחסון חיצונית בתחנת החלל.
בינתיים בילו שאר חברי הדיסקוורי וחברי צוות התחנה בהעברת מטענים.
כזכור ביום ב' בבוקר הודיעה נאס”א כי היא שוקלת לשלוח אסטרונאוט החוצה אל החלק התחתון של מעבורת החלל כדי לשייף שני איזורים שבהם חומר המילוי שבין האריחים בולט החוצה. זאת כדי שלא תיפגע האווירודינמיקה של המעבורת בעת החזרה לכדור הארץ. מדובר בחומר העשוי ממרקם קראמי.
בסי.אן.אן נכתב כי ההחלטה אמורה להתקבל במהלך הערב (שני, אצלנו שלישי לפנות בוקר). עדכונים – ביום ג' בבוקר.


חשש לפיטורין במפעל של לוקהיד מרטין שייצר את הקצף המבודד את מכל הדלק החיצוני

קרקוע מעבורות שעליו החליטו בנאס”א בעקבות בעיות שהתגלו בקצף הבידוד העלו חששות לפיטורין במפעל בלואיזיאנה שבו מיוצר ומותקן הקצף.
המפעל בניו אורליאנס מעסיק 2,000 עובדים ורבים מהם במשכוורות גבוהות בעיר הנואשת לתעסוקה.
“זה מדכא אותנו מאוד. אנחנו מודאגים באשר למשרות שלנו, ליכולת החיים שלנו.” אמר מייק ברגר, מפקח על תהליך ייצור הקצף העובד במתקן ההרכבה מיצ'הוד (Michoud) מאז שנת 1980.
העובדים המשיכן לעבוד כרגיל ביום חמישי, יומים לאחר השיגור, אז גם נתגלו התקלות, אמר מאריאון לאנאסה, דובר לוקהיד מרטין, הקבלן העיקרי במפעל זה. לאנאסה סירב להתייחס ישירות לסכנת הפיטורין המרחפת על עובדי מיצ'הוד.
“לא פגענו בייצור השוטף בכל מקרה. יש לנו עבודה רבה, אך אנחנו חייבים להתמקד בפתרון הבעיה.”
השעית הטיסות לאחר אסון הצ'לנג'ר ב-1986 גרם לפיטורי מאות עובדים במיצ'הוד, ו-65 פוטרו לאחר אסון קולומביה.
דווין פיין, רתך, אמר כי הוא פוטר וחזר רק לאחר למעלה משבע שנים לאחר אסון הצ'לנג'ר, והוא מקווה כי יוכל להמשיך לעבוד שנים נוספות, מספיק זמן כדי שיוכל לצאת לגמלאות בגיל 55 כשביטוח הבריאות שלו יכוסה על ידי לוקהיד. “אני מודאג מאוד.” אמר פיין. “אם יקרקעו את תוכנית המעבורות, נאבד אנשים רבים בשל כך.”
עובדים אחרים אמרו כי הם לא מודאגים משום שהם בטוחים שהמהנדסים יוכלו לתקן את הבעיה.
בכירי נאס”א אמרו כי הם בטוחים שהקצף שנפל מהדיסקוורי לאחר השיגור לא פגע במעבורת, אך התקרית מזכירה את הגוש שהתרסק בכנף השמאלית של קולומביה במהלך השיגור ב-2003 וגרם בסופו של דבר לאסון.
החוקרים טענו כי קיבעון של אנשי נאס”א גרם להם לדעה כי פגיעת קצף במעבורת אינה גורמת לנזק אך האסון הביא לבדיקה מדוקדקת של נוהלי הייצור ותהליך הייצור במיצ'הוד שונה במטרה לשפר את הבטיחות.
לעובדים יש כעת דרכים חדשות להדביק את קצף הבידוד, בצורה שתפחית את הקרח הנוצר על מכל הדלק בשל הדלק הקר מאוד הנמצא בתוכו בעת הכנת המעבורת לטיסה, והוסופו גם מחממים.

ידען בחזרה לחלל – כל הידיעות ממבצע הדיסקוורי למעט הידיעות מהיום ומאתמול

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~226698679~~~188&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.