סיקור מקיף

להיפרד מהחרב לשלום

האיסלאם הקיצוני צריך לזנוח את האלימות הברברית וליהפך לציוויליזציה

תשבי סאייד

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/islam040903.httml

האיסלאם הפונדמנטליסטי מחלק את עולמנו לדאר-אל-סלאם (בית השלום) ודאר-אל-חרב (בית המלחמה). מדינה שבה השלטון הוא מוסלמי נחשבת לבית השלום, בעוד שמדינה ללא שלטון מוסלמי היא בית המלחמה. מתקפות ה-11 בספטמבר אישרו כי ארצות הברית בבית המלחמה. הפונדמנטליסטים מאמינים כי חובה על השליט המוסלמי להרחיב את שלטון האיסלאם לעולם כולו באמצעות הג'יהאד. אם לא נכיר במקום המרכזי שתופס בחיי המאמין הקשר בין שני הבתים לגי'האד, לא נבין את הלך נפשו של מחבל מתאבד או לוחם קודש. תפישה זו מנעה מהמוסלמים להצטרף לקהילה הבינלאומית, וגרמה לחוקרים לא-מוסלמים להסיק בטעות שהאיסלאם הוא דת אלימה.

החוקר ג'ק מיילס, כרבים אחרים, כותב ש”בתדירות חריגה מסתבר כי סכסוכים לאחר סיום המלחמה הקרה שהוגדרו בדרך כלל 'מקומיים' או 'כיתתיים', הם למעשה מאבקים בין אוכלוסיות בעלות היסטוריה מוסלמית לבין נטולות היסטוריה כזו. קתולים לוחמים במוסלמים מהאי הפיליפיני מינדנאו, טימור, צ'צניה וקשמיר ועד ללבנון, ישראל, סודן וקוסובו”. ההתנגשות כאן אינה בין המערב הקתולי לציוויליזציה המוסלמית אלא עם האיסלאם הקיצוני, שאינו ציוויליזציה בפני עצמה אלא נציג של אידיאולוגיה ברברית המתנגדת לציוויליזציה. מאחר שהמוסלמים הקיצוניים מאמינים כי הציוויליזציה היא תוצר של מאמץ יודיאו-נוצרי, הם לא רק מסרבים לקבלה אלא גם מבקשים להשמידה.

ציוויליזציה היא ביסודה מושג חיובי. תרבות מתקדמת, המתפתחת משיח בונה המתקיים בין תרבויות שאינן כבולות בידי גאוות-שווא, יהירות גזעית ודעות קדומות על רקע דתי ובדלנות לאומית. ציוויליזציות מתקדמות משמרות ערכים חיוביים עתיקים שלהן ומכבדות תרבויות זרות, והן נוטות לשיתוף פעולה בין-תרבותי, בין-גזעי ובין-אזורי לתועלת האנושות כולה.

לעומתה, תרבות המבוססת על ערכים ברבריים נמצאת תמיד במצב התקפי, בשל פרנואידיות כרונית. תנאי יסודי וראשון לציוויליזציה הוא שאינה מאמינה בקולוניזציה של אנשים ואדמות. מי שאינם מאמינים בעיקרון “חיה ותן לחיות” אינם יכולים לדבר בשם הציוויליזציה. הם יכולים לייצג רק תרבות של אלימות.

הפלשתינאים מנוצלים בידי התרבות האלימה הזאת לצורך כינונו של מזרח תיכון מוסלמי, שלמדינה יהודית לא יהיה בו מקום. שנתיים לאחר 11 בספטמבר, מספר המוסלמים שמתחילים להכיר בפגעי האיסלאם הקיצוני גדל. הם תופשים שהאיסלאם, שבצורתו האמיתית יכול היה להצטרף לחברה המערבית או להיות ציוויליזציה בעצמו, נכשל מכיוון שהמסר שלו הושחת בידי הפונדמנטליזם. הם משוכנעים שהעולם חייב לנהל מערכה מתמשכת כנגד הרוח הפשיסטית הזאת.
לצערי, אפגניסטן ועיראק הן רק צעד בדרך ארוכה הכוללת גם את סעודיה, איראן וסוריה. כל עוד אלה עוזרות לאיסלאם הקיצוני ותומכות בו, לא ייתכן שלום בעולם. כמעט בכל החברות המוסלמיות המצויות תחת שליטת הקיצוניים מתחילים קולות הרפורמה לחלחל החוצה. השינוי האמיתי רחוק עדיין, אך הצעד הראשון נעשה.
הפונדמנטליסטים מודעים לאיום שברפורמה – לכן פתחו בגל הטרור הקטלני בשנתיים האחרונות נגד אומות כארצות הברית וישראל, המסמלות לא רק את הנצרות והיהדות אלא גם את כוחות הקדמה והשינוי. שינוי זה יכול להפוך את ההמונים המוסלמים מאמצעי השמדה המונית צמאי-דם, אנטישמיים ואנטי-אמריקאיים לאזרחי עולם יצרנים, דמוקרטים ומתורבתים ולסתום את הגולל על השליטה הדתית הדוגמטית ועל השליטים המושחתים.

ד”ר סאייד הוא עורך “פקיסטן טודיי”, עיתון הפזורה הפקיסטנית * פורסם בהארץ, 3/9/03
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~624385157~~~34&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.