לגלקסיית המרטיני יש בר המקסים את האסטרונומים

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/hubble160105.html

לגלקסיית מרטיני יש את הבר הטוב ביותר ביקום. בכל אופן באף טברנה ארצית אין את הרצועה הענקית הזו של כוכבים מזדקנים הנמתחת מזרוע גלקטית אחת לשניה וחוצה את מרכז הגלקסיה ששמה הרשמי הוא NGC 1300.

תמונת ענק, פוסטר, שצילם טלסקופ החלל האבל של מרטיני, פורסם השבוע בועידת האגודה האסטרונומית האמריקנית ונתן למדענים הזדמנות חדשה ללמוד את דרך היווצרות המוטות הגלקסיים הללו.
הדבר חשוב משום שגם שביל החלב שלנו מכילה בר כזה, וחקר הברים הללו עשוי לקבוע כיצד נוצרה הגלקסיה, אומרת פטרישיה קנזק (Knezek), אסטרונומית העובדת במצפה קיט פיק בטוסון, אריזונה. לדבריה האסטרונומים קראו לה “מרטיני” בגלל הבר הזה.
בתמונה החדשה, כוכבי הבר נראים כרצועה בצבע אדום-כתום הנמתחת לאורך 46 אלף שנות אור לרוח הגלקסיה. אין הרבה גז קוסמי ואבק בבר, ופירוש הדבר שיש מעט מאוד חומר שממנו יכולים להיווצר כוכבים צעירים, אומרת קנזק.
מרבית הכוכבים בבר הם זקנים, אומרת קנזק. בניגוד לכך, הכוכבים בקצוות החיצוניים של הגלקסיה הם צעירים. הגלקסיה עצמה נמצאת 69 מיליון שנות אור מכדור הארץ בכיוון קונסטלצית ארידיאנוס (הנהר).
גלקסיות ספירליות בעלות בר שונות מגלקסיות ספירליות נורמליות, בכך שהזרועות של הגלקסיה לא מסתחררות כל הדרך עד המרכז אלא מחוברות לשני הצדדים של קו ישיר של כוכבים, לרבות הגלעין שבמרכז הגלקסיה.

באמצעות יכולת ההפרדה של האבל, מספר רב של פרטים עדינים, שחלקם לא נראו עד כה, יכולים להיראות. הקו נראה חוצה את כל הזרועות של הגלקסיות, דיסקת הגלקסיה, הבליטה שלבמרכז והגלעין עצמו. כוכבים סופר ענקים כחולים ואדומים, צבירי כוכבים ואיזורים שבהם נוצרים כוכבים חדשים ניתנים להבחנה בבירור לרוחב הזרוע הגלקטית, ורצועות אבק חוצים מבנים עדינים בדיסקה ובבר עצמו. מספר רב של גלקסיות רחוקות נראות ברקע והן נראות אפילו דרך האזורים הדחוסים ביותר של NGC 1300.
במרכז המבנה הספירלי הגדול של NGC 1300, הגלעין מראה כאן את תכנון העל יוצא הדופן שלו, של המבנה הספירלי שאורכו 3,300 שנות אור (1 קילו-פרסק). רק גלקסיות עם בר בקנה מידה גדול נראה שישש להם את הדיסקה הפנימית הענקית – ספירלה בתוך ספירלה. מודלים מתמטיים מעלים השערה כי הגז שבבר נותב פנימה, והסתחרר לתוך המרכז דרך הדיסקה הענקית, שבסופו של דבר תדלקו את החור הגדול השחור. הגלקסיה לא ידועה בכך שיש לה גלעין פעיל, והדבר מעיד או שאין בה חור שחור או שהוא איננו בולע חומר בשלב זה.

לידיעה של האבל