כך התעוור דג המערות

הנרי פאונטיין, הארץ, וואלה!

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/astyanaxmexicanus.html

בתהליך התפתחות העובר של דג המערות המקסיקני העיוור (Astyanax mexicanus), קורה דבר מוזר: העיניים, שאינן חיוניות לתפקוד הדג בחשיכה התת-קרקעית, נעלמות.

המנגנון שגורם להרס הראייה של הדגים לא היה ידוע עד כה לחוקרים, אולם כעת הוסר מעטה העלטה מעל התעלומה. במחקר שפורסם בכתב העת “Nature” לפני כשבועיים מדווחים חוקרים מאוניברסיטת מרילנד כיצד ביטוים של גנים מסוימים בדג משתנה ומוביל להרס של העדשה המתפתחת.

ל-Astyanax Mexicanus יש שתי גרסאות. בגרסה אחת מדובר בדג החי קרוב לפני המים ומסוגל לראות. הדג מהגרסה השנייה, שחי במערות, פיתח את עיוורונו במהלך עשרת אלפים השנים האחרונות. לדברי ד”ר ויליאם ג'פרי, המחבר הראשי של המחקר החדש, נראה כי התחקות אחר התפתחות העוברים של שתי גרסאות הדג מאפשרת “להשוות בין דג המערות של ימינו, אשר איבד את ראייתו, לבין אבותיו הקדמונים”.

לעובר של הדג, בדומה לבעלי חוליות אחרים, יש ציר מרכזי – רצועה של רקמות הנמשכת מהקודקוד ועד לזנב. חלבונים מופרשים משני צדי הציר המרכזי בתהליך שמביא ליצירתם של האיברים הסימטריים ובהם זוג העיניים.

הוא ועמיתיו גילו כי בדג העיוור, שינויים בביטוי של גנים גרמו לכך שחלבונים הופרשו במרחק גדול יותר מהציר המרכזי בהשוואה לדגים הרואים. שינוי זה, גילו החוקרים, גרם לתאי העדשה של העוברים למות. “האות להרוס את העדשה ניתן במרחק רב מהעין”, אמר ד”ר ג'פרי.

הממצאים עשויים לסייע לחוקרים להבין מדוע הדגים הללו מפתחים עיוורון. לדג המערות העיוור יש מאפיינים נוספים הנבדלים מאלה של בן דודו הרואה – בלוטות טעם נוספות, מלתעות גדולות יותר ומספר גדול יותר של שיניים. כל אלה מעניקים לו יתרון בהשגת מזון בעלטה.

לדברי ד”ר ג'פרי, ידוע כי הגנים השולטים בהתפתחות העיניים מעורבים גם בשליטה על התפתחותם של אותם מאפיינים. לפיכך, ייתכן שההבדלים בתהליך יצירת החלבונים אשר מעניקים לדג המערות יתרון אבולוציוני בכל הקשור להשגת מזון גם הורסים את עיניו, שלהן הוא אינו זקוק במערה. “יתכן שאנחנו חוזים כאן בברירה טבעית, שבה לאבולוציה של מאפיינים מסוימים יש השפעה עקיפה על מאפיינים אחרים”, אמר ד”ר ג'פרי.