סיקור מקיף

כיצד חלים ‘חוקי המלחמה’ על הסכסוך בין ישראל לחמאס

פרופ’ רוברט גולדמן, מומחה לחוקי מלחמה באוניברסיטה האמריקאית, מסביר כיצד חלים חוקי המלחמה על העימות הנוכחי בין ישראל לחמאס ברצועת עזה

שפרה בוכריס, קצינת מג"ב שחילצה עשרה ממשתתפי המסיבה ברעים. צילום מסך ערוץ כאן 11
שפרה בוכריס, קצינת מג”ב שחילצה עשרה ממשתתפי המסיבה ברעים. צילום מסך ערוץ כאן 11

הרג אזרחים ישראלים על ידי חמאס ותקיפות אוויריות על רצועת עזה המאוכלסת בצפיפות על ידי ישראל מעוררים שאלות רבות בנוגע לחוק הבינלאומי. 

אכן, הנשיא ג’ו ביידן התייחס במפורש ל”חוקי המלחמה” בהערות שנשא בבית הלבן ב-10 באוקטובר 2023, וציין כי בעוד שדמוקרטיות כמו ארה”ב וישראל מקיימות סטנדרטים כאלה, “טרוריסטים” כמו חמאס “מכוונים במכוון לאזרחים”.

מהם ‘חוקי המלחמה’?

חוקי המלחמה, הידועים גם בשם המשפט ההומניטרי הבינלאומי, מורכבים מארבע אמנות ז’נבה משנת 1949, שני הפרוטוקולים הנוספים שלהן משנת 1977, אמנות האג משנת 1899 ו-1907, וכן אמנות נשק מסוימות.

במילים פשוטות, הכלים הללו מבקשים לחסוך מאזרחים ואחרים שאינם עוד לוחמים פעילים מהשפעות פעולות האיבה על ידי הצבת הגבלות ואיסורים על ניהול לוחמה.

חשוב להבין שחוקי המלחמה המודרניים אינם עוסקים בסיבות ליציאה למלחמה או בחוקיותה. במקום זאת, זה נשלט על ידי אמנת האומות המאוחדות והנוהג של מדינה חברה עצמה.

מה אופי הסכסוך בין ישראל לחמאס?

התשובה לשאלה זו אינה ברורה כלל ועיקר.

מומחים רבים למשפט הומניטרי יטענו כי חמאס וישראל מעורבים במה שמכונה “סכסוך מזוין לא בינלאומי”. במילים אחרות, היא תסווג באותו האופן כמלחמת אזרחים המעמידה את הכוחות המזוינים של מדינה מול שחקן חמוש שאינו ממלכתי, במקום סכסוך בינלאומי בין שתי מדינות ריבוניות או יותר.

אם זה היה המקרה, הסכסוך לא היה נשלט על ידי מכלול דיני המלחמה, אלא על ידי סעיף 3 המצומצם יותר של אמנות ז’נבה יחד עם כללים רבים במשפט המנהגי, הנובעים מפרקטיקות כלליות המקובלות כחוק. 

סעיף 3 הנפוץ, שחל על אזרחים וכאלה שכבר אינם נלחמים, אוסר על שיטות כגון עינויים, הוצאה להורג מקוצרת ושלילת משפט הוגן. אבל מעמד שבוי מלחמה חל רק על סכסוכים בין מדינות ולכן לא יחול.

אבל כמה משקיפים בינלאומיים, כולל האו”ם, רואים בישראל, למעשה, כובשת את עזה – דעה המבוססת על העובדה שישראל שולטת בגבולותיה ובמרחב האווירי של עזה והיא מספקת את רוב החשמל שלה. 

אם זה המצב, אז פרוץ הלחימה האחרון בין חמאס וישראל יפעיל את מכלול חוקי המלחמה.

עם זאת, אני לא מאמין שישראל היא מעצמה כובשת בעזה בקריאה קפדנית של החוק. הסיבה לכך היא שישראל הפסיקה לשלוט ומשכה את כוחותיה מעזה ב-2005. מאז 2007, חמאס, לאחר גירוש הרשות הפלסטינית, שולט למעשה בעזה.

האם הפצצת עזה אינה חוקית לפי החוק הבינלאומי?

כיום הכללים המסדירים את ניהול פעולות האיבה הן בסכסוכים מזוינים בינלאומיים והן לא-בינלאומיים זהים במהותם. 

הדרישה העיקרית בכל הסכסוכים היא שעל הלוחמים להבחין תמיד בין אזרחים ללוחמים, וכי התקפות יכולות להיות מכוונות רק ללוחמים ולמטרות צבאיות אחרות.

  • הגנה על אוכלוסיות אזרחיות שנקלעו ללוחמה תלויה בעיקרה בשלושה גורמים:
  • אזרחים חייבים להימנע מלחימה;
  • אסור לגורם השולט באוכלוסייה האזרחית להעמיד אותם בסיכון מוגבר לפגיעה על ידי שימוש בהם כמגן אנושי; 
  • על הכוח התוקף לנקוט באמצעי זהירות כדי למנוע או למזער אבדות מוגזמות של אזרחים בעת תקיפת מטרות חוקיות.

לא רק שאזרחים בעזה אינם מטרות חוקיות, הם גם מוגנים תחת חוק ה-IH על ידי כלל המידתיות. כלל זה אוסר על תקיפה נגד מטרה צבאית שעלולה באופן צפוי לגרום לנפגעים אזרחיים מוגזמים או בלתי פרופורציונליים ביחס ליתרון הצפוי מהשמדת המטרה.

במקרה של עזה, כלל זה מחייב שלפני שיגור מתקפה, הצבא הישראלי ינתח ויקבע את ההשפעה הסבירה על אזרחים. אם נראה שמתקפה כזו תגרום לנפגעים אזרחיים לא פרופורציונליים, אזי יש להשעות אותה או לבטלה.

בהתחשב בצפיפות העירונית של עזה, יהיה קשה מאוד לישראלים להימנע מפגיעות אזרחיות משמעותיות גם בעת שימוש בנשק מדויק.

והמשימה הזו תהיה כמעט בלתי אפשרית אם חמאס, כפי שעשה בעקביות בעבר, ישתמש באזרחים וכעת בני ערובה כדי להגן על מטרות צבאיות. 

בעוד שישראל נושאת באחריות העיקרית להימנע ממקרי מוות מופרזים של אזרחים בהפצצתה על עזה, יכולתו של חמאס לטעון שההפצצה מהווה פשע מלחמה תיחלש אם היא תפגע בכוונה בבני עמו.

ובעוד ישראל מקיימת את חובתה לתת אזהרה מוקדמת על תקיפה בצפון עזה, הבעיה נותרה בעינה: לאן הולכים מיליון בני אדם לחפש מבטחים כשהגבולות סגורים ומטרות צבאיות נפגעות ברחבי עזה?

ילדים שרים בקריאה להחזיר את הילדים החטופים הביתה

האם המצור של ישראל על עזה אינו חוקי?

שלא כמו בעבר, לוחמת מצור מוחלטת כיום אינה חוקית ללא קשר לשאלה אם הצדדים הלוחמים מעורבים בפעולות איבה בינלאומיות או לא בינלאומיות. 

חסימת כניסת כל המזון, המים, התרופות וניתוק החשמל – כפי שנראה שקורה בעזה – ישפיעו באופן לא פרופורציונלי על אזרחים, מה שצפוי להוביל לרעב שלהם. זוהי שיטת לחימה אסורה במסגרת ה-IHL המקובלת והמקובלת.

לא משנה עד כמה מעשיו של חמאס מחרידים, ה-IHL לא מאפשר לצד שנפגע להגיב בעין. הפרת החוק על ידי צד אחד אינה יכולה, באופן עקרוני, להצדיק או להטיל סנקציה על פעולות מצד האחר המפרות איסורים שנקבעו במשפט ההומניטארי הבינלאומי.

מה הם מעמדו וחובותיו של חמאס במסגרת ה-IH?

כללי IHL חלים באופן שווה על כל הצדדים הלוחמים ללא קשר לאופי הסכסוך. המשמעות היא שללוחמים הישראלים והחמאס יש אותן זכויות וחובות.

עם זאת, אם הסכסוך אינו בינלאומי, אזי חמאס ייחשב כשחקן חמוש לא ממלכתי ולוחמיו אינם כשירים למעמד שבוי מלחמה עם לכידתם. בהתאם לכך,

עם זאת, אם הסכסוך אינו בינלאומי, אזי חמאס ייחשב כשחקן חמוש לא ממלכתי ולוחמיו אינם כשירים למעמד שבוי מלחמה עם לכידתו. בהתאם לכך, ישראל יכולה לשפוט אותם על כל מעשי האיבה שלהם, בין אם חמאס עומד בחוקי המלחמה ובין אם לאו.

אבל גם אם הסכסוך הוא סכסוך בינלאומי, אז לוחמי חמאס עדיין ייאסרו ממעמד שבוי מלחמה. הם אינם הכוחות המזוינים של פלסטין – המוכרת כמדינה על ידי 138 מדינות והרשות הפלסטינית היא ממשלתה.

במקום זאת, לוחמי חמאס הם קבוצה חמושה לא סדירה. כדי להיות זכאים למעמד שבוי מלחמה לפי סעיף 4A(2) לאמנת ג’נבה השלישית, חברי קבוצה חמושה בלתי סדירה חייבים לעמוד בסטנדרטים מחמירים מאוד, הן ביחד והן באופן אינדיבידואלי. אלה כוללים הבחנה מאזרחים ועמידה בחוקי המלחמה. ברור שחמאס לא עמד בסטנדרטים הללו ואינו עומד בהם. ככזה, ישראל יכולה לשלול מהם מעמד של שבוי מלחמה באופן חוקי עם לכידתם.

ישראל, ארה”ב ואחרות מתייגות את לוחמי חמאס כטרוריסטים. המעשים האחרונים של חמאס – ירי ללא הבחנה של אלפי רקטות לעבר ישראל, הכוונת, הרג ולקיחת אזרחים כבני ערובה – הם פעולות טרור בלוחמה והן נחשבות לפשעי מלחמה.

למאמר ב-THE CONVERSATION

עוד בנושא באתר הידען:

4 תגובות

  1. מעניין. רק לא ברור לי איך החוקים האלו נאכפים בדיוק (יטילו חרם על המדינה שהפרה אותם? זה לא קצת כמו מצור על אוכלוסייה?).
    וגם לא בטוחה עד כמה החוקים יעזרו למתים.
    אז ישפטו כמה מנהיגים זקנים, בהנחה ובכלל יצליחו לעצור אותם. ואולי גם כמה גנרלים. אז מה? את הגופות וההרס זה לא יחזיר לאחור. העבריינים ניצחו והם מוכנים לשלם מחיר אישי בשביל זה.
    אז כמה משפטנים ירגישו עליונות מוסרית, העולם ישלם מס שפתיים והחיים ימשיכו.
    מספיק רק לחשוב על גרמניה, שממדינה פושעת מלחמה הפכה להיות הכלכלה החזקה באירופה בתוך כמה עשורים. לא חושבת שהם באמת שילמו מחיר על הפשעים שלהם.

  2. אתה טועה. ההבנה שלך בנושא לא קיימת. חוקי המלחמה חלים על כל הצדדים גם במידה וצד אחד מפר אותם.

    אם תרצה לתרום להשפיע, או לשנות אותם, אתה מוזמן להתחיל במסע הארוך שיתחיל בפוסט-דוקטורט ב-IHL. משם אתה מוזמן לפרסם מאמרים מובילים ולזכות בכמות ציטוטים גדולה שתכיר בך כמומחה. משם, יתכן ותתקבל לאחד מהגופים שהם בעלי השפעה בנושא.

    בהצלחה!

  3. חוקי מלחמה, כמו כל סט חוקים או כללים אחר, רלוונטיים רק במידה ושני הצדדים מצייתים להם. כאשר האויב אינו מציית לאותם הכללים, אתה למעשה כובל את ידיך ומונע מעצמך אפשרות לניצחון.

    כאשר מדובר במלחמה, מדובר בעניין של חיים ומוות במלוא המובן. מדובר בסיכון של להיות או לחדול כעם ומדינה.

    בנוסף לכך, חוקי המלחמה נכתבו מתוך נקודת מבט מערבית. כזו הדואגת לזכויות גם כאשר מדובר באוייב, ומעדיפה לשמר חיים.

    כאשר האוייב אינו שותף להשקפת עולם זו, ואף מקדש את המוות ומצהיר בגלוי כי מטרתו היא להרוג כל זכר לצד השני, גם במחיר חיי אזרחיו שלו, מובן כי לא ניתן לצפות שאותם חוקים יכובדו על ידי הצדדים באופן שווה ועל כן דינם להתבטל.

    גם הטיעון הגורס כי יש להפריד בין האוכלוסייה האזרחית לבין הגוף החמוש, אינה תמיד נכונה או לגיטימית.
    כאשר האוכלוסיה האזרחית מעודדת, תומכת ומסייעת לגוף החמוש, יש לראות בה חלק בלתי נפרד מהעימות ומטרה ככל יתר המטרות הצבאיות. אין זה הגיוני שתאפשר משלוח נשק לידי האויב רק כי הוא בוצע על ידי אזרחים.

    תפיסת המערב לגבי ערכים כמו מוסר, צדק או זכות לחופש, אינם זוכים להערכה דומה מצד מדינות המזרח, בוודאי שלא מצד מדינות בעלות שלטון דיקטטורי או מלוכני.
    יתרה מכך, מדינות אלו רואות בתפיסה המערבית חולשה, ומנצלות אותה באופן ציני לטובתן על ידי הכרחת המערב לכבול את ידיו בעימותים עימן. כל טענה מצידם לפגיעה באוכלוסיה תמימה צריכה להגיע בליווי תיק עב כרס אודות הפרת הזכויות שאותן מדינות מפגינות בעצמן כלפי אוכלוסייתן.
    חופש דיבור, דמוקרטיה, חופש תנועה, זכויות נשים, חופש דת, חופש לבוש, חופש מגדרי ועוד – כל אלו אינם קיימים כלל במדינות אלו והן מתנגדות לערכים אלו במוצהר.

    ניסיון העבר מלמד כי גם על דמוקרטיה וחופש ביטוי אסור לעולם להיות מוחלטים, אחרת הכוחות המתנגדים להם ינצלו זכויות אלו לצורך השמדתם. באותו אופן, גם ערכי המוסר והצדק נדרשים להגנה מפני הגורמים הבזים להם ושואפים לחסלם. המציאות היא שלא ניתן להגן עליהם מבלי להפר אותם. לפחות לא כלפי הצד השני.

    ואם נרד לרגע לקרקע המציאות המדממת בארצנו הקטנה, עלינו להפנים כי אזרחי רצועת עזה אינם שבויים בידי חמאס. הם מעודדים, תומכים ושואפים להשמדת מדינת ישראל ורצח יהודים באשר הם. אפילו במתקפה הרצחנית ב 7 באוקטובר, אותם אזרחים לא היססו לחדור לשטחי ישראל במהלך התקיפה, לבצע מעשי ביזה, הרס ואפילו וידוא הריגה. אין זה סביר בשום קנה מידה לחוס על חיי אלו שבהזדמנות הראשונה לא יחוסו על חיינו גם אם נובס וניכנע. והם הוכיחו שוב ושוב כי זהו אכן המצב.

    לכן, כל דיון לגבי חוקי מלחמה, סבירות או פרופורציה, הוא אמנם מרתק תיאורטית אבל כלל אינו רלוונטי או ישים במלחמה מהסוג אותה אנחנו חווים כבר 75 שנה (ואף יותר מכך אם נחזור להיסטוריית הפרעות ביהודים).
    כל טיעון משפטי שיופנה כלפינו נדרש להיענות בתשובה הפשוטה כי הוא אינו חל במלחמה בה הוא כובל אותנו באופן חד צדדי ומאלץ אותנו לוותר על חיינו לטובת חיי אוייבנו.

    ולאלו החוששים מהידרדרות מוסרית אומר שוב כי מוסר, צדק ושיוון הם אכן ערכים נעלים שיש לשאוף אליהם. אבל ניתן לעשות זאת רק כאשר כולם שותפים אליהם.
    לאחר הניצחון נוכל להמשיך לפעול לטובת הקמת חברה מערבית ומתורבתת אצלנו, בעוד שכנינו ימשיכו עם תפיסה עולמם החשוכה הדוגלת בדיכוי ושנאה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.