כוכבים בהירים ענקיים הם גם בעלי תוחלת חיים קצרה

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/LBV180620.html

הכוכבים המאסיביים והגדולים ביותר הידועים הם מאסיביים פי 150 ומאירים פי 5 מיליון עד פי 40 מיליון מהשמש, ואולם גורלם של הענקים הללו לחיות חיים קצרים ואז להתפרק בהתפוצצות סופרנובה.

האסטרונום סטיבן איקנברי Eikenberry מאוניברסיטת פלורידה אומר כי כוכב, הידוע בשם LBV1806-20 נמצא בקצה צביר כוכבים בקצה השני של שביל החלב, כ-45 אלף שנות אור מאיתנו. במצגת ביום שני בפני האיגוד השנתי של החברה האסטרונומית האמריקנית, אמר אייקנברי כי הכוכב בוער בטמפרטורות של 30 אלף עד 60 עלף מעלות והוא מנופח פי 200 מהשמש.
הכוכב הענק הזה הודף תיאוריות על היווצרות כוכבים מאסיביים, אמר. בדרך כלל כוכבים מאסיביים לא גדלים יותר מאשר 100 מסות שמש. בנקודה זו זרימת האנרגיה כה חזקה עד שכל חומר נוסף עף החוצה.
ואולם LBV1806-20 נוצר ליד איזור שבו התפוצצה סופרנובה בעבר. אייקנברי אומר כי התפוצצות זו ככל הנראה דחסה גז ואבק, ואיפשרה לכוכב לגדול הרבה יותר מעבר לגודל רגיל של ענק כוכבי.
הוא אמר כי אותו איזור כולל תינוקות כוכבים בתהליך היווצרות כמו גם עוד כמה כוכבים גדולים, שכולם ככל הנראה נוצרו כתוצאה מהסופרנובה המוקדמת.
אייקנברי אומר כי הכוכבים המאסיביים בוהקים רק כ-2 מיליון שנה ו- LBV1806-20 נמצא כעת באמצע חייו, והוא בן כמיליון שנה. בסופו של דבר, הוא אומר, כוכבים כאלה מפוצצים את עצמם לרסיסים וללא התפוצצויות כאלה לא היו יכולים להתקיים כוכבי לכת דמויי ארץ ועליהם גם חיים.

“מרבית החומר שאנחנו משתמשים בהם בחיי היום יום שלנו, לרבות החמצן שאנו נושמים והפחמן בעורנו בא מליבותיהם של הכוכבים המאסיביים ביותר, שם החומרים הללו נוצרים” אמר. “כוכבים מאסיביים”, אומר אייקנברי, “חיים חיים קצרים ומלאי צרות, מפוצצים עצמם בסופרנובה והחומר שלהם מתפשט לאורך הגלקסיה. הדור הבא של כוכבים וכוכבי לכת יווצר אז כאשר היסודות הללו נמצאות בתוכו.” לשם השוואה, גילה של השמש הוא כ-6 מיליארד שנה – כחצי הדרך מאורך חייה הצפוי.
במצגת אחרת במפגש הAAS, דיווחו שני אסטרונומים על גילוי כוכב צעיר הדוהר בחלל במהירות של 75 אלף קמ”ש, פי 40 יותר מהר מכדור רובה.
הכוכב, הקרוי PV Ceph, ניתז כמו סלע מתותח החוצה מצביר של כוכבים והוא נמצא כעת 30 שנות אור מצביר מחצבתו. לקח לו חצי מיליון שנים בלבד לעשות את המסע. PV Ceph הוגלה מביתו, נזרק אפילו לפני שסיים להתהוות” אומרת אליסה גודמן ממרכז הארוארד סמיתוסניאן לאסטרופיסיקה. היא ועמיתה הקטור אקרה מהמכון הטכנולוגי של קליפורניה הם המגלים השותפים של הכוכב הבורח.
גודמן אמרה כי הכוכב נוצר בתוך צביר צעיר וכנראה התקרב מדי לכוכב גדול יותר. ההשפעה של הגרביטציה פעלה כמו קשת המעיפה חץ, והיא האיצה את PV Ceph במהירות גדולה פי 10 מזו של כוכב רגיל הנודד בגלקסיה.
האסטרונומים אומרים כי הכוכב יורק פליטות גז כשהוא חולף בשמים. באמצעות מעקב אחר הפליטות הללו, כמו גלים שיוצרת ספינה באוקיאנוס, הם הצליחו לעקוב אחר מסלול הכוכב ולמצוא את הצביר שבו נולד. הצביר, הקרוי NGC7023כולל גם מסלול ריק מגז ואבק, שכנראה נוקה על ידי PV Ceph במעברו.
“יש חור כמו פתח יציאה ב- NGC7023 שממנו אנו סבורים שהכוכב הצעיר נורה.
PV Ceph מצא בית חדש וחם, אמרה. הכוכב נמצא באיזור עשיר בגז ואבק והוא ממשיך לגדול.

לידיעה בסי.אן.אן