יונק הדבש היה כאן כבר לפני 30 מיליון שנה

יונק דבש בן ימנו (מימין) ואחד ממאובני הקוליברי שנמצאו בגרמניה. “עצם הכנף שלהם מאוד מאוד ייחודית” משמאל

מתברר שהקוליברי (hummingbird), המוכר גם כיונק הדבש, הוא ציפור הרבה יותר עתיקה מכפי שסברו עד כה. גם תפוצתו היתה נרחבת יותר משסברו. עד לאחרונה היו מאובנים מלפני מיליון שנה העדות העתיקה ביותר המוכרת לקיומה של הציפור. אולם באחד הגיליונות האחרונים של כתב העת “Science” מדווח חוקר גרמני על מציאת שני מאובנים מלפני 30 מיליון שנה, שזוהו כקוליברי. המאובנים נמצאו בגרמניה, ממצא המספק הוכחה לכך שהקוליברי שכן בעבר הרחוק באירופה.

המאובנים התגלו על ידי ד”ר ג'ראלד מייר ממוזיאון הטבע זנקנברג בפרנקפורט. מייר מצא את המאובנים במחסן במוזיאון שטוטגארט; הם נתרמו על ידי אספן פרטי שמצא אותם בדרום גרמניה. מייר אמר כי זיהה במאובנים מאפיינים ייחודיים לאנטומיה של הקוליברי. “אני משוכנע שמדובר בקוליברי”, אמר. “עצם הכנף שלהם היא מאוד מאוד ייחודית ומותאמת לריחוף וליניקת צוף”. העצם ומפרק הכתף מאפשרים לכנפיים לנוע בתבנית של הספרה 8.

לאחד המאובנים יש גם מקור ארוך, בדומה לקוליברי המודרני. מספר מאובנים עתיקים דמויי קוליברי התגלו בגרמניה ובקווקז, אולם הם נחשבים למאובנים של ציפורים יותר פרימיטיוויות, בין היתר משום שאין הוכחה ברורה לכך שהיה להן מקור ארוך. המאובנים של קוליברי מלפני כמיליון שנה, נמצאו, בדומה לצאצאיהם החיים, רק באמריקה.

לדברי מייר, הקפיצה הגדולה לתקופה קדומה יותר, שעליה מעידים המאובנים, אינה מפתיעה: מחקר גנטי העלה כי הקוליברים נפרדו מציפורים אחרות לפני 40-30 מיליון שנה, אך עד כה לא נמצאה לכך עדות בשטח.

במקום שבו נמצאו המאובנים לא ייחשפו ממצאים נוספים. “האתר אינו קיים יותר”, אמר מייר, “הוא עומד להפוך למזבלה”.

ידען האבולוציה – מאובנים