יומיים לשיגור: עדכוני מצב וגם על ההבדל והדמיון בין אסונות צלנגר וקולמביה

אתר הידען יעדכן ביום השיגור (רביעי בלילה) ובמשך כל ימי המשימה ביומן מסע יומי

אבי בליזובסקי

בתמונה: במתקן הנחיתה של המעבורות במרכז החלל קנדי, מתאמנים הטייס ג'יימס קלי ומפקדת המשימה איילין קוליס במטוס המדמה נחיתה של המעבורת.

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/discovery120705.html

בדיווח מצב שניתן ביום שני, אמר מנהל הניסויים של נאס”א, פיט ניקולנקו ומנהל המטען ב-STS 114, סקוט היגנובותאם כי כולם מוכנים לחזרה של המעבורת לטיסה, כדי לשוב לתחנת החלל הבינלאומית ולהחזיר את חברי הצוות בבטחה בחזרה לכדור הארץ. הם מדווחים כי הכל מתקדם לפי התכנון ושאין בעיות טכניות כלשהן עם הציוד או המערכות.

קצינת מזג האוויר של המעבורת, קאתי וינטרס, מדווחת כי תנאי מזק האוויר הם כאלה שהסכנה לשינוי מועד הטיסה בגלל תנאי מזג האוויר אינה גבוהה: 30 אחוזים בלבד.

ובתוך כך, הדמיון בין אסונות הצ'לנג'ר וקולומביה היו כל כך חזקים, לפחות במונחי אי תפקוד של תרבות הבטיחות של נאס”א עד כי יש הקובעים כי שמעו הד של הצ'לנג'ר בעת החקירה של אסון קולומביה.
כעת הדמיון גובר גם בזמן שלוקח לנאס”א לשגר את המעבורת הראשונה לאחר האסון – שנתיים וחצי.
דיסקוורי החזירה את אמריקה לחלל בספטמבר 1988 לאלר שנתיים ושמונה חודשים של קרקוע בעקבות ההתפוצצות של הצ'לנג'ר בשיגור. השבוע מתוכננת הדיסקוורי להחזיר את האמריקנים לחלל לאחר כמעט שנתיים וחצי של קרקוע. המשימות משוגרות מאותו כן שיגור בעיצומה של עונת ההוריקנים.
הצוות הראשון כלל חמישה אנשים. הצוות הנוכחי כולל חמישה אסטרונאוטים (הפעם מתוספים אליהם שני אנשי הצוות של תחנת החלל הבינלאומית).
בשתי חקירות התאונות השתתפה חוקרת אחת – סאלי רייד, האמריקנית הראשונה בחלל. בשני המקרים היה זה שיגור שבוצע למרות בעיות ידועות (טבעות ה-O במקרה של צ'לנג'ר ונפילת הקצף במקרה של קולומביה). “גם כאן אני שומעת מעין הד” אומרת רייד.
קולינס שוחחה עם מפקד משימת החזרה הקודמת, האסטרונאוט לשעבר ריק הוק, שאמר לה כי ישנה התעניינות חזקה מאוד במשימה ולחץ גדול יותר על משפחות האסטרונאוטים.
אך יש גם הבדלים. ב-1988 שוגרה הדיסקוורי למסע בן ארבעה ימים בלבד. המשימה העיקרית שלה, שיגור לווין תקשורת של נאס”א בוצעה בתוך שעות אחדות מרגע השיגור.
הפעם נאס”א תכננה מסע של 12 יום, בעל מטרות רבות, לרבות אספקה לתחנת החלל, הליכת החלל לצורך תיקון חלקים פגועים בתחנת החלל, וניסוי כלים לניטור מערכת הגנת החום של המעבורת.
בפעם הקודמת נאס”א נשמה לרווחה כאשר הדיסקוורי רק עברה בשלום את שלב השיגור, הפעם המתח יישמר עד לנחיתה והחזרה הבטוחה לכדור הארץ.
“כאשר נחזור וננחת בשלום ונוכל להוכיח כי התיקונים בוצעו וכי הוספו מערכות בטיחות, עד לנחיתה הסופית זה לא יהיה מאחורנו. אומרת סטפני סטילטון, מנהלת בנאס”א שהיתה אחראית על השיפוצים האחרונים של הדיסקוורי.
לאחר אסון הצ'לנג'ר ביצעה נאס”א בדיקות הצתה של מאיצי דלק מוצק כדי לנסות התאמות ותיקונים. הפעם לא היתה לסוכנות דרך לבחון באופן מלא את התיקונים וחלק מהבדיקות ייערכו במסלול.
ב-1988 בנתה נאס”א את אנדוור כתחליף לצ'לנג'ר האבודה והתחזית היתה שטיסות המעבורות יתמשכו הרחק אל העתיד. טלסקופ החלל האבל וחלליות לחקר כוכבי הלכת שוגרו מסיפון המעבורת. תחנת החלל היתה בשלבי התכנון הראשונים.
הפעם, לא נבנית מעבורת חדשה. שלושת הנותרות מתוכננות לפרוש ב-2010 ולפנות את הדרך למטוס חלל חדש. רק עוד 15-23 טיסות מתוכננות בידי נאס”א, כולן לסיום הקמת תחנת החלל.

לידיעה בסי.אן.אן