יהודה סבדרמיש/ אבולוציה של בריאתנות

יהודה סבדרמיש

אני מראש רוצה להצהיר בפני כל הקוראים שעבדיכם הנאמן, מחבר מאמר זה, הוא מאמין מוחלט בתורת האבולוציה של דרווין וחסיד של אבולוציה כל שהיא, כגון אבולוציה של תיאוריות (ראה קובץ מאמריי), אבולוציה של יקומים, אבולוציה באומנות ועוד. ולא רק זה, אלא שאף הראיתי שכל האבולוציות הנ”ל מתנהגות כמו האבולוציה הביולוגית.
אבל בכל זאת אינני יכול להתעלם מפיתוח אבולוציוני שגורם לי כבר מספר חודשים, טרדה רבה באמונתי הכנה באבולוציה של דרווין. למען הסדר הטוב אני חייב לציין את העובדה שבעייתיות זו התקבלה משיחות שניהלתי עם רבים במהלך התגובות באתר הידען ביניהם ליאור שני. אין ספק שהוא ואחרים תרמו לנושא.

להלן ההתנהלות המחשבתית:-

1. ברור לי שכל היצורים הקיימים מתפתחים בצורה אבולוציונית,
2. מכאן נובע שבסופו של דבר יתפתח ייצור תבונתי ללא צורך בבריאתנות.
3. הייצור התבונתי הנ”ל יהיה מספיק חכם כדי להגדיל את יכולת השרידות שלו ע”י בניית מכונות,
4. מהר מאד נגיע כמובן לשלב שבו הייצור התבונתי , במקרה שלנו- אדם, יתחיל ליצור רובוטים
5. וברור שתהיה התפתחות גם בבניית הרובוטים ממכונות פשוטות עד למכונות דמויי יצורים חכמים ביותר.

וכעת נשאלת השאלה החשובה שגורמת לי להיות בבעיתיות רבה:-

האם נוכל לבנות רובוט, (יצור?), שיהיה בעל תודעה?.

שאלה זו טומנת בתוכה מילכוד פנימי שבו כל תשובה לא תתאים לגישה האבולוציונית הרגילה. למה הכוונה?

אם נענה על שאלה זו שהאדם לא יוכל אף פעם לבנות ייצור –רובוט בעל תודעה עצמית, הרי שהצבנו גבול לאבולוציה ללא סיבה ממשית, כאילו יש גבול להתפתחות האבולוציונית, ובאמת למה שתעצר האבולוציה?.

מצד שני, אם נחליט שאין הדבר כך, והאדם יוכל לבנות ייצור תבונתי, כאן נהיה בבעיה לוגית אפילו יותר חמורה כי אנחנו נהיה למעשה הבורא של ייצור זה, אם כך…..

למה שמישהו לא יהיה הבורא שלנו- הגזע האנושי?. כלומר,

הטענה של הבריאתנים יש לה על מה להסתמך???

שימו לב שבנוסף, הבריאתנות מופיעה כהתפתחות הגבוהה ביותר של האבולוציה האנושית!

הבעיה הזו, בצורה זו או אחרת, כבר הופיעה לא פעם בספרות המדעית. הביא לדוגמא את ספרו של פרופ' יקיר שושני “מחשבות על התבונה”, הדן בצורה נרחבת בנושא. אצטט קטע קטן מתוך הפרק “בינה מלאכותית” שבספר.

“בקהילת הפילוסופים, המדענים והמהנדסים, העוסרים בתחום הקרוי “בינה מלאכותית”, יש חילוקי דעות בנוגע לשאלה: האם יצליח האדם לבנות אי פעם רובוט שיוכל לחקות את תבונת האדם על כל היבטיה ואף לעלות עליה? בספרו “עידן המכונות הספיריטואליות” צופה קורצוויל כי בשנת 2019 יפותח מחשב בעלות של 1000 דולר שתהא לו יכולת חישובית דומה לזו של האדם, ובשנת 2029 תהיה למחשב בעלות כזאת יכולת של 1000 מוחות אנושיים. להערכתו, בשנת 2099 לא אפשר יהיה להצביע על יתרון ברור כלשהו של תבונת האדם על זו של המחשב. האם יש בסיס סביר לתחזית מדהימה זו? אומנם המחשבים של ימינו רחוקים מאד מיכולת שכזאת, אך האם יש טיעון רציונאלי כלשהו שלפיו יהיה הדבר בלתי אפשרי גם בעתיד?. סוף ציטוט

אני חייב לציין שוב שאני מאמין באבולוציה, אך אינני יודע כיצד לפשר את הסתירה ואולי…. אין כאן סתירה, והבריאתנות היא באמת שלב הגיוני ומחוייב המציאות, של האבולוציה.

את הבעיה הזאת אני מניח לרגליהם של בריאתנים ודרוויניסטים והייתי רוצה לדעת מה תהיה דעתם לספק סתירה שמופיעה כאן.

נא להגיב בעדינות, ונא לא לקרוא לי בוגד.

האגודה הישראלית לאסטרונומיה.

הערות עורך האתר:
1. המאמר הספציפי הזה הוא על אחריות הכותב.
2. היינו יודעים להבדיל בין יצור שהתפתח באבולוציה לבין יצור שנברא בידי יצור תבוני אחר בדרך פשוטה: ליצורים חיים יש הרבה חסרונות. יצור מתוכנן יהיה חופשי מהם, בוודאי אם הוא יהיה סוג של רובוט. יצור כזה גם לא יהיה מחויב להתפשרויות ופתרונות טלאי על טלאי שהאבולוציה התמחתה בהם של התאמת איברים קיימים לשימושים חדשים.
3. אין הבדל בין האדם לבין בעלי חיים אחרים, לא במידת השונות הגנטית ולא בדרך הרביה. האדם הוא בעל חיים לכל דבר. אילו היה יציר בריאה, הוא היה צריך להיות שונה במשהו משאר בעלי החיים ואז למשל תרופות שמנסים על עכברים לא יתאימו לבני אדם.

ריכוז מאמריו של יהודה סבדרמיש באתר הידען

1. אבקש להעיר למאמרו של יהודה סבדרמיש/ אבולוציה של בריאתנות, ובמיוחד למסקנתו המרומזת “למה שמישהו לא יהיה הבורא שלנו- הגזע האנושי?. כלומר, הטענה של הבריאתנים יש לה על מה להסתמך???”
    לא נוכל לגזור גזירה שווה ולהשוות את האבולוציה של בניית רובוטים, שיהיו משוכללים ככל שיהיו, ואפילו בעלי תודעה כל שהי, לאבולוציה של הטבע, אשר אחד המאפיינים החשובים ביותר שלה, היא הרבייה.
    האם כותב המאמר מאמין שהמדע והטכנולוגיה המתקדמים ביותר, יוכלו אי פעם ליצור רובוטים בעלי יכולת רבייה?
    רובוטים יישארו תמיד מכונות, כמו מכוניות או מחשבים ולא משנה באיזו דרגה של שכלול יתאפיינו.
    לפי כך, הטענה של הבריאתנים אין לה על מה להסתמך.