יבמ חוברת להקמת בסיס נתונים מדעי לגילוי יחסי הגומלין בין הגנים

יבמ וחברת הביוטכנולוגיה הקנדית MDS PROEOMIX הכריזו על הקמת מיזם ללא כוונת רווח בשם בלו פרינט, שישמש מסלקה מקוונת למחקרים מדעיים, שנועד לסייע בהשגת פריצות דרך בתחום המחקר הגנטי ולהאיץ פיתוח תרופות. בסיס הנתונים של האתר יועמד לרשות חוקרים מכל העולם, לרבות מישראל, החוקרים את פעולות הגומלין בין חלבונים בגוף האדם ובגופים של יצורים חיים אחרים. מלבד חוקרים אקדמיים יוכלו גם חברות ביוטכנולוגיה, מוסדות מחקר ממשלתיים מכל העולם ועורכי כתבי עת מדעיים מכל העולם להשתמש במאגר המחקרים ולהוסיף אליו את המחקרים שלהם.

שתי החברות ישקיעו בפרוייקט 5.8 מיליון דולר.
“מרבית הידע ניתן להשגה אך הוא מבוזר מאוד” אומר פרנסיס ווילט, המנהל את הפרוייקט. “אנחנו נרכז את המידע העצום הזה תחת קורת גג אחת”. בשלב הראשון יוכנסו לאתר 200 אלף מאמרים מכתבי עת מדעיים וכ-40 בסיסי נתונים קטנים יותר העוסקים בתחום יחסי הגומלין בין החלבונים.
מחקר החלבונים – פרוטומיקה, הוא הצעד הבא למדענים המקווים לנצל את קשרי הגומלין בין הגנים כדי לפתח תרופות. זאת לאחר שהושלם פיענוח הגנום האנושי. יש המשווים צעד זה כקפיצה מלימודי קריאה בכיתה א' (המתבטאים בפיענוח הגנום) ישר לקריאת ספר מדעי מסובך ומורכב. הצורך בבסיס נתונים גדול נובע מכך שבין 30 אלף גנים יש מספר עצום של קשרים.