טלסקופ קרקעי הצליח לצלם כוכב לכת מרוחק

הנקודה האדומה הקטנה – ניסוי של יחידת Yepun עד גבולולתיה

אבי בליזובסקי

מימין: מערך ה-VLT הכולל 4 טלסקופים בקוטר 8.2 מטרים; משמאל: כוכב הלכת החדש והשמש שלו

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/planet120904.html

צוות בינלאומי של אסטרונומים העובדים בצ'ילה סבורים כי הצליחו לצלם לראשונה כוכב לכת המקיף כוכב אחר. הכוכב, המכונה 2M1207 נמצא במרחק 230 שנות אור והוא קטן וחיוור בהרבה מהשמש שלנו.
בתמונה רואים מלווה לכוכב זה, קטן פי 100 ממנו – תמונה שכדי לצלם אותה נוסו הגבולות הטכנולוגיים של טלסקופ Yepun. האסטרונום קריסטוף דומאס (Dumas) אומר: “זו הרגשה מוזרה לדעת שאנחנו כנראה הראשונים שצילמו כוכבי לכת במערכת שמש אחרת.”
בנג'מין צוקרמן מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, הוסיף: “אם המלווה של 2M1207 הוא אכן כוכב לכת, זו תהיה הפעם הראשונה שכוכב לכת שעד כה התגלה רק בעזרת השפעת המשיכה שלו, נצפה ליד כוכב או ננס חום.
אן מארי לגראנז' (Lagrange) ממצפה גרנובל שבצרפת, אמרה: “הגילוי שלנו מייצג את הצעד הראשון לקראת פתיחת שדה חדש באסטרופיסיקה: הדמיה ומחקר ספקטרוסקופי של מערכות כוכבי לכת.”
“מחקרים מסוג זה יאפשרו לאסטרונומים לאפיין את המבנה הפיסיקלי וההרכב הכימי של כוכבי לכת ענקיים ובסופו של דבר גם כוכבי לכת ארציים.
התצפית נעשתה בעזרת טלסקופ יפון, חלק ממערך הטלקסופים הגדול מאוד(VLT) המופעל על ידי המצפה האירופי הדרומי (ESO) הנמצא בקרו פאראנל במדבר אטאקאמה בצ'ילה.
באפריל חשף צוות אירופאי ואמריקני שהשתמש ביפון נקודת אור אדומה חיוורת ליד הננס החום 2M1207.
מסת הכוכב היא אחוזים בודדים ממסת השמש והוא לא יכול להפעיל ריאקציות של היתוך גרעיני בליבתו כדי לייצר אנרגיה בדרך שבה עושה זאת השמש. גילו של 2M1207 מוערך ב-כ-8 מיליון שנים. הכוכב הוא חלק ממערכת הכוכבים הדרומית TW Hydrae. בחינת הספקטרום של הכוכב הראתה את אותות הקיום של מולקולות מים ואישרה כי העצם חייב להיות קטן וקל. החוקרים לא בטוחים במאה אחוזים כי העצם הוא כוכב לכת מלווה אך הם מאמינים כי תצפיות המשך יוכיחו זאת.
התצפיות יארכו כשנה. בינתיים האסטרונומים מתייחסים לעצם כאל מועמד לכוכב לכת.
“.

במספר הזדמנויות בשנים האחרונות חשפו צילומים אסטרונומיים עצמים שנראו כאילו הם כוכבי לכת, ואולם לאחר מחקר נוסף, אף אחד מהמועמדים הללו לא שכנע. במהלך סקר קבות TW Hydrae, טלסקופ יפון הופעל במצב של אופטיקה אדפטיבית. פירוש הדבר – הגמשה של המראה כדי לפצות על המערבולות האטמוספיריות של כדור הארץ כדי לייצר תמונה חדה בהרבה. לדברי גיל שובין מ-ESO (Gael Chauvin) אילו היתה התמונה מצולמת ללא ההתאמה האופטית, לא היה ניתן לראות את העצם.
האתגר של צפיה במקור אור חיוור בזמן אמת על צג המכשיר הוא בלתי יאמן” אומר דומאס, אף הוא עובד ב-ESO. סדרת החשיפות בוצעה תוך שימוש במגוון פילטרים.
החוקרים אומרים כי הספקטרום שהושג הוא ככל הנראה של כוכב לכת צעיר וחם, שיתקרר ויהפוך לענק גזים כמו צדק.
מאמר מפורט אודות התגלית נשלח לכתב העת אסטרונומיה ואסטרופיסיקה.

לידיעה בסי.אן.אן