טלסקופ חלל החדש שפיצר גילה כוכב לכת צעיר

אבי בליזובסקי

בצילום התחתון: הדגמה המראה כיצד עשויה להיראות מערכת קוקו טאו 4. מעליו: הטלסקופ שפיצר ומימין – הסבר על תהליך הגילוי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/spitzer310504.html

טלסקופ החלל שפיצר מצא עדויות לכוכב לכת, המקיף כוכב מרוחק ואשר גילו פחות ממיליון שנה. מצפה החלל האינפרה-אדום חקר חמישה כוכבים בקבוצת טאורוס (שור), הנמצאים במרחק של 420 שנות אור מכדור הארץ.
את כל הכוכבים הקיפו דיסקות אבק, שבהן אמורים כוכבי לכת להיווצר מתוך החומר הנמצא בסביבתן. בקרבת הכוכב הרביעי מבין הכוכבים הסמוכים, CoKu Tau 4, ראה שפיצר איזור נקי מאבק, כיוון שזה נשאב אל העולם החדש.
בנאס”א מתרגשים מהתגלית האחרונה שביצע הטלסקופ שעלותו 2 מיליארד דולרים ואשר שוגר באוגוסט. הטלסקופ אינו יכול להבחין בגודלו של כוכב הלכת באופן ישיר, אך גלאי האינפרה-אדום שלו יכולים לחדור מבעד לענני האבק הנמצאים סביב כוכבים צעירים, שם נוצרים כוכבי הלכת.

שפיצר גילה כמויות משמעותיות של חומרים אורגניים וקרח המפוזרים בטיפות לכל אורך איזור בניית כוכבי הלכת. החומרים הללו – טיפות קפואות של חלקיקים המכוסים במים, מתאנול ודו תחמוצת הפחמן עשויים להסביר את מקורם של הגופים הקרחיים כמו כוכבי השביט, אומרים בנאס”א.
המדענים מאמינים כי שביטים כאלה מילאו את כדור הארץ הפרימיטיבי במים ובחומרים כימיים אחרים שהפכו להיות אבני הבניין של החיים.
ממצאים ראשוניים של שפיצר מראים כי הטלסקופ החדש מרחיב באופן דרמטי את הבנתנו כיצד כוכבים וכוכבי לכת נוצרים.” אמר ד”ר מייקל וורנר (Werner), המדען הראשי בפרויקט שפיצר במעבדה להנע סילוני של נאס”א בקליפורניה.

השוואה לכדור הארץ

ממצאי שפיצר של נתיב נקי בדיסקת קוקו טאו 4 – כמו שואב אבק המשאיר שובל נקי על שטיח מלוכלך, כפי שנאס”א מתארת זאת, הם בעלי חשיבות עצומה.
שפיצר מסוגל לחשוף עוד על המבנה של פערים כאלה בדיסקות סביב כוכבים צעירים, כפי שלא ניתן היה לעשות עד כה.
מכיוון שמערכת קוקו טאו 4 היא בקושי בת מיליון שנה, כוכב הלכת האפשרי חייב להיות צעיר יותר. זאת בהשוואה לכדור הארץ שגילו המוערך כעת הוא 4.5 מיליארד שנה. כוכב הלכת של קוקו טאו 4 חייב לפיכך להיות בשלבים הראשונים ביותר של תהליך היווצרותו והדבר יסייע לאסטרונומים להבין כיצד נוצרו כוכבי לכת כמו שלנו.
שפיצר גם גילה שניים מדיסקות היוצרות כוכבי לכת החיוורות והרחוקות ביותר שנתגלו עד כה. הם מקיפים שניים מתוך למעלה מ-300 כוכבים שזה עתה נוצרו ואשר נמצאים בחממת כוכבים הקרויה RCW 49, ואשר נמצאים במרחק 13,700 שנות אור מאיתנו.

האסטרונומים מאמינים כי היווצרות דיסקות אבק סביב כוכבים היא תופעה נפוצה המעידה על כך שכוכבי לכת, הנוצרים מהדיסקות הללו – נפוצים בכל היקום. “באמצעות צפיה במה שנמצא מאחורי האבק, שפיצר הראה לנו כי היווצרות כוכבים וכוכבי לכת הם תהליכים פעילים מאוד בגלקסיה שלנו”, אמר ד”ר אד צ'רצ'וול (Churchwell) מאוניברסיטת ויסקונסין.

ידען כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש