סיקור מקיף

טלוויזיה אינטראקטיבית – הסוף

חברת המחקר 'גיגה אינפורמיישן גרופ': לא צפוי שינוי בתחום הטלוויזיה האינטראקטיבית ב- 5 השנים הקרובות

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/interactv051102.html

במשך 10 השנים האחרונות נתפס מדיום הטלוויזיה האינטראקטיבית כזה אשר אמור להביא את בשורות הטכנולוגיה אל מסת ההמונים, אולם פריצת הדרך הזו עדיין לא אירעה. למרות שאנחנו מתחילים לראות אינדיקטורים באשר לדרך בה ניתן להפיק הכנסות משירותי טלוויזיה אינטראקטיבית, לא נראה כל צמיחה משמעותית בתחום זה ב- 5 השנים הקרובות בקצב ההתקדמות הנוכחית, כך אומרת מרתה בנט, אנליסטית בכירה בחברת המחקר והייעוץ הבינלאומית גיגה אינפורמיישן גרופ, בנייר עבודה שהתפרסם בסוף השבוע.

בנט מציינת כי רק התערבות ממשלתית, אשר תתבטא בקביעת נקודת זמן מוגדרת להפסקת שידור אנלוגי, בשילוב עם מתן סובסידיות להחלפה ושדרוג של ציוד הקליטה, עשויה להביא לשינוי מהיר ודרסטי יותר במדינות בהן יינקטו אמצעים אלו. לדברי בנט, ברוב המדינות בהן נערכים ניסויים בטלוויזיה אינטראקטיבית, מלמד הניסיון כי אנשים אינם מעונינים להשקיע כסף בשביל שירותים אלו, וקיימת התנגדות חזקה להשקעה בטכנולוגיה חדשה מצד הקהל הרחב. לפיכך, סבורה בנט, כי פריחת השירותים האינטראקטיביים תהיה קשורה למעבר לשידור דיגיטלי מלא, ולא לפני כן.

השיעור הגדול והחשוב ביותר שנלמד מניסויי טלוויזיה אינטראקטיבית בבריטניה, לדוגמה, הוא שרוב האנשים כלל אינם מעונינים לבצע אינטראקציה עם הטלוויזיה. מהניסויים עולה כי מעט מאוד אנשים מעונינים לקבל שירותים נוספים דרך הטלוויזיה. שירותים שונים שהוצעו, כגון קניות או שירותים פיננסיים, זכו לשיעור היענות נמוך ביותר, בגלל שתי סיבות עיקריות אותן מונה בנט: הסיבה הראשונה היא שטלוויזיה נתפסת כמכשיר בידורי לזמן מנוחה. עובדה זו, בנוסף לעובדה שהאינטראקציה באמצעות שלט הטלוויזיה אינה נוחה במיוחד, גרמה לכך שאנשים מעטים בלבד היו מוכנים לבצע אינטראקציה כלשהי עם הטלוויזיה. סיבה שניה היא עניין של נוחות – בגלל סיבות טכנולוגיות, האינטראקציה דרך הטלוויזיה הרבה יותר מסורבלת ואיטית מאשר ביצוע אינטראקציה דומה דרך הטלפון או המחשב. המסקנה העיקרית העולה מהניסויים השונים, היא שהקהל הרחב מוכן לבצע אינטראקציה עם הטלוויזיה רק בתנאי שמדובר בפעולה פשוטה.

טכנולוגיה שלא זכתה להצלחה היא וידאו לפי דרישה (VOD). במדינות רבות מציעות חברות הכבלים במשך שנים ארוכות סרטי וידאו המתחילים בכל 15 דקות, ללא צורך בטכנולוגיה אינטראקטיבית. נראה כי מספר הצופים אשר מעונינים בשירותי VOD מלאים ומוכנים לשלם את התמורה לכך הוא קטן מדי, מכדי שהדבר יהיה כדאי מבחינת השקעה כלכלית לזכיינים. ניסוי שנערך בפורטוגל מראה אף הוא כי הקהל הרחב אינו מתלהב מטלוויזיה אינטראקטיבית.
בניסוי משותף שנערך על ידי חברת הטלוויזיה הפורטוגזית TV-Cabo ביחד עם מיקרוסופט, העריכה חברת הטלוויזיה כי 100,000 מתוך 1.2 מיליון המנויים שלה יצטרפו לשירות. בסופו של דבר, רק 10,000 מנויים בחרו להצטרף. חברת הטלוויזיה הפורטוגזית אף הציעה למשתמשים לבצע אינטראקציה באמצעות מקלדת המקושרת לטלוויזיה, אך זכתה לתגובות צוננות הדומות לאלו שהתקבלו במדינות אחרות – “אם הייתי רוצה להשתמש במקלדת, הייתי משתמש במחשב האישי”.

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~365236274~~~180&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.