טיל האריאן התפוצץ, 2 לווינים אבדו * מבצע רוזטה להנחתת חללית על שביט -בספק

טיל אריאן 5 בעת השיגור ביום רביעי בקורו

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לידיעה זו: https://www.hayadan.org.il/arian121202.html

השיגור המעוכב בלאו הכי של טיל אריאן-5 המשודרג הסתיים באסון ביום רביעי כאשר הטיל התפוצץ זמן קצר לאחר השיגור מגויאנה הצרפתית, כאשר שני הלווינים שעליו נפלו לאוקיאנוס האטלנטי.
ההתפוצצות היא הכשלון הרביעי של טיל אריאן 5 מתוך 14 משימות. הכשלון עלול לעצור את שיגורי אריאן 5 עד אשר יזוהה מקור התקלה.
המדובר בדגם משודרג של הטיל שתוכנן להטיס לחלל עד 10 טון. מנכ”ל אריאן-אספאס, ז'אן איב לה גאל אומר כי הטיל הפסיק לתפקד שלוש דקות לאחר השיגור. “בשלב זה קשה לדעת מהם הסיבות המדויקות לתקלה”, אמר. “המקצוע שלנו הוא לעיתים בעייתי, אך אני בטוח שנחזור.”
הטיל נשא על סיפונו את לווין הוט בירד 7 בבעלות המפעיל הצרפתי יוטלסט, המעריך את שוויו ב-250 מיליון דולרים.
הלווין השני היה לווין ניסוי בשווי 385 מיליון דולרים שפותח על ידי סוכנות החלל הצרפתית, פרנס טלקופ וסוכנות הרכש הצבאי של צרפת.
הטיל היה אמור להיות משוגר ב-28 בנובמבר מאתר השיגור של אריאן בקורו שבגינאה הצרפתית בגבול הצפון מערבי של דרום אמריקה. בעיה של הרגע האחרון עצרה אז את השיגור. השיגור של יום רביעי בוצע לאחר החלפת שני רכיבים במערכת הקרור.
מאז תחילת פרויקט אריאן ב-1979 נכשלו 11 מתוך 157 שיגורים. רק שלושה מלמעלה ממאה טילי אריאן 4 נכשלו. ואולם דווקא מאגרי טיל זה הולכים להסתיים ומתוכננים רק עוד שתי טיסות לטילים מדגם זה.

ובתוך כך מסרה סוכנות החלל האירופית כי עתיד תוכנית הדגל של סוכנות החלל האירופית, רוזטה, בסכנה, לאחר התקלה הרביעית בטיל אריאן 5. רוזטה, מבצע שבמסגרתו תנחת חללית על כוכב שביט אמור להיות משוגר על גבי טיל אריאן והסיוט הגדול ביותר של מתכנני רוזטה הוא שהיא תתפוצץ עוד בתהליך השיגור.
לדברי ד”ר כריס קאר, מאימפריאל קולג' בלונדון, המסע להקפה ולנחיתה על שביט הוא אחד מהתוכניות השאפתניות ביותר של סוכנות החלל האירופית וגם אחת התוכניות היקרות.
המתכננים בעת בדילמה, האם להסתכן בשיגור כושל או לשוב לשולחן השרטוט לאחר עשר שנות תכנון.
אחד משני המדענים הבריטים העומדים בראש הפרוייקט אומרים כי יש לתכננו מחדש ולהתאימו לכלי שיגור אחר.
רוזטה אמורה היתה להיות משוגרת ב-12 בינואר 2003 מקורו שבגויאנה הצרפתית. אי אפשר לשגר אותו בטיל אחר והוא גם חייב להיות משוגר לכל היותר בתחילת פברואר כדי להפגש עם השביט וירטאנן. כדי להגיע אליו היא תקיף את כדור הארץ פעמיים ואת מאדים פעם אחת.
אם היא לא תעשה זאת במהלך 20 הימים של חלון השיגור, כוכבי הלכת יהיו במקומות הלא נכונים ולא יוכלו לסייע לה להגיע לשביט בכוחות המשיכה שלהם.
האסטרונומים עוקבים אחר השביט וירטנאן שנים רבות משום שהם ידעו שהוא המטרה של משימת סוכנות החלל האירופית.

ד”ר קאר סבור שהדחייה תהיה לפחות של חצי שנה, אם בכלל השיגור יוכל לצאת לפועל.
רוזטה תוכננה בדיוק למשימה. יהיה קשה מאוד להפנות אותה לשביט אחר גם אם נמצא אחד כזה שהוא גם מעניין מן הבחינה המדעית.
הדבר הזה מהווה תסריט בלהות לסוכנות החלל האירופית. ביום שני, פרופ' דייויד סאות'ווד, המנהל המדעי של הסוכנות, אמר: יש עוד חודש עד לשיגור שחיכינו לו זמן רב.
סוכנות החלל האירופית מינתה וועדת חקירה לאסון אריאן 5 ולניתוח הנתונים כדי לזהות את הסיבה.