חיים ומוות ביקום באדיבות ספיצר

רד נובה, תרגום: דיקלה אורן

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/spitzer100304.html

בגלקסיה קטנה וסמוכה שוכן לו ענן גז ואבק בוהק, הנקרא ערפילית, שבתוכה נמצאת משפחה של כוכבים צעירים. אלמלא מותו של כוכב מסיבי לפני מיליוני שנים הפעוטון הכוכבי הזה לא היה נוצר מעולם.

טלסקופ החלל של נאס”א ספיצר צילם את הערפילית “Henize 206” ושרידיו של הכוכב שהתפוצץ ויצר אותה בתמונה מפורטת ביותר.

הערפילית Henize 206 נמצאת ממש מחוץ לגלקסיה שלנו “שביל החלב” בגלקסיה לוויינית לנו “ענן מגלן הגדול” השוכנת במרחק של כ-163,000 שנות אור מאתנו. הגלקסיה היא מקום משכנם של מאות ואולי אלפי כוכבים, שגילם נע בין שני מיליון לעשרה מיליון שנים.

“התמונה הזאת היא דוגמא יפיפייה של מחזור הלידה והמוות, המאפשר את היווצרותם של כוכבים ביקום,” אמר ד”ר ורוחן גורגי'אן, מדען במעבדה להינע סילוני של נאס”א בפסדינה, קליפורניה, ומנהל התצפית האחרונה.

בדומה למקומות נוספים בהם נולדים כוכבים, הכוכבים בערפילית Henize 206 נוצרו, כאשר כוכב בשלבי גסיסתו ומותו, או סופרנובה, התפוצץ וגרם לגלי הדף בענני אבק וגז קוסמיים. כתוצאה מכך האבק והגז נדחסו, הכבידה עשתה את שלה, וכוכבים נולדו.

בסופו של דבר, חלק מהכוכבים ימותו בפיצוץ אימתני גם כן, מה שיעורר מחזור נוסף של לידה ומוות. מחזור האבק הכוכבי מתרחש בכל רחבי היקום. השמש שלנו גם היא תוצאה של מחזורי דורות של כוכבים.

התמונה החדשה מהספיצר מספקת תיעוד של התופעה הרווחת ביקום. ביכולתו של ספיצר, שצילם את הערפילית בתחום האינפרא אדום של הספקטרום, לחדור מבעד לענני אבק, שחוסמים את קרני האור הנראה.

התמונה, שנצבעה בצבעים מזויפים, מראה כוכבים צעירים כנקודות לבנות ובהירות ואת הגז מסביבם בכחול, ירוק ואדום. כמו כן מראה התמונה טבעת גז ירוקה, שהיא עקבותיו של פיצוץ הסופרנובה העתיק.

“טרם עידן ספיצר כל מה שראינו היה רמזים לכוכבים נולדים, שהציצו מבעד למעטה האבק,” אמר גורג'יאן. התצפיות האלה משמשות למדענים כמעבדה לחקר היקום הקדום ומחזורי לידתם ומותם של כוכבים.

בניגוד לגלקסיות גדולות, לענן מגלן הגדול יש תכונה מוזרה. האבק שנמצא בגלקסיה מכיל רק כעשרים עד חמישים אחוז יסודות כבדים, כגון ברזל, מכמות היסודות האלה בשמש ובענני אבק בגלקסית שביל החלב.

המצב הזה, הדל ביסודות כבדים, מדמה את המצב ביקום הקדום. עובדה זו מאפשרת לאסטרונומים להעיף מבט בחיי הכוכבים, כפי שהיו לפני מיליארדי שנים, כאשר מתכות כבדות היו נדירות.

הערפילית Henize 206 קוטלגה לראשונה בשנות ה-1950 המוקדמות על ידי ד”ר קרל הנייז, אסטרונום שהפך לאסטרונאוט בנאס”א. הוא טס במעבורת החלל צ'לנג'ר בשנת 1985. הנייז נפטר בשנת 1993 בגיל 66 בשעת טיפוס על הר האוורסט.

טלסקופ החלל ספיצר, ששוגר בעשרים וחמישה לאוגוסט 2003 מקייפ קנוורל בפלורידה, הוא הטלסקופ הרביעי מארבעת המצפים הגדולים של נאס”א. התוכנית כוללת את טלסקופ החלל האבל, את הצ'נדרה בתחום קרני הרנטגן ואת קומפטון בתחום קרני הגאמה.

המעבדה להינע סילוני של נאס”א מנהלת את פרויקט הספיצר בעבור המשרד למדע החלל של נאס”א בוושינגטון. מחקרי מדע מתבצעים במרכז ספיצר למדע במכון הטכנולוגי של קליפורניה בפסדינה, שמנהל את מעבדת ההינע הסילוני של נאס”א.
קישור לכתבה המקורית ב-Red Nova