חור שחור מאסיבי נותר בודד ללא הגלקסיה שלו

אבי בליזובסקי

שתי תמונות שצילם האבל מתוך 20 הקוואזרים הסמוכים – באחת יש גלקסיה מארחת ובשמאלית – החור השחור ההומלס.
קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/homlessquasar0905.html

טלסקופ החלל האבל גילה בשיתוף עם הטלסקופ הגדול VLT של סוכנות החלל האירופית בצ'ילה, חור שחור סופר מאסיבי ללא גלקסיה המקיפה אותו. חורים שחורים אלה קשורים בדרך כלל לגלקסיו, כך שמדובר בתגלית בלתי רגילה.
אפשרות אחת היא שהגלקסיה נקרעה ממנו בהתנגשות עם גלקסיה אחרת. אפשרות אחרת היא שהחור השחור כן מוקף בחומר, אלא שזו צורה של חומר אפל שהאבל לא יכול לגלות.
התגלית בוצעה במהלך סקר משותף של האבל ו-VLT – הטלסקופ הגדול מאוד בצ'ילה המופעל על ידי סוכנות החלל האירופית.
זו העדות המשכנעת הראשונה לקיומו של עצם כזה – קוואזר בהיר. וכעת מועלות השערות מהשערות שונות וכאמור המוזרה שבהן היא שהגלקסיה קיימת אך מורכבת מחומר אפל שהאבל אינו מסוגל לגלותו.
קווזרים הם מקורות עצומים ורחוקים יחסית הפולטים כמות אדירה של קרינה. הם קשורים בעיקר לגלקסיות הכוללות בתוכן חור שחור מרכזי מאסיבי.
הצוות סקר לפרטיהם 20 קווזרים קרובים יחסית. ב-19 מתוכם הם מצאו, כצפוי כי החורים השחורים המאסיביים הללו מוקפים בגלקסיה המארחת שלהם. ואולם הקוואזר הבהיר HE0450-2958, הנמצא במרחק של חצי מיליארד שנות אור מאיתנו לא מוקף בגלקסיה כלשהי.
חורים שחורים סופר מאסיביים הם גופים שמסתם מאות מיליוני פעמים גדולה יותר מהשמש. הם נמצאים לרוב במרכזיהן של הגלקסיות המאסיביות ביותר, לרבות שביל החלב שלנו. חורים שחורים אלה גדלים עוד יותר באמצעות זלילת החומר מסביבתם.
העצמים מהסוג הזה, הזוכים להאכלה הטובה ביותר נקראים קוואזרים – עצמים דמויי כוכב – משום שבתחילה הם בהקו כמו כוכבים.
בתצפיות שנעשו במאה האחרונה, ובפרט אלו שנעשו באמעצות האבל, הראו כי הקוואזרים קשורים בדרך כלל עם גלקסיות שיש בהן חור שחור גדול. ואולם צפייה בגלקסיה המארחת של הקוואזר היא עבודה מאתגרת משום שהקוואזר מסמא את האור היוצא מהגלקסיה המארחת.
כדי להתגבר על הבעיה, האסטרונומים השתמשו באסטרטגיה יעילה חדשה. שילוב של תמונות אולטרה-חדות של אבל וכן ספקרוסקופיה מטלסקופ VLT. הם שילבו תמונות של 20 קוואזרים באותו זמן בו צילמו גם כוכב התייחסות. הוא נועד לסייע בסינון האור של הקוואזר והפרדה בינו לבין האור של הגלקסיה.
למרות השימוש בכל הטכניקות החדשות, לא התגלתה גלקסיה מארחת סביב HE0450-2958. משמעות הדבר היא שאם קיימת גלקסיה כזו היא צריכה להיות חיוורת פי 6 מהגלקסיות המארחות הטיפוסיות. או שהרדיוס שלה קטן מ300 שנות אור (גלקסיה טיפוסית כזו יכולה להיות בקוטר של 6,000 עד 50 אלף שנות אור).
“עם השילוב החזק של האבל וה-VLT אנחנו יכולים ליהות בטוחים שהיינו מגלים גלקסיה נורמלית אם זו היתה קיימת אמר פייר מאגאן Magain מאוניברסיטת ליאג' בבלגיה.

ההודעה של סטכנות החלל האירופית באתר יוניברס טודיי