חור שחור או כוכב נויטרונים צולם ככל הנראה באמצע תהליך היוצרותו

אבי בליזובסקי

תצפיות רדיו מראו חומר קליפה של חומר מעוות מתפשטת מתוך סופרנובה. התמונה באדיבות מייקל ביטנהולץ מאוניברסיטת יורק שבקנדה

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/blackhole120604.html

אסטרונומים מופתעים הצליחו להציץ מבעד לסדק מקרי בבועה המתנפחת מכוכב שהתפוצץ לצילום מה שעשוי להיות החור השחור הצעיר ביותר שאי פעם התגלה.
זוהי הדוגמה הקרובה ביותר שיש לצופים מכדור הארץ עד כה להולדתו של חור שחור מהתפוצצות שאירעה לפני כעשרים שנה ועד להופעה הנוכחית של עצם דחוס מתוך התסריט הכאטוי. העצם עשוי להיות אולי כוכב ניוטרונים ולא חור שחור. המדענים מקווים לדעת בדיוק מה קורה בזכות ביצוע תצפיות המשך.
קבוצות אחרות של מדענים תיעדו התפוצצויות כוכבים רבות, סופרנובת, והם גם גילו מועמדים לחורים שחורים רבים שעשויים להיווצר כתוצאה מאותן סופרנובות. וואלם אף אחת מתחזיות אלה לא אישרה את הקשר כל כך חזק כמו התצפית הנוכחית.
“זוהי הפעם הראשונה שאנחנו רואים את הדבר בעת התרחשותו, אומר מייקל ביטנהולץ (Bietenholz) מאוניברסיטת יורק טורונטו בקנדה. “מעולם לא ראינו סופרנובה משאירה מאחור חור שחור, והסופרנובות היחידות שראינו שהשאירו מאחוריהן כוכבי נויטרון הן לפחות בנות מאות שנים, ואנחנו מכירים אותם רק בזכות הרשומות ההסטוריות.

ביטנהולץ ועמיתיו מתארים את סדרת האירועים כדוגמה מתוך הספר של כיצד צריכים הדברים להיראות. “לא משנה אם הגוף שבמרכז הוא חור שחור או כוכב נויטרונים, הוא יהיה הצעיר ביותר בסדרי גודל מאותו עצם שציפנו בו עד כה”, אומר ביטנהולץ.
למעשה, האירוע לא התרחש לפני כמה שנים. צריך לקחת כמובן בחשבון שהכוכב, SN 1986J נמצא במרחק 30 מיליון שנות אור מכדור הארץ, כך שצפיה באירוע במהלך 20 השנים האחרונות מייצגת אור שלקח לו להגיע 30 מיליון שנה. בהנחה זו, הנה סדר התצפיות:
בסביבות 1983, גרעין של כוכב מכלה את הדלק הגרעיני שלו ולפיכך הוא לא יכול לתמוך במשקלו העצמי. הוא החל לקרוס. הקריסה היתה מהירה ביותר והגרעין התמוטט לתוך כוכב נויטרונים בתוך מיליונית השניה, מסביר ביטנהולץ. “הוא עצר, לפחות זמנית, בנקודה זו.
השכבה החיצונית נדחפה החוצה ויצרה התפרצות סופרנובה קלאסית שנצפתה לראשונה ב-1986. מה קרה בדיוק אחר כך – לא ידוע. אם הגרעין שנשאר מסתו פחות מ-1.4 פעמים השמש, הוא ישאר יציב ככוכב נויטרונים, אומר ביטנהולץ הם המסה של הגרעין גדולה יותר הוא ימשיך לקרוס ויהפוך לחור שחור, כאשר ההתמוטטות השניה מתרחשת בתוך חלקיק שניה.
מכיוון שלא ידועה המסה המקורית של הכוכב יש סיכויים שווים שהעצם שנשאר בפנים הוא כוכב נויטרונים או חור שחור. שני הסוגים של כוכבים דחוסים ייצרו שדה מגנטי, וחלקיקים טעונים שיאפשרו לחוקרים לאתר אותו.
השכבה החיצונית של הכוכב הותנעה החוצה במהירות 20 אלף קילומטרים בשניה. ההתפשטות נמשכת אך הקצב שלה מואט.
שכבת החומר תישאר די דחוסה וקשה מאוד לצפות דרכה למרכז ולראות אם יש שם ערפילית המאפיינת חור שחור או כוכב נויטורונים. אנחנו רק מעריכים שככל שהחומר מתפשט הוא גם מתפרק, כך שנוכל בשלב מסוים לראות דרך סדק בקליפה. התגלית הזו דורשת כמה טלסקופי רדיו: קו הבסיס הסיס הארוך, טלסקופ רוברט בירד, טלסקופ גרין באנק והמערך הגדול מאוד, וכן טלסקופים של רשת הטלסקופים בעלי קו בסיס גדול של אירופה. כעת מתוכננות תצפיות נוספות.
“נחכה ונראה מה יתרחש בשנים הקרובות.” אומר מייקל רופן ממצפה הרדיו הלאומי בסוקורו, ניו מקסיקו. “ראשית אנחנו מבקשים לדעת אם מדובר בחור שחור או כוכב נויטורנים. שנית, מה שזה לא יהיה, הוא עשוי לתת לנו מבט חדש לחלוטין כיצד הדברים החלו וכיצד הם מתפתחים במהלך הזמן.
התצפית מפורטת בגליון יום חמישי במהדורה המקוונת של כתב העת סיינס.

לידיעה בסי.אן.אן