חורים שחורים מתפוצצים ממטירים את כדור הארץ

הייזל מויר, ניו סיינטיסט (תרגום: דיקלה אורן)

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/explodingbh.html

האם חורים שחורים זעירים ממטירים את אטמוספירת כדור הארץ? ייתכן, אומר צוות פיסיקאים. הם חושבים, שמטר החורים השחורים עשוי להסביר תצפיות מסתוריות מניסויים מפסגות הרים בשלושים השנה האחרונות.

חורים שחורים רגילים נוצרים, כאשר כוכבים מתפוצצים בסוף חייהם. ליבת הכוכב הכבדה עשויה לקרוס ל”סינגולריות” צפופה במיוחד, שהכבידה שלה כה חזקה, שדבר אינו יכול להימלט ממנה, אפילו לא אור.

אם כמה מהתיאוריות האהובות במיוחד על פיסיקאים בנוגע לממדים נוספים נכונות, היצירה של חורים שחורים קטנים כתוצאה מהתנגשויות של חלקיקים אנרגטיים מקרינה קוסמית במולקולות מאטמוספירת כדור הארץ (ראה המהדורה המודפסת של “ניו סיינטיסט”, 29 בספטמבר 2001).

החורים השחורים הללו יהיו מאוד זעירים, עם מסה של רק כעשרה מיקרוגרמים. בנוסף, הם יהיו כה בלתי יציבים, שיתפוצצו בפרץ של חלקיקים בתוך מיליארד-מיליארד-מיליארדית השנייה.

תאודור טומרס, פיסיקאי באוניברסיטת קריט בהרקליון, יוון, ועמיתיו הרוסיים אנדריי מירונוב ואלכסיי מורוזוב תהו, אם החורים השחורים הזעירים הללו יוכלו להסביר כמה תצפיות מוזרות, שנעשו בידי גלאי קרינה קוסמית באנדים הבוליביאנים ועל הר בטקיג'יסטן, מרכז אסיה.

הגלאים תיעדו ממטרי חלקיקים, שגלשו באטמוספירה, כאשר חלקיק קרינה קוסמית פגע במולקולות.

ב-1972 הגלאי באנדים רשם אות מסתורי. בניגוד להתנגשות קוסמית רגילה אשד החלקיקים היה עשיר במידה לא רגילה של חלקיקים טעונים העשויים מקווארקים, וכמות יותר גדולה של חלקיקים נתגלתה בחלקו התחתון של הגלאי מאשר בחלקו העליון. האירוע כונה בשם “קנטאורו”, כיוון שנראה כמו ראש קטן, שמחובר לגוף גדול באופן מפתיע, בדומה ליצור המיתולוגי בעל הגוף של סוס וראש האדם, הקנטאור.

מאז הגלאים בבוליביה ובטקיג'יסטן הבחינו ביותר מארבעים אירועי קנטאורו כאלה. הוצעו מספר הסברים: הם עשויים להופיע כאשר קבוצות קווארקים מסוג strange פוגעות בגלאי, או אם הכוח הגרעיני החזק בין חלקיקים מתנהג באופן בלתי צפוי, כשלחלקיקים אנרגיות גבוהות במיוחד.

חורים שחורים מתפוצצים גם מתאימים לתיאור. הצוות ענה על השאלה מה יראה גלאי אם קרינה קוסמית תיצור חור שחור זעיר, שיתפוצץ בסמוך לגלאי. התחזית של החוקרים עקבית עם אירועי הקנטאור.

“אנו עשויים להיות טועים, אך זה נראה לנו הסבר יותר טבעי משאר ההסברים הקיימים,” אומר טומרס. הצוות מקווה, שניתוח מפורט של אירועי קנטאור בעתיד וכמו כן הדמיות מחשב של חורים שחורים זעירים יעזרו לפתור את העניין.

אם הם צודקים, ההשלכות תהיינה מדהימות. מלבד ההוכחה, שחורים שחורים זעירים קיימים, זה יחשוף ממדים חבויים ביקום שלנו.

כמו כן זה יראה שמעבדת פיסיקה של חלקיקים ב-CERN ליד ג'נבה תוכל בקרוב לייצר בקצב מהיר חורים שחורים. להתנגשויות חלקיקים ב-LHC (Large Hadron Collider), שאמור להתחיל לפעול ב-2007, תהיה מספיק אנרגיה ליצור אלפי חורים שחורים בכל יום.

קישור לכתבה המקורית