חוקרים שאיחדו תצלומים ממקורות שונים גילו חורים שחורים חדשים

המדענים סבורים כי כמות החורים השחורים ביקום כפולה מההערכה הקודמת

כתובת ישירה לדף זה:

חוקרים אירופאים גילו 30 חורים שחורים מסיביים במיוחד, שטרם נראו עד כה, בגלקסיות רחוקות. הממצאים מעלים את האפשרות, כי כמות הבארות הכבידתיים העצומים הללו כפולה משחשבו.

חורים שחורים מסיביים במיוחד אוצרים כמות חומר של מיליוני או מיליארדי מסות שמש. חוקרים חיפשו זמן רב אחר החורים השחורים החדשים שנתגלו, אך הם נותרו חבויים עד עתה, כיוון שהם שוכנים מאחורי מעטפת אבק. בנוסף, הם נמצאים במרחק כה גדול, עד כי מתעורר קושי לבחון לפרטים אפילו את הגלקסיות, בהן הם נמצאים.

“משמעות התגלית היא שחיפושים קודמים אחר חורים שחורים מסיביים במיוחד לא העריכו נכון את כמותם בערך פי שניים ואולי אפילו פי חמישה,” אמר ראש המחקר פאולו פדובני (Paolo Padovani) מהמתקן האירופאי לטלסקופ החלל והמצפה האירופאי הדרומי במינכן בגרמניה.

החורים השחורים נתגלו בעזרת ה-AVO (Astrophysical Virtual Observatory), מאגר מידע של תצפיות מטלסקופים שונים. גילוי החורים השחורים דרש ניתוח תצפיות משלושה טלסקופים: טלסקופי החלל האבל (בתחום האור הנראה) וצ'נדרה (בתחום קרני הרנטגן) וה-VLT (Very Large Telescope) של המצפה האירופאי הדרומי בצ'ילה.

כל החורים השחורים נתגלו בגלקסיות פעילות, כלומר החורים השחורים מכלים כמויות עצומות של חומר גלקטי. גלקסיית שביל החלב שלנו מכילה חור שחור מסיבי במיוחד, אך המערך אינו פעיל כעת. בגלקסיה פעילה דיסקה מסתחררת של גז ואבק, הידועה בשם טורוס, מקיפה את החור השחור המרכזי ומסתירה אותו מעיני צופים.

הטורוס נראה במקצת כמו דונאט. החלק הפנימי שלו מורכב מדיסקה דקה של חומר, שנקראת דיסקת גדילה (accretion disk). החומר בדסקה מסתחרר אל עבר החור השחור ומואץ לאחוז נכבד ממהירות האור.

לא ניתן ממש לראות חורים שחורים, כיוון שהם לוכדים את כל האור והחומר, שנכנסים אליהם. ואולם, אם מתבוננים בגלקסיה פעילה ממבט על, החור במרכז הטורוס מספק תצפית טובה על דיסקת הגדילה, מה שמאפשר לאסטרונומים להסיק על קיומו של חור שחור.

המחקר החדש בחן גלקסיות, שהפנו את הקצה שלהן כלפינו, אך גילוי החור השחור נעשה בעזרת חקר הפליטות באורכי גל שונים של הספקטרום האלקטרומגנטי.

התצפיות במאגר המידע AVO נעשו במקור כחלק מהמחקר GOODS (Great Observatories Origin Deep Survey), שנטל שני חלקים בשמיים וחקר אותם לעומק בכמה אורכי גל.

“התגליות הללו מדגישות את ההשפעה המדעית שתהיה לטכנולוגיות מצפים וירטואליים על אסטרונומיה ברחבי העולם,” אמר פיטר קין (Peter Quinn), מנהל ה-AVO.

הממצאים יוצגו בגיליון של כתב העת Astronomy and Astrophysics.

תרגום: דיקלה אורן