חוקרים מודים: התבלבלנו בספירת הגנום האנושי

נתגלו הבדלים בין ספירות רצפי הדי-אנ-איי שנערכו במעבדות ממשלתיות ובמעבדות פרטיות; בתוך כך מצהירים המדענים כי נתגלו רצפים חדשים המשבשים את הנתונים הסופיים

מאת: מוטי גל, וואלה! חדשות
מדענים אמריקאיים מצאו כי קיימים הבדלים תהומיים בין ניתוח רצפי הדי-אנ-איי שבוצעו במעבדות ציבוריות ופרטיות, עובדה המטילה צל כבד על פרוייקט פיצוח הגנום האנושי. בתוך כך, רצפי די-אנ-איי חדשים שנתגלו לאחרונה, מוסיפים מידע חדש המשבש את נתוני הספירה האחרונים.

גנים הינם איזורים בחומר התורשתי די-אנ-איי המועתקים לחומר נוסף, אר-אנ-איי, וממנו הופכים לחלבונים. מאחר והחלבונים נושאים עימם את רוב החומר הביוכימי של תאי הגוף, מקובל לחשוב כי מספר הגנים משקף את מורכבות הגוף החי.

לפיכך, הופתעו מספר מדענים לגלות כי הממשל האמריקאי הכריז אשתקד על סיומו של פרוייקט הגנום האנושי. שתי ספירות, האחת שנערכה ע”י חברת “סלרה” והשנייה ע”י קבוצת מדענים פרטיים, הגיעו למסקנה דומה: לבני אדם כ-30,000 גנים בלבד. מספר קטן זה של גנים העלה תמיהות לגבי אמינות הספירה. לפיכך, הצהירו חוקרים פרטיים כי מספר הגנים מגיע לכדי 60,000 לפחות, וייתכן כי המספר מגיע גם לכדי 90,000 גנים.

עם זאת, ניתוח חדש של מעבדות “סלרה” בסן דיאגו מסבירים כי ההבדל בין הספירות נובע מקבוצות גנים חדשות שנתגלו על ידי החוקרים הפרטיים. משילוב הספירות, בין החוקרים הפרטיים לחוקרים הממשלתיים, נתגלה כי עד כה קיים מספר של 42,000 גנים אנושיים לפחות, והמספר עשוי לטפס מעלה.

“הבלבול אינו בעיה מדאיגה”, אמר השבוע לארי תומפסון, דובר המכון האמריקאי למחקר גנומי. לדבריו, מאחר והספירות נעשו באופן ממוחשב, ברור שתיווצר שונות בין המספרים. “האם מספר הגנים הסופי יוכפל? כנראה שלא” פוסק תומפסון. המאמר פורסם בגליון האחרון של כתב העת Cell.