חוקרים ישראלים פיתחו חיסון לקדחת הנילוס המערבי

“עכברים חולים הבריאו” * בקרוב יבוצעו ניסויים בבני-אדם * הנגיף מועבר ע”י יתושים ופוגע בעיקר באוכלוסיה חלשה * הפיקו התכשיר מדם של ישראלים, המכיל נוגדנים לנגיף. ניסויים שנערכו בקרב עכברים נחלו הצלחה. בקרוב יחלו ניסויים בחיסון גם בארה”ב

אלכס דורון , מעריב; עופר אדרת, מערכת וואלה!

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/yatush040903.html

עופר אדרת, מערכת וואלה!

שני חוקרים ישראלים מאוניברסיטת בן גוריון ומהמכון הביולוגי בנס ציונה, פיתחו חיסון חדש לקדחת הנילוס המערבי. בעקבות הפיתוח יחלו בארה”ב בניסוי קליני בתכשיר, בשיתוף המכונים הלאומיים האמריקאיים לבריאות, וחברת הביוטכנולוגיה הישראלית “אומריקס”.

פיתוח התכשיר נעשה באמצעות עכברים שהודבקו בנגיף. העכברים טופלו בתכשיר אימונוגלובולין, המופק מנוזל פלסמה של תורמי דם, שבגופם יש נוגדנים לנגיף. פרופסור ברכה רגר, ממפתחי התכשיר, אמרה למערכת וואלה! חדשות, כי התכשיר הופק מתורמי דם ישראלים ולא אמריקאים – כיוון שבקרב שתי האוכלוסיות – מצויים הנוגדים הללו רק בגוף של אדם ישראלי. מפתחו הנוסף של התכשיר, ד”ר דוד בן נתן, מסר כי העכברים המודבקים שרדו את המחלה אחרי הטיפול.

אתמול דווח כי מומחי המשרד לאיכות הסביבה גילו בנחל ליד קרית ביאליק יתושים הנושאים את הנגיף. בשבוע שעבר אושפזה פעוטה בת ארבע מקרית אתא בבית חולים לאחר שנדבקה בווירוס. רופא בבית החולים רמב”ם בחיפה אמר ל”מעריב”, כי זהו המקרה הראשון השנה שבו ילד מותקף על ידי הנגיף.

“החיסון מתווה דרך לטיפול במחלה חשוכת מרפא”

קדחת הנילוס המערבי נגרמת על ידי נגיף המועבר על ידי יתושים מעופות נודדים אל עופות, חיות בית, ובני אדם. הנגיף גורם להופעת מחלת חום ופריחה (קדחת) בעיקר באוכלוסיה בריאה. בקרב אוכלוסיות חלשות ומבוגרות, עלול הנגיף לגרום לדלקת מוח חריפה ולמוות. בשנת 2000 התפרצה הקדחת גם בישראל, וגרמה למקרי מוות ולמאות אשפוזים.

המחקר, פורסם באחרונה בכתב העת המדעי Journal of Infectious Diseases וחשיבותו נעוצה בכך שהוא מתווה דרך מהירה ומיידית לטיפול במחלה חשוכת מרפא, המתפשטת במהירות ויכולה להפיל חללים רבים. במסגרת הניסוי הקליני יבחן המוצר בחולים אמריקאים, אשר פיתחו דלקת קרום המוח כתוצאה מהדבקה בנגיף קדחת הנילוס המערבי.

חוקרים ישראלים: מצאנו חיסון לקדחת הנילוס

אלכס דורון, מעריב:

האם סכנת קדחת הנילוס המערבי חלפה? חוקרים בישראל מקווים שכן, לאחר שפיתחו חיסון לנגיף הקטלני. הקדחת, המועברת מעופות על ידי יתושים, גרמה בשנים האחרונות למספר מקרי מוות בארץ ובעולם. ואולם באחרונה הצליחו בארץ ליצור חיסון ייחודי, המכיל נוגדנים מפלסמה של תורמי דם ישראלים.

החיסון, פרי מחקרם של פרופ' ברכה רגר מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ושל ד”ר דוד בן-נתן מהמכון הביולוגי בנס-ציונה, ניתן לעכברי מעבדה חולים, והם שרדו את המחלה.

רשות התרופות והמזון של ארה”ב (FDA), אישרה עתה לנסות אותו גם בבני אדם, ובקרוב ייערכו ניסויים בארצות-הברית, בפיקוח חברת הביוטכנולוגיה הישראלית אומריקס.

יצוין, כי קדחת הנילוס המערבי לא גורמת בדרך כלל למוות, אולם קשישים ואנשים עם בעיות במערכת החיסונית עלולים לסבול מסיבוכים קשים וקטלניים. עד סוף שנות ה-90 התפרצויות המחלה היו מוגבלות בעיקר לאפריקה ולמזרח אסיה, אולם בשנים האחרונות היא פגעה גם במערב אירופה, בארצות-הברית ובישראל. בארץ, היה השיא בקיץ ,2000 אז אושפזו מאות חולים.