חוקרים יצרו עוברי עכברים מזרע שנבנה במעבדה

אבי בליזובסקי

בתמונה: כמה מהזרעונים יצרו עוברים ראשוניים
קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/spermstem.html

מדענים סבורים כי הצליחו ליצור תאי זרע פועלים מתאים שנלקחו מחלק אחר של הגוף. התאים הצליחו “להפרות” ביצית של עכבר והחלו בתהליך יצירת העובר.
הוכח כעת בבטחון כי תאי גזע יכולים להיות מקור לתאי זרע חיוניים לגברים עקרים, אף כי המדענים סבורים שהדבר עוד מרוחק שנים רבות. מומחה בריטי אומר כי אין כל בטחון שהעוברים הללו שנוצרו יכולים גם להתחלק באופן נורמלי.
מספר גדול של גברים או שאינם יכולים לייצר זרע או שאיבדו את היכולת לעשות זאת כתוצאה מטיפול רפואי. לרבים, הסיכוי היחיד שיהיה להם ילד הוא להשתמש בזרע של תורם – אין כל סיכוי שיהפכו בעצמם לאבות.
אחת התשובות האפשריות היא להשתמש בתאי גזע – תאי האב של הגוף, שבתנאים הנכונים יכולים להפוך לכל רקמה דרושה. המקור העשיר ביותר לתאים אלו הוא כעת בעוברים, אף כי תאים כאלה עשויים לשרוד בגוף במשך כל החיים.
המדענים מאמינים כי בתאוריה, כמה סוגים מתמחים של תאי גזע יוכלו להפוך לתאי זרע.
המחקר האחרון, ממכון וייטהד למחקרים ביו-רפואיים בקיימברידג' מסצ'וסטס, בשיתוף בתי חולים בבוסטון ואוניברסיטת הארוארד, לקחו תאי גזע מאזור בעוברים מוקדמים של עכברים הידועים כמקור ל”תאי נבט ראשוניים”.
תאים אלה יתפתחו לבסוף לתאי זרע מלאים הדרושים לרביית העובר. החוקרים בודדו את הסוג הנכון של תאים עובריים, והצליחו לייצר קו מחודש ומתמשך של תאי נבט במעבדה – דומים לאלו הנמצאים באשכי העכברים. בנוסף, הם מצאו דרך לעודד תאים אלו להפוך לתאי זרע. תאים אלה הוזרקו לביציות של עכברות והחלו בשלב הראשון של ההפריה. בחצי מהניסויים, התרחשה החלוקה הראשונה, ובאחד מתוך חמישה ניסויים הצליח העובר להתפתח עד שלב הבלסטוציסט וייצר כדור של תאים המוכנים להשתלה ברחם.
בכל אופן, לא הושגה בינתיים אף לידה של וולד חי, וכמה מהמומחים סבורים כי תאי הזרע שנוצרו בצורה כזו אינם נושאים את כל המידע הדרוש לייצור עכבר בריא.
ספקות
פרופ' עזים סוראני Surani מאוניברסיטת קיימברידג' אמר כי בנוסף לגנים עצמם, בכל תא יש גם מידע באשר לאלו גנים יפעלו ואילו לא ובאיזה שלב חיוני של ההתפתחות. “אין כל הוכחות מכל המחקרים לנוכחותו של 'תג' כזה. ללא התג, התפקוד של התא לא יהיה נורמלי. אפשר לייצר תאי נבט – הבעיה כרגע היא הפרטים החסרים. אין לנו שליטה מלאה על המערכת כעת”. הוא מסכם. ומוסיף כי לפיכך השימוש בתהליך אצל בני אדם עדיין רחוק.

ידען תאי הגזע