חוקרים בארה”ב: בודדנו גן פגום המעורב בסרטן

מומחים: התגלית תוביל לפיתוח תרופה לסוגי הסרטן בהם מעורב הגן הפגום: סרטן המעי הגס, הקיבה והשד

מערכת וואלה!

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/cancergene1.html

חוקרים בארה”ב גילו גן פגום המעורב בסוגי סרטן שונים כמו סרטן המוח, הקיבה, המעי הגס, השד והריאות. כך פירסמה ביום ראשון רשת בי-בי-סי. התגלית, של חוקרי “HOWARD HUGHES MEDICAL INSTITUTE” במרילנד, תוכל להוביל לשינוי שיטת האבחון והטיפול במחלת הסרטן. מומחים באנגליה העריכו כי התגלית עשויה להוביל לפיתוח תרופות לתיקון הגן הפגום.

החוקרים מארה”ב ניתחו דגימות ד-נ-א של כ-270 חולי סרטן. המחקר העלה כי פגם בגן “PIK3CA”, שמשפיע על התפתחות התאים ושינוי צורתם, גורם להיווצרות סוגים שונים של סרטן.

מהמחקר התברר כי שליש מחולי הסרטן הסובלים מגידול במעי הגס נשאו את הגן הפגום, כמו גם 27% חולי הסרטן עם גידול במוח, 25% חולים עם גידול סרטני בקיבה, 8% מחולות הסרטן עם גידול בשד ו-4% מהאנשים שסבלו מגידול בריאות.

המדענים טענו כי המוטציה (הגן הפגום) הפכה את הגן לאקטיווי יותר בתהליך שינוי התאים בגוף, דבר שגרם לבסוף לגידול ממאיר. הגן, בצורתו המקורית, מביא ליצירת אנזים מסוים המגדיר מולקלות שומן החיוניות להתרבות תאים.

ד”ר ויקטור ולקולסקו, ממרכז הרפואי “HOWARD” במרלינד, אמר כי “התגלית עשויה לפרוץ דרך חדשה לטיפול בחולים בעלי סרטן הנושאים את המוטציה של הגן PIK3CA”. ד”ר סימון וינסנט מהמרכז למחקר הסרטן בבריטניה הוסיף כי: “גן ה-PIK3CA ממלא תפקיד חשוב בבקרת התאים בשלבי ההתפתחות וההתרבות שלהם. המחקר הראה בפעם הראשונה שטעויות בגן ובדרך פעולתו עלולות להוביל לסרטן”, “כעת, כשאנחנו יודעים היכן בגן טעויות אלו התרחשו”, הוסיף ד”ר וינסנט, “נוכל גם להבין מדוע הן גורמות לגן לעבוד בצורה שגויה. כמו כן נוכל למצוא תרופות שישמרו את פעילותו התקינה של הגן, ויהוו טיפול לסוגים השונים של הסרטן, אותם הוא גורם”.

ידען רפואה גנטית