חוקרים באוניברסיטה העברית הצליחו בראשונה לראות כיצד מתבצע תהליך איתור נזקי DNA

האוניברסיטה העברית

חוקרים באוניברסיטה העברית הצליחו בראשונה לראות כיצד מתבצע תהליך איתור נזקי DNA.
המחקר שופך אור על ההבנה המולקולרית של מנגנונים אלו ועשוי לסייע בחקר מחלות הנובעות מנזקי DNA. מאמר על מחקרם יראה אור השבוע (19 במאי 2006) בכתב העת המדעי Cell.

החוקרים גילו חלבון חדש שתפקידו לסרוק ולוודא את שלמות ה-DNA ואת תקינותו עם תחילת הנְבִיגָה (סְפּוֹרוּלַצְיָה). החלבון נע במהירות בקומפלקס גדול על פני הכרומוזום ומאתר נזקים. כאשר החלבון מזהה נזק ב-DNA הוא נעצר במקום הנזק ומאותת לחלבוני תיקון ה-DNA על מקום הימצאו.

המחקר בוצע בראשות ד”ר סיגל בן-יהודה מהמחלקה לביולוגיה מולקולרית בביה”ס לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים.

בתגובה לתנאי עקה (stress), חיידקים מסוג בָּצִילוּס מסוגלים לעבור תכנית התמיינות ייחודית שבסופה נוצרים נבגים (תאי ספורה קטנים; יחידות רבייה והפצה אל-מיניות של חיידקים) העמידים לתנאים קשים ביותר של חום, קרינה, יובש וחשיפה לכימיקלים. חיידקים יוצרי נבגים ידועים בעיקר בשל יכולתם לגרום למחלות קשות. הידוע מבין חיידקים אלו הוא בָּצִילוּס אַנְתְרַקְסִיס הגורם למחלת האנתרקס.

יכולתם של חיידקים ליצור נבגים העמידים לתנאים קיצוניים מקשה על היכולת להילחם בהם באמצעים המקובלים כגון בתרופות אנטיביוטיות. רוב הידע שנרכש במהלך השנים על תהליך הנביגה מקורו בחקר החיידק בָּצִילוּס סַבְּטִילִיס, חיידק יוצר נבגים שאינו גורם למחלה, המשמש מודל עיקרי לחקר תהליך הנביגה.

כאשר חיידקי הבָּצִילוּס נכנסים לתהליך יצירת הנבגים הם מוודאים שרצף ה-DNA תקין כדי שלא ייווצרו נבגים המכילים מוטציות ב-DNA.

“לראשונה אפשר לראות כיצד מתבצעת התופעה”, אומרת ד”ר סיגל בן-יהודה. “חלבונים דומים לחלבון שנתגלה במעבדתנו נמצאים בכל היצורים, כולל בבני אדם, ולכן ייתכן שהדרך בה סורק החלבון הבקטריאלי את ה-DNA דומה במגוון רחב של יצורים.

“הבנה מולקולרית של מנגנוני תיקון של DNA היא שלב בסיסי ביכולתנו להבין מחלות המתהוות כתוצאה מנזקי DNA, דוגמת גידולים סרטניים”.

סרט הוידאו

 בקובץ התמונה והווידאו: החלבון בתא החיידק נע במהירות גבוהה של חלקיקי שנייה (גבולות התא מסומנים באדום; ה- DNAבכחול והחלבון הנחקר בירוק).

ידען חקר הסרטן