סיקור מקיף

חברת תיירות חלל מבקשת לבנות נמל חלל חדש

הרוסים מכשירים אתר שיגור רכבי חלל מאויישים, על רקע החשש שקזחסטן תפסיק טיסות אלה משטחה. קליפר, רכב החלל החדש, יאפשר לשלוח ארבעה תיירים בכל טיסה

אבי בליזובסקי

https://www.hayadan.org.il/newspaceport.html

החברה ששלחה את תיירי החלל המשלמים לתחנת החלל הבינלאומית מסרה כי היא מחפשת אתר לנמל חלל שממנו ישוגרו תיירים לטיסות תת מסלוליות.
אתרים באוסטרליה, איי בהאמה, פלורידה, יפאן, מלזיה, נוואדה, ניו מקסיקו, אוקלהומה, סינגפור ודובאי שבאיחוס האמירויות הערביות נמצאים כעת על שולחנה של החברה מארלינגטון וירג'יניה – ספייס אדבנצ'רס.
הפעילויות מנמל החלל יכללו טיסות תת מסלוליות, מרכז לאימוני חלל ופעילויות נוספות.
הבטחת המיקום של תחנת החלל תהיה צעד חשוב עבור ספייס אדוונצ'רס. אמר אריק אנדרסון, נשיא ומנכ”ל החברה.
שני תיירי חלל – המיליונר האמריקני דניס טיטו והיזם הדרום אפריקני מארק שאת'לוורת' טסו לחלל באמצעות ספייס אדוונצ'רס ושני אמריקנים נוספים ששמם לא נבחר כבר נבחרו לטיסה הבאה. מחיר טיסה למסלול סביב כדור הארץ הוא 20 מיליון דולר, המכסה את עלות השיגור בחללית רוסית.


תיירי החלל יממנו לרוסיה בסיס לוויינים

ליאור קודנר, הארץ, חדשות וואלה!

“אני לא אוהב עיתונאים, לא קורא עיתונים ולא מאמין להם, אבל פקודה זו פקודה”, רטן הקולונל מיכאיל פונומריינקו, אחד ממפקדי בסיס השיגור “פליסצק” שבצפון-מערב רוסיה. ב-1962 – תקופת משבר הטילים בקובה – הוצבו בבסיס טילים גרעיניים שכוונו לארה”ב. בספר שהוציאה סוכנות החלל הרוסית לפני שנתיים, לציון 45 שנה להקמת הבסיס, נכתב שאנשי הבסיס “היו הגורם המרכזי שלא איפשר לארה”ב להתגרות ברוסים פעם נוספת ולגרור את העולם לאסון גרעיני”. מאז, המלחמה הקרה נגמרה, בריה”מ קרסה ובסיס פליסצק פתח את שעריו, גם לעיתונאים זרים – בניסיון לגייס משקיעים זרים – אבל החשדנות בקרב הקצונה הבכירה נשארה.

27 אלף תושבים מתגוררים בעיר הסמוכה לפליסצק, מירניי, ורוב תושביה עובדים בבסיס השיגור. הם מגיעים לבסיס מדי בוקר בהסעה מאורגנת. מפליסצק שוגרו בעבר לוויינים צרפתיים וגרמניים, וכדי לשרוד זקוקים מפקדי הבסיס לעוד השקעות בינלאומיות.

“יודעים למה כדאי לשגר לוויינים מכאן ולא מארה”ב או מצרפת?” שואל הקולונל פונומריינקו. “בגלל האמינות שלנו – הטכנולוגיה שלנו מתקדמת מאוד, ושיעורי ההצלחה הם הגבוהים ביותר בעולם. אני מניח שגם המחירים הזולים ברוסיה קורצים למערב”.

רווח אפשרי של 80 מליון דולר לטיסה

רוסיה מפעילה שלושה קוסמודרומים – אתרי שיגור ללוויינים. אבל היום, ניתן לשגר רכבי חלל מאוישים רק מאתר השיגור “בייקנור” שבקזחסטאן, שאותו חוכרת רוסיה. שני שליש מהלוויינים שבנתה בריה”מ לשעבר שוגרו מפליסצק.

שיעור השיגורים המוצלחים מפליסצק (99%) והחשש שקזחסטאן תפסיק להחכיר את בייקנור – דבר שעלול לעצור את תזרים המזומנים מענף תיירות החלל המתפתח – גרמו למוסקבה להסבו גם לאתר שיגור של רכבי חלל מאוישים. כן השיגור המרכזי של הבסיס עובר זה שנתיים שיפוצים נרחבים.

הכוונה היא לשגר מפליסצק את רכב החלל “סויוז” ואת יורשו העתידי “קליפר”, שאמור להיכנס לשימוש ב-2010 ולהחליף את הסויוז אחרי 30 שנים של שיגורים לחלל. קליפר נחשב לרכב חלל יעיל יותר: משקלו רק 14.5 טונות, והוא יכול לסטות ממסלולו המתוכנן בזמן השיגור בהתאם להחלטת אנשי הצוות.

לדברי המהנדס הראשי של הפרויקט, בוריס סוטניקוב, על סיפונו של הקליפר יוכלו להצטופף שישה קוסמונאוטים, לעומת שלושה בסויוז, ו-700 ק”ג של ציוד (לעומת 200 ק”ג). רכב החלל ישוגר על גבי הטיל החדיש “אונגה”, שמבוסס אף הוא על טילי הסויוז.

פרסומתברוסיה של היום, לכסף יש מקום מרכזי. בסוכנות החלל הרוסית מציינים בסיפוק, שרכב החלל החדש יאפשר לרוסיה להמשיך ולהוביל בתחום תיירות החלל. אחרי ששיגרה לחלל לפני שלוש שנים את המיליונר האמריקאי דניס טיטו, כנוסע שלישי בסויוז בתמורה לכ-20 מיליון דולר, רוסיה מבקשת להגדיל את תזרים המזומנים מענף התיירות המתפתח.

הרוסים מתכננים לשלוח משלחות של תיירים על גבי הקליפר – שני אנשי צוות וארבעה תיירי חלל. מחירי הטיסה לחלל הגבוהים והעלייה בביקוש לתיירות חלל עשויים להניב לרוסים רווח של כ-80 מיליון דולר בכל שיגור.

לידיעה בסי.אן.אן

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~801542819~~~85&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.