סיקור מקיף

חברי הצוות התשיעי הגיעו בשלום לתחנת החלל הבינלאומית

על סיפון חללית רוסית מדגם “סויוז” שוגר לחלל צוות שיחליף את הצמד הרוסי-אמריקני ששוהה בתחנת החלל הבינלאומית מזה חצי שנה. איש הצוות ההולנדי מתלווה לנסיעה רק לצורך ביצוע מספר ניסויים, אבל לא שכח לקחת עימו קומיקס וגבינה

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/iss120404.html


מעבורת החלל “סויוז” הגיעה לתחנת החלל הבינלאומית

21/4/04

מעבורת החלל הרוסית “סויוז” הגיעה לתחנת החלל הבינלאומית כשעל סיפונה שלושה אסטרונאוטים.
השלושה הם אנדרה קויפרס ההולנדי, אדווארד מייקל פינק האמריקני וגנאדי פדאלקה הרוסי.


חברי הצוות התשיעי המריאו הבוקר מקזחסטן לתחנת החלל הבינלאומית

19/4/04

אמריקני, רוסי והולנדי המריאו לחלל מקזחסטן

על סיפונה של חללית מדגם “סויוז” המריאו הבוקר (ב') לחלל שלושה אסטרונאוטים – רוסי, אמריקני והולנדי – בדרכם לתחנת החלל הבינלאומית. כך מוסרות סוכנויות הידיעות ומדווח אתר YNET.
השיגור, מבסיס החלל “בייקונור” בקזחסטן עבר ללא תקלות ואם לא יהיו אירועים חריגים צפויים השלושה להגיע ליעדם בעוד יומיים.
הרוסי גנאדי פאדלקה והאמריקני אדוארד “מייק” פינקל, מיועדים להחליף את הצמד הרוסי-אמריקני השוהה בתחנת החלל מאז חודש אוקטובר. הם יישארו על סיפון התחנה במשך ששת החודשים הבאים. איש הצוות ההולנדי אנדרי קויפרס צפוי לחזור לכדור הארץ בעוד 11 ימים עם הצוות הוותיק, לא לפני שיבצע על סיפון התחנה מספר ניסויים מדעיים.
הרוסים נושאים את נטל החלפת הצוותים
החלפת הצוותים בתחנת החלל הבינלאומית מתבצע מזה שנתיים על גבי חלליות וטילי שיגור של סוכנות החלל הרוסית, זאת מאז שסוכנות החלל האמריקנית נאס”א קירקעה את הטיסות המאויישות שלה לחלל בעקבות אסון התרסקות המעבורת קולומביה.
אילוץ נוסף שנבע מההתרסקות היה צימצום של הצוות השוהה על התחנה לשניים בלבד, במקום שלושה אנשי צוות בשנים הקודמות.
זאת ועוד, לכל תקופת שהייתם על התחנה עוגנת חללית מדגם “סויוז” לצד התחנה, כדי לשמש לחילוץ הצוות בשעת חירום. גם חללית זו מתחלפת בכל חצי שנה ולפיכך החללית ששוגרה הבוקר תישאר בחלל, והאמריקני והרוסי, עם המלווה ההולנדי, יחזרו לכדור הארץ על סיפון החללית שהביאה אותם לשם.
החלפת הצוותים היא נטל כספי כבד על סוכנות החלל הרוסית שסובלת מקשיי תקציב והתיישנות הציוד. לפיכך שוקלים שם להאריך את שהות הצוותים בחלל מחצי שנה לשנה. הדבר יאפשר לשגר בחלון הזמנים שנפתח ארבעה “תייירי חלל” בשנה לטיסות של שמונה ימים. תיירים אלה משלמים 20 מיליון דולר עבור החוויה, סכום המשתווה למחירה של חללית “סויוז”.
ההולנדי לא שכח את הגבינה

אגב, האמריקני פינקל נבחר למשימה רק לפני שלושה חודשים, לאחר שאיש הצוות המקורי של נאס”א חלה. בהיותו מהנדס ותיק שמכיר היטב את תחנת החלל ושולט ברוסית, הוא היה המועמד הטבעי, גם אם לא בהכרח תיכנן להיות בחלל בעת שאשתו תלד את ילדם השני ביוני.
קויפרס הוא ההולנדי השני היוצא לחלל. למרות זאת, במסיבת העיתונאים לפני השיגור הוא נראה נינוח ואמר שהוא רואה את המשימה כ”יציאה לפיקניק עם חברים ושהייה באוהל צפוף”. הוא ציין שלא שכח לקחת איתו חוברת קומיקס, גבינה הולנדית משובחת וגם תמונה של שבעת האסטרונאוטים שנספו על סיפון קולמביה, שעם חלקם היה מיודד.
בתוך כך שיגרה אמש סין לחלל שני לווייני ניסוי קטנים. אחד הלוויינים הוא “מיקרו-לוויין” השוקל 25 ק”ג בלבד, המוגדר בפי מומחים כפריצת דרך מדעית.


הצוות התשיעי של תחנת החלל מוכן לשיגור ולהגעה לתחנה ב-21 באפריל

12/4/04
הצוות התשיעי של תחנת החלל מוכן לשיגור ב-21 באפריל. ובינתיים אישרה נאס”א את כשירותה של חללית הסויוז שבה יטוסו חברי הצוות התשיעי, מחליפיהם של שני האסטרונאוטים שעל סיפון תחנת החלל.
המדובר בקוסמונאוט גנאדי פדאלקה Padalka ובאסטרונאוט מייקל פינק Fincke. “אנחנו נמשיך בחילופי הצוותים ונמשיך לטוס לתחנת החלל” אמר אומר ביל גרסטנמאיר, Gerstenmaier מנהל תוכנית תחנת החלל מטעם נאס”א במסיבת עיתונאים שנערכה ב יום ו' 9 באפריל.
פדאלקה ישרת כמפקד הן של צוות 8 והן של ספינת הסויוז בדרך לתחנה בעוד פינק ישמש כמנהדס טיסה וכאחראי על הניסויים מטעם נאס”א במהלך המשימה. אנדרה קויפרס, אסטרונאוט הולנדי מטעם סוכנות החלל האירופית יטוס איתם אך יחזור שבוע לאחר מכן עם שני חברי צוות מס' 8.
השניים, מייקל פואל ואלכסנדר קלארי שהו בתחנה מאז אוקטובר 2003.
לדברי גרסטנמאיר בפני הצוות החדש עומדות כמה בעיות, לרבות נושאים של מים וחלפים. מים הוא משאב קריטי על סיפון תחנת החלל, במיוחד מאז לא ניתן להעלות משאות גדולים מדי לתחנה מאז הפסקת שירות המעבורות אליה בעקבות אסון הקולומביה. השניים השתמשו ברכיב האלקטרון – רכיב מתוצרת רוסיה המפריד את המימן והחמצן מהמים כדי לתקן יחידה מקולקלת לאחרונה ולפיכך ישלח בטיסת השירות הלא מאוישת הבאה חלק חילוף. אגב במהלך שהות חברי צוות 9 ישוגרו לתחנה שתי חלליות אספקה הנמצאות כעת בבניה: פרוגרס 14 ופרוגרס 15.
הם גם יבצעו שתי הליכות חלל – אחת ב-22 ביולי והשניה ב-24 באוגוסט, כדי להתקין מעקה בצד החיצוני של התחנה ולהכין את התחנה לקבלת רכב ה-ATV (Autonomous Transfer Vehicle) של סוכנות החלל האירופית ב-2005. הליכת החלל גם תכלול משימות שלא הושלמו במהלך הליכות החלל של צוות 8 שקוצרו כתוצאה מתקלה בחליפת החלל של קלארי.

מטרות מדעיות
אמנם רוב זמנם של השניים יוקדש לתחזוקת התחנה, אך פדאלקה ופינק יבלו כ-200 שעות בפעילויות מדעיות מתוכננות, לרבות השימוש במכשיר אולטרהסאונד לאבחון שבאמצעותו יבחנו המדענים כיצד נעים האברים הפנימיים בגוף האדם בהעדר משיכת כדור הארץ. המשימה היא לתעד את כל מה שמכשיר אולטרה-סאונד יכול לראות במסלול, כמו גם כיצד נראית בריאות נורמלית בחלל, אמרה ג'אניס ווס, המנהלת המדעית של צוות 9.
הנתונים, כמו גם מחקרים אחרים ישמשו גם לבדיקת השפעת הקרינה על הכרומוזומים האנושיים וכן את ההשפעה על אבדן שרירים בטיסות חלל ארוכות טווח, כדי להתכונן לטיסות לכוכבי לכת האחרים. ווס מדגישה עם זאת, כי כל הניסויים הללו כבר היו מתוכננים כאשר הנשיא בוש הכריז על תוכניתו לחזור לירח ולשגר בני אדם גם למאדים.

הכשרה טובה יותר בתיקונים
מנהלי תחנת החלל אומרים כי התקלות שחברי צוות 8 חוו בחצי השנה האחרונה הביאו לצורך בציוד טוב יותר כדי שניתן יהיה לתקן תקלות בטיסה על ידי האסטרונאוטים ובמשימות ארוכות יותר, כמו שהות על הירח וטיסות למאדים.
במהלך החודשים האחרונים ביצעו פואל וקלארי לא רק תחזוקה מונעת של התחנה אלא גם תיקנו את יחידת האלקטרון המקולקלת, עקבו אחר נתיב בריחת אוויר מאחד מחלונות התחנה (דבר שגרם לירידה בלחץ האוויר) ותיקנו את התקלה וכן החליפו חלקים פגומים במכשיר הכושר שנועד לשמור על חוזק שריריהם ועצמותיהם למניעת בעיות בחזרה ארצה. ואולם לדברי גרסטנמאיר, הצוות השמיני מעולם לא אומן להחלפת החומרה הזו קודם לכן, למדנו בזכותם לעבוד ולתפקד טוב יותר בחלל.

לידיעה בסי.אן.אן

ידען תחנת החלל הבינלאומית

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~815332944~~~88&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.