וירוס משמש ליצירת חלקיקי ננו

אבי בליזובסקי

הוירוס הוא כדורי וקוטרו 30 ננומטרים

מדענים בריטים מאוניברסיטת נוריץ' השתמשו בוירוס הפוגע בצמחים ליצירת אבני בנין ננוטכנולוגיים. הוירוס, התוקף את אפונת פנס-עיין”, קטנית חד-שנתית הצומחת בדרום ארה”ב לשיפור מספוא והקרקע. הוירוס שימש כ”פיגום” שאליו נצמדו חומרים כימים אחרים.
באמצעות קישור רכיבים המכילים ברזל לפני השטח של הוירוס, הצליח הצוות ממרכז ג'ון אינס ליצור חלקיקי ננו פעילים חשמלית.
החוקרים מסרו לכתב העת לענייני ננוטכנולוגיה “Small” כי העבודה שלהם יכולה לשמש בעתיד כדי ליצר רכיבים חשמליים זעירים.
המחקר הוא רק דוגמה נוספת לנסיון של מדענים להנדס עצמים בקנה מידה של אטומים ומולקולות. בקנה המידה הננוטמטרי, החומרים יכולים להיות מכווננים כך שיהיו להם תכונות לא רגילות שניתן יהיה לנצל אותם כדי לבנות רכיבים ומערכות מהירים, קלים, חזקים והרבה יותר יעילים.

וירוס המוזאיקה בניסוי תוקף את האפונה שחורת העין (Vigna unguiculata) וגורם לעלי הצמח להיות יותר צהובים ומלאים בכתמים. הוירוס אינו מסוכן לבני אדם או בעלי חיים. קוטרו כאמור 30 ננומטרים – כזכור ננומטר אחד הוא מיליארדית המטר.
“התחלנו לחשוב על הוירוסים הללו כאבני בניין ננומטרים” הסביר ד”ר דייויד אוונס, כימאי במרכז ג'ון אינס, והחתום הראשי על המאמר בכתב העת SMALL. “מכיוון שיש להם את הגודל הרצוי וצורה כדורית, חשבנו שהוא יהיה שימושי כתבנית או פיגום בננוטכנולוגיה.

ידען ננו טכנולוגיה