ויכוח בין מדענים על מידת ההיסטריה שיוצר סולם טורינו האומד סיכון מאסטרואידים

למדענים נמאס להתנצל שסוף העולם עוד לא הגיע

יובל דרור, הארץ, וואלה!

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/neo240903.html
לפני כשבועיים פירסם מרכז NEO הבריטי, העוקב אחר גופים שמימיים שעלולים לפגוע בכדור הארץ, אזהרה. קווין ייטס, מנהל המרכז, הסביר כי בסוף אוגוסט התגלה אסטרואיד ששמו “2003” QQ47 שעלול לפגוע בכדור הארץ ב-21 במארס .2014 הוא אמר כי רמת הסיכון של האסטרואיד היא”1 בסולם טורינו”, המוגדר כ”אירוע שאחריו יש לעקוב בקפדנות”.

ההיסטריה בתקשורת העולמית לא איחרה לבוא. 24 שעות לאחר מכן התברר כי האסטרואיד בסופו של דבר לא יפגע בכדור הארץ, ורבים מכלי התקשורת פירסמו ידיעות הרגעה. כעת טוענים מדענים כי הסולם המדעי שנועד להעריך את הסכנה באסטרואידים, גורם יותר נזק מתועלת.

סולם טורינו פותח ב-1999 על ידי ריק בנזל מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT), כאמצעי לאזהרת הציבור מפני עצמים שמימיים מסוכנים. הסרגל, המקודד על פי צבעים, נע מ-0 ועד ,10 ולוקח בחשבון את מהירות העצם, גודלו והסיכוי שיפגע בכדור הארץ.

0 בסולם טורינו משמעו “אין סיכוי להתנגשות עם העצם”. למרות ש-1 בסולם טורינו קובע כי “הסיכוי להתנגשות אינו סביר”, הוא בכל זאת מוגדר כ”אירוע שאחריו יש לעקוב בקפדנות” – וכאן מתחילות הבעיות. מאז שפותח הסולם, אף עצם עדיין לא הוגדר כ-2 בסולם טורינו. למעשה, רוב העצמים ה”מסוכנים” מבלים כמה שעות או כמה ימים בקטגוריה ,1 עד שהמדענים שוללים את האפשרות שיפגעו בכדור הארץ, ואז עוברים לקטגוריה .0 גם הסיכוי ש””2003 QQ47 יפגע בכדור הארץ אובחן כזעום.

בנזל עצמו רתח על הדיווח התקשורתי והודיע כי מעתה, קטגוריה 1 בסולם תשתנה מ”לעקוב בקפדנות” ל”נורמלי”. בריאן מרדסן, מהמרכז לאסטרופיסיקה באוניברסיטת הרווארד, אמר למגזין “”New Scientist כי לא די בשינוי תיאור הקטגוריות. “הגיע הזמן להיפטר מהסרגל הזה אחת ולתמיד”, אמר.
אסטרונומים נוספים מסכימים עמו, אך מזכירים כי גם ללא פרסום המדד נוטים עמיתיהם לפרסם אזהרות מפחידות. ב-6 בדצמבר 1997 התגלה האסטרואיד “.”1997 XF11 מרדסן – המדען שדרש להיפטר מסרגל טורינו – הודיע אז ש”הסיכויים שהאסטרואיד יפגע בכדור הארץ נמוכים, אך לא ניתן לשלול פגיעה באופן מוחלט”. כיום מודה מרדסן כי הניסוח היה “לא חכם”, ואמר כי “לא שיער שאנשים מסתפקים בקריאת הפסקאות הראשונות של הידיעות”.

גם האסטרואידים “,”1999 AN10 ו-“”2002 NT7 היו אמורים להתנגש עם כדור הארץ אך האזהרות לגביהם בוטלו. נאס”א פירסמה בשנת 2000 הודעה על אסטרואיד “,”2000 SG344 שלגביו נקבע כי הוא הגוף בעל הסיכויים הגדולים ביותר לפגוע בכדור הארץ (1 ל-500). כמה שעות אחר כך כבר היה ברור שהאסטרואיד לא מהווה סכנה – אלא שהמדענים יצאו לחופשת סוף השבוע, ולא ניתן היה להשיג אותם. התוצאה: דיווח נוסף על סוף העולם.
המדענים, החלוקים באשר לעתיד סולם טורינו, מאוחדים סביב השאלה אם לפרסם אזהרות מיד כשמתקבל מידע, או שמא להמתין כמה ימים עד שמתבהרת התמונה: כולם תומכים בפרסום מיידי. הסיבה לאחדות הדעים, מוזרה ככל שתהיה, היא אנשי תיאוריות הקשר: “פרסום מוקדם מונע את הקולניות של אנשי הקונספירציה ואת הטענות שאנחנו מחביאים משהו”, אמר דונלד יומנס, האחראי על איתור גופים שמימיים בסוכנות החלל האמריקאית, בראיון לאתר .Space.com

אם כך, כדאי לדעת: בשנה האחרונה אותרו עשרות אסטרואידים שמסלולם חשוד ככזה המסוגל לאיים עלינו. המדענים טרם הצליחו לשלול פגיעה של חמישה מביניהם בכדור הארץ.

ידען התנגשויות קוסמיות