ובמקום השמיני: 2=1+1

כתב עת לפיסיקה ביקש ממומחים לדרג את המשוואות החשובות במדע. במקום השישי, איינשטיין ו- E=mc

גרדיאן, הארץ, חדשות וואלה!

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/1plus1.html

מי אמר שפיזיקה היא מקצוע קשה? בסקר שנערך בקרב פיזיקאים ברחבי העולם, דירגו מומחים את המשוואה הבסיסית 2=1+1 כאחת המשוואות החשובות ביותר בכל הזמנים. המשוואה הפשוטה זכתה בקולות רבים יותר מאשר משוואות מקוריות יותר שנוסחו על ידי מדענים גדולים כמו פול דיראק ומקס פלאנק. היא דורגה במקום השמיני, שני מקומות בלבד אחרי E= בריבוע mc של אלברט איינשטיין.

המגזין “Physics World” ביקש מקוראיו, מומחים בתחומי הפיזיקה, לדרג את הנוסחאות והמשוואות החביבות עליהם על פי מידת האלגנטיות שלהן וחשיבותן למחקר בתחום שבו הן עוסקות.

למקום הראשון הגיעו משוואותיהם של ג'יימס קלרק מקסוול ולאונהרד אוילר. המשוואות של מקסוול איחדו את תחומי החשמל והמגנטיות, שנחשבו קודם לכן לבלתי קשורים. המשוואה של אוילר תוארה על ידי אחד הקוראים כ”משפט המתמטי החשוב ביותר שנכתב אי פעם” והיא מכילה בנוסחה אחת את כל המרכיבים הבסיסיים של המתמטיקה.

למקום השלישי הגיע חוק התנועה השני של ניוטון, למקום הרביעי משפט פיתגורס, ולחמישי – המשוואה של שרדינגר, אחד מאבות מכניקת הקוואנטים. כמה מדענים שהשתתפו במשאל בחרו במשוואות שהם עצמם ניסחו.

ריצ'ארד הריסון מקלגרי שבקנדה היה בין הבוחרים במשוואה 2=1+1. “אני יודע שמשוואות אחרות תרמו יותר ומבטאות ידע מקיף יותר של העולם, אבל צריך להכיר גם ביופיין של המשוואות הפשוטות ביותר”, אמר, והוסיף כי זאת המשוואה הראשונה שלימד את בנו. “הוא הצביע באצבע המורה של שתי הידיים ואני זוכר את רגע הפליאה כשהבין ששתי האצבעות, המופרדות על ידי גופו, יכולות להתאחד במוחו לרעיון אחד. אנחנו המבוגרים מאבדים את הפליאה הזאת. אנחנו חושבים על המשוואות רק כעל עוד כלי עבודה”.

ידען המתמטיקה