התקלות במעבורות תוקנו; אטלנטיס תשוגר ב-2 באוקטובר ותישא מצלמה מיוחדת


קישור ישיר לדף זה:
https://www.hayadan.org.il/sts112-1.html

מבט מהמצלמה החיצונית שתתלווה לטיסת אטנלטיס ב-2 באוקטובר; זוית צילום יחודית (ראו בהמשך הידיעה)

לאחר שלושה חודשים של קרקוע, ישוב צי מעבורות החלל לטוס, כאשר ב-2 באוקטובר תשוגר החללית אטלנטיס. כך מסר מנהל נאס"א שון אוקיפי.

צי ארבע המעבורות קורקע ביוני האחרון כאשר שברים זעירים נמצאו בקוי הדלק בכל ארבע הספינות. ואולם כעת תוקנו הסדקים הללו. אטנלטיס נמצאת כבר על כן השיגור והיא מוכנה לשיגור אם מזג האוויר יאפשר זאת.
אורך הסדקים שנתגלו באטלנטיס היה 5 מילימטרים, וניתן לראות את הטלאי רק באמצעות הגדלת התמונה. "אם לא מסמנים את האיזור בחץ, לא תדעו בכלל שהסדק קיים" אמר אוקיפי. הסדקים הללו, בשל היותם במקום רגיש כמו צינור הדלק עלולים לגרום לכניסת גופים זרים למנועי המעבורת וכך לשתקם ולגרום לתאונה בנוסח הצ'לנג'ר.

אוקיפי אמר כי הוא מודע לכך שהמעבורות מייצגות את הטכנולוגיה של האתמול והן דורשות שידרוג רב , ואולם אף אחת מהמעבורות עדיין איננה עומדת לצאת לפנסיה. כולן טסו רק כרבע בממוצע ממספר הטיסות המותרות. יש לנו עוד מיילים רבים ליהלומים אלו. הם ישמשו אותנו להטסת מטענים כבדים עוד זמן רב.
קולומביה, הותיקה שבין המעברות היא בת 22 ואנדוור, הצעירה היא בת 13. שתי האחרות – אטלנטיס ודיסקוורי הן ממודל 1984-1985. "אפילו הותיקה היא בת מחצית הגיל של מטוס ה-B52 ששימש בתפקיד ביצועי באפגניסטן", אמר.
בנוסף לתיקון קוי הולכת הדתק, אמר אוקפי כי בוצעו שיפוצים בעוד חלקים של מערכת הדלק, לרבות הצנרת המחברת בין החללית למאיצים, וכן כלי הרכב המסיעים את המעבורות למרחק של 5 ק"מ מאיזור ההרכבה לכן השיגור.
בחודשים האחרונים הוחלפו המסבים בכלי הרכב הללו לאחר שנאס"א איתרה את המפעל הקטן שבו ייצרו את החלקים המקוריים לפני כ-35 שנים. אמר אוקיפי. המסבים כבר היו סדוקים זה זמן, ללא השפעה נראית לעין. יתכן שהמסבים הללו נסדקו עוד בעת תוכנית אפולו בשנות השישים כאשר הסיעו את טילי הסטורן לכן השיגור.


צופי הטלוויזיה יוכלו לצפות בזוית מעניינת ביותר של שיגור המעבורת

לראשונה לאחר למעלה ממאה טיסות של המעבורות תישא מעבורת החלל מצלמת טלויזיה שתראה מבחוץ את כניסתה של המעבורת למסלול סביב כדור הארץ. יהיה זה בטיסה הקרובה של מעבורת החלל אטנלטיס שתשוגר ב-2 באקטובר.
מצלמת וידאו צבעונית תוצב על ראש המכל החיצוני והיא תציע פרספקטיבה ייחודית כאשר יתחרש השיגור. תחנת הטלוויזיה של נאס"א מתכננת לספק שידור חי מהמצלמה כאשר המעבורת תשוגר ועד לניתוק הטילים החיצוניים בגובה של למעלה ממאה ק"מ. סך הכל מצפה המצלמה לקלוט בערך 30 דקות שידור.

המצלמה תספק מבט מהחלק העליון של גחון המעבורת וחלק מהמאיצים החיצוניים. הדבר יאפשר לצוות טיסה 112 הזדמנות לנטר את מצב החללית מזוית לא מוכרת. המצלמה תותקן על אחד משני המכלים הקטנים – משום שהמכל הגדול ניתק זמן קצר מדי לאחר השיגור.
המכלים הללו מכילים בתאים נפרדים מימן וחמצן ובמנועי המעבורת הללו מתחברים והופכים לגז הנשרף ומקנה למעבורת את התאוצה הנדרשת.
המצלמה תמוקם בכן אלומיניום ותוקף בקצף מבודד. הסוללה והמשדר נמצאים בתיבת אלקטרוניקה וממוקמים בתוך המכל החיצוני.
המצלמה תיפתח 15 דקות לפני ההמראה והיא תשדר את מראה המאיצים על כן השיגור. האות תקלט בכמה אתרים של נאס"א ותשודר חי לצופי הטלוויזיה.
המצלמה מתוכננת לפעול עוד 15 דקות לאחר השיגרו. העת ההמראה צופי הטלוויזיה יראו את המעבורת יוצאת את מגדל השיגור, ושתי דקות לאחר השיגור נראה את המכל הגדול נפרד מהמכל החיצוני.
כאשר המכל החיצוני יפרד מאטלנטיס לאחר שמודה דקות טיסה, המצלמה מתוכננת להמשיך את השידור החי עוד לכשש דקות, ואולם יתכן שנאס"א לא תוכל לקלוט את האות, מכיוון שהמכל עשוי לצאת מחוץ לטווח הקליטה.
המצלמה פותחה בידי חברת קרוס לינק מבולדר קולורדו, אורכה 15 ס"מ. מצלמה כזו משמשת את חברת בואינג לניטור אחר השיגורים של טילי דלתא או אטלס.

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~325564676~~~88&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.