התלקחויות אדירות של קרני X עוזרות ליצור כוכבי לכת חדשים

מיכל לוינשטיין, האגודה הישראלית לאסטרונומיה

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/orionchandra0505.html

“התלקחויות-על של קרני X משמשות צעירות עשויות לעזור לכוכבי לכת סלעיים לשרוד את לידתם” אומרת קבוצת אסטרונומים ממצפה צ'אנדרה (Chandra X-ray Observatory).

הצוות כיוון את טלסקופ החלל במשך 10 ימים לעבר צביר עשיר בכוכבים בערפילית אוריון (Orion Nebula). בין 1,600 הכוכבים בצביר זיהה הצוות התפרצויות קרני X אדירות מ-27 כוכבים דמויי-שמש. האסטרונומים ציינו שהתלקחויות אלה הרבה יותר תדירות מאלה של השמש שלנו וחזקות אלפי מונים.

צוות המחקר עורך את התצפיות כחלק מפרויקט צ'אנדרה חקר שדה עמוק באוריון (Chandra Orion Ultradeep Project), למטרת מחקר השמש הצעירה שלנו. “אני משתמשים בצביר אוריון כמכונת זמן וירטואלית, כדי לראות את השמש שלנו כפי שהייתה לפני 4.5 מיליארד שנים” אומר סקוט וולק (Wolk) מהמכון הסמיתסוני לאסטרופיסיקה של אוניברסיטת הרווארד (Harvard Smithsonian Center for Astrophysics) שהינו חלק מצוות המחקר. “אנו רואים שמשות בנות 1-10 מיליון שנה, שזה הזמן שבו נולדים כוכבי לכת”.

צביר ערפילית אוריון בספקטרום הרנטגן, לחץ להגדלה.

חברי הצוות חושבים שההתפרצויות האדירות הקורות אחת לשבוע בכל כוכב כזה משפיעות בצורה רצינית ביותר על יצירת הדיסקה הפרוטופלנטרית של הכוכב (דיסקה המקיפה את הכוכב ובה נולדים כוכבי לכת). מחקרים קודמים באמצעות טלסקופ החלל האבל ואמצעים נוספים מלמדות שיותר מחצי מהכוכבים בערפילית אוריון הם בעלי דיסקה שבה ייתכנו היווצרויות של כוכבי לכת.

התפרצויות כאלה עשויות ליצור בדיסקה מערבולת (טורבולציה), ע”י יינון חומר שנסחף דרך השדות המגנטיים של הדיסקה. ג'ון נג'יטה (Najita) מהמכון הלאומי למצפים אסטרונומיים אופטיים (National Optical Astronomy Observatories) אומר “טורבולציה מעין זו דוחפת כוכבי לכת סלעיים צעירים ועוזרת להם להישמר מצרות. בדיסקה שאין בה טורבולציה ינועו ליבות סלעיות במהירות לעבר השמש ויושמדו, הודות לכוח המשיכה. לעומת זאת, בדיסקה שיש בה טורבולציה יתפזרו ליבות פלנטריות לכיוונים שונים כסירות הנזרקות ע”י גלים בסערה. כתוצאה מכך תתעכב סחיפתן לכיוון השמש ויהיה להן יותר זמן להפוך לכוכבי לכת דומיי-ארץ”.

אריק פייגלסון (Feigelson) – חבר צוות נוסף מאוניברסיטת פנסילבניה (Penn State University) מסכים עם הנאמר, בציינו את האירוניה בדבר: “התפרצויות אדירות של קרני X – שעלולות ליצור בעיות קשות לחיים על כדור הארץ – עשויות בטווח רחוק להוביל ליצירת מערכות שמש דומות לשלנו, שבהן כוכב לכת ארצי במרחק בטוח מהשמש”.

ומוסיף “ההתלקחויות יכולות להוות מעין תכנית הגנה פלנטרית…”