התגלה כוכב הלכת המאה מחוץ למערכת השמש

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/100planet.html

אבי בליזובסקי

כוכב הלכת המאה מחוץ למערכת השמש שלנו התגלה, וההודעה עליו נמסרה ביום שלישי השבוע, 17 בספטמבר 2002. זהו כוכב לכת דמוי צדק המקיף כוכב כמאה שנות אור מאיתנו.
כוכב הלכת החדש, שמסתו גדולה בעשרים אחוזים ממסת צדק סובב את הכוכב Tau 1 Gruis הנמצא בקבוצת עגור. המסלול הכמעט מעגלי של הכוכב רחוק פי 3 ממסלול כדור הארץ מהשמש. כך טוענים אנשי הצוות האנגלי-אוסטרלי. משך ההקפה של כוכב הלכת את כוכב האם שלו – ארבע שנים לערך.

היו ג'ונס מאוניברסית ג'ון מור בליברפול, שעמד בראש הצוות הבריטי אמר כי “כעת החוקרים שלנו הצליחו לדייק מספיק כדי למצוא כוכבי לכת רבים במסלולים דומים לאלו שבמערכת השמש שלנו. אנחנו צופים ברמזים שיסייעו לנו להבין כיצד נוצרו כוכבי הלכת.

אנחנו רואים כי תבנית כוכבי הלכת יכולה להיות משניים או שלושה סוגים. ישנם כאלה הקרובים מאוד לשמש שלהם, בעוד האחרים מאוד רחוקים מהשמש שלנם. כוכב לכת זה סביב Tau 1 Gruis שייך לקבוצה השניה. מדוע יש בכלל שתי קבוצות? אנחנו מקווים שהמדענים התאורטיים יוכלו להסביר זאת.”
ציידי כוכבי לכת החוקרים את הנושא זה שנים רבות, ובעיקר מאז אמצע שנות התשעים בהם נתגלו כוכבי הלכת הראשונים, מצאו כי אחד מתוך חמישי כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש קרובים מאוד לכוכבים שלהם. מרבית הענקים הגזיים הם רחוקים מהשמשות שלהם. הדבר תומך בעובדה שהם נוצרו במרחק כמו של צדק מהשמש שלהם ואז הם הסתחררו פנימה עד שהגיעו לנקודה שבה מחסור בכוחות חיכוכיים מנעו מהם מלהמשיך.
ככל שמספר כוכבי הלכת החוץ שמשיים ממשיך לגדול, מתחילים האסטרונומים לראות את התבניות. “בתחילה מצאנו בעיקר כוכבי לכת הקרובים מאוד לשמש שלהם. אמר כריס מקארת'י ממכון קרנגי בוושינגטון. “ואולם ככל שתוכנית החיפושים התבגרה, מצאנו יותר כוכבי לכת הרחוקים מהשמש שלהם וקרובים יותר למסלולים מעגליים. פירוש הדבר שאנחנו מתקרבים לגילוי יותר מערכות הדומות למערכת השמש שלנו.”
שנת אור שווה בקירוב ל-10 טריליון קילומטרים.

ובתוך כך נמסר היום גם כי
קבוצת אסטרונומים מאיטליה מצאה סימנים ברורים למים על כוכבי לכת מרוחקים, כך מדווחת סוכנות הידיעות “רויטרס”. הממצאים אומנם אינם מצביעים בוודאות על סימני חיים, אך כמשאב הכרחי – אם יאומתו כנכונים מעבר לכל ספק – יש בהם כדי לחזק השערות כי הדבר אפשרי. “זו תהיה תגלית היסטורית – התחקות ראשונה אחר מולקולה פרהביוטית (הקשורה לאורגניזמים) בכוכב שמחוץ למערכת השמש”, אמר אחד מחברי המכון למדעים קוסמיים ופלנטריים שברומא.

קבוצת המחקר השתמשה בטלסקופ-רדיו באורך של 32 מטרים, שנעזר במיקרו-גלים, לחיפוש אחר סימנים לפליטת מים באטמוספירות של כוכבים. מהמכון האיטלקי נמסר כי נמצאו עדויות למצבורי מים על פני שלושה כוכבים. יו ג'ונס, חוקר מאוניברסיטת “ג'ון מורס” שבליברפול, אמר כי מדובר בצעד ראשון וחשוב בחיפוש אחר סימני חיים על כוכבים אחרים.

ידען כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש